کد خبر: 151101119520
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

نگرانی های گوگل از تلاش «چَت جی پی تی» برای جذب سرمایه گذاران

توفیقات فنی «چَت جی پی تی» روبات گفتگو گر شرکت «هوش مصنوعی باز» منجر به اقبال گسترده سرمایه‌گذاران مایکروسافت به‌ این حوزه شده‌ است.

شرکت«هوش مصنوعی باز» چهارشنبه اول فوریه (۱۲بهمن) ازنسخه پولی روبات گفتگوگرخود با‌نام «چَت جی پی تی پلاس» رونمایی کرد. این خدمت درآمریکا قابل ارائه است و دیگرکشورها نیز درنوبت دسترسی قرار دارند. با پرداخت ماهی ۲۰ دلار (۱۸یورو) این روبات با سرعت بیشتری به سئوالات پاسخ می‌دهد.

این نسخه پولی درهر زمانی قابل دسترسی است درحالیکه نسخه رایگان آن به دلیل ارتباط با میلیونها کاربر بصورت همزمان با خطر قطع ارتباط مواجه می‌شود.

بخش های گوناگون فناوری و رسانه‌ای دوماه پس از رونمایی از«چَت جی پی تی» برای استفاده از آن استقبال  فراوانی کردند.

مایکروسافت یکی‌از سهامداران تاریخی «بوزفید» ۱۰ میلیارد دلار در شرکت «هوش مصنوعی باز» سرمایه‌گذاری جدید کرده واز سال ۲۰۲‍۱(۱۴۰۰) تاکنون سه‌ابزار از شرکت «هوش مصنوعی باز» را وارد نرم‌افزارهای خود کرده‌ است.

این ابزارها که همگی از خانواده «چَت جی پی تی» هستند در بخش های مختلف کدنویسی، برقراری ارتباط های تصویری برای ویدئو کنفرانس ها، نوشتن خودکار صورتجلسات آنها و دسته‌بندی مطالبشان قابلیت دارند.

بهای این خدمات در آمریکا ماهانه ۱۰ دلار است اما در فرانسه هنوز بهای آن مشخص نشده‌است.

بنابه گفته بلومبرگ مایکروسافت قصد دارد از«چَت جی پی تی» درموتورجستجوگربینگ خود نیز به‌منظور بهبود پاسخهایش درزبان طبیعی استفاده کند. با تمام این احوال «سام آلتمن» رئیس «شرکت هوش مصنوعی باز» خود به این نکته اذعان دارد که: «این ربات گفتگوگر چندان هم  قابل اعتماد نیست و «نباید درامور مهم ازآن استفاده کرد.»

بنابر آمار منابع معتبر درماه ژانویه (دی) بیش‌از ۱۰۰ میلیون نفر ازاین روبات استفاده کرده‌اند که درتاریخ اینترنت بی‌سابقه است.

«ساندارپیچایی» مدیرگوگل نیز دوهفته پس ازرونمایی ازاین روبات درجمع کارکنانش گفت: «سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) از حیث استفاده از هوش‌مصنوعی مبتنی برمتون نقطه عطفی درجستجوی اینترنتی محسوب می‌شود.»

وی در پاسخ به درخواست های کارکنانش برای تولید چنین رباتی با نشان گوگل برای رقابت با آن گفت: «چنین کارهای مخاطره‌آمیز که صرفا برای کسب شهرت انجام می‌شود در سطح شرکتی مانند گوگل نیست وهمان نوآفرینانی چون «شرکت هوش مصنوعی باز» باید به‌آن بپردازند.

با اینحال شبکه تلویزیونی«سی اِن بی سی» در گزارش ۳۱ ژانویه (۱۱بهمن) خود به آزمایش نمونه‌ای شبیه روبات گفتگوگر«چَت جی پی تی» توسط گوگل  با نام «فراگیر بارد» اشاره کرد.

گوگل به دنبال یافتن بهترین مکان درصفحه خود به منظور نوشتن مطالب موردنیاز این ابزار است. «ساندارپیچایی» مدیرگوگل نیز دراین خصوص تأئید کرده طی هفته‌ها یا ماه های آینده کاربران گوگل نیز خواهند توانست از هوش مصنوعی مبتنی برمتن استفاده کنند.

نسخه‌ای شبیه «چَت جی پی تی» با نام «اِم دی اِی» در گوگل راه‌اندازی خواهد شد.

رونمایی از «چَت جی پی تی» در حقیقت به عنوان یک «هشدار قرمز» برای کسب وکارگوگل تلقی شده است. تا رونمایی از نسخه این روبات با نام گوگل شرکت«هوش مصنوعی باز» در تلاش است نسخه‌های توافقی روبات گفتگوگر خودرا بیشتر توسعه دهد.

در این چارچوب این شرکت اقدام به انتشار نسخه‌های جدیدی با قابلیت تشخیص متن کرده‌است. این فعالیت جدید هیاهویی در دانشگاه ها میان اساتید و دانشجویان به‌پا کرده تاجایی که استفاده ازآن در سالن های کنفرانس علوم‌سیاسی حتی تا مرز محرومیت از دانشگاه ممنوع شده‌است.

به کمک این نسخه درابتدا ابزار هوش‌مصنوعی متن را تشخیص می‌دهد و سپس میزان احتمال تهیه آن را از یک تا پنج رتبه‌بندی می‌کند. درعین حال این شرکت اذعان دارد تشخیص متون این ابزار کامل نیست.

برخی متون شناخته نمی‌شوند و برخی دیگر به اشتباه تشخیص داده می‌شوند. با اینحال با استفاده ازاین ابزار می‌توان برروی متون به زبان انگلیسی با بیش از هزار کلمه کار کرد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا