کد خبر: 02060043300
جهانروزنامهسیاست

نگرانی گروه ۷ از نبود زمان کافی برای تخلیه افغانستان

ترجمه: محمود نواب مطلق

مهلت خروج اتباع غربی و متحدان افغانستانی‌شان از کابل رو به اتمام است و آنها در این خصوص شدیدا نگران و در تنگنا هستند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که اکنون ریاست گروه ۷ را برعهده دارد، درخواست  کرده است تا در یک اجلاس فوری مجازی موضوع خروج نیروهای نظامی غرب از افغانستان در پی به قدرت رسیدن طالبان و مسائل ناشی از آن بررسی شود.

 هدف اصلی این اجلاس فوری قانع کردن جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، برای تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکائی است.

۳۱ اوت ( ۹ شهریور) آخرین مهلت برای خروج کامل این نیروها تعیین شده است. اگر این مهلت تمدید نشود خروج نیروهای غربی ازافغاستان با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.

این در حالیست که متحدان گروه هفت برای خروج همه نیروهای خود از افغانستان به زمان بیشتری نیاز دارند.

جک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، در این خصوص می گوید: «واشنگتن موضوع تمدید را رد نکرده است اما احتمال آن کم است.

همان‌طور که رئیس‌جمهوری بایدن گفته است ما تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) به اندازه کافی فرصت داریم تا همه متقاضیان خروج از افغانستان را خارج کنیم.»

از طرف دیگر بر اساس گفته‌های سهیل شاهین سخنگوی طالبان، این گروه مخالف هرگونه تمدید این مهلت است و در این خصوص هشدار داده است:« اگر آنها این مهلت را تمدید کنند در حقیقت زمان اشغال را تمدید کرده‌اند.

ما نیازی به این اشغال نداریم و این امر منجر به بی‌اعتمادی ما به آنها خواهد شد. اگر آنها به ادامه اشغال اصرار داشته باشند  قطعا بدون واکنش جدی ما نخواهد بود.»

 تعدادی از افغانستانی‌ها به تدریج به آمریکا رسیده‌اند ولی وضع در فرودگاه کابل و درهای خروجی آن بسیار خطرناک است.

دوشنبه، ۲۳ اوت ( اول شهریور)، بر اثر تیراندازی مهاجمان ناشناس یک نگهبان کشته و سه نگهبان دیگر زخمی شدند. هزاران خانواده افغانستانی که از حکومت طالبان وحشت زده‌اند در فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند وبه غربی‌ها التماس می‌کنند تا آنها را با هواپیماهای خود از این کشور خارج کنند.

در بقیه نقاط شهر کابل همه چیز آرام به نظر می‌رسد. نیروهای طالبان در تمام شهر مشغول گشت‌زنی هستند و پست‌های نگهبانی  و کنترل در تمام نقاط شهر دایر کرده‌اند.

 رهبران گروه هفت علاوه بر اینکه در پی خروج هرچه بیشتر متقاضیان خروج از افغانستان هستند، قصد دارند در این اجلاس به بررسی راه‌های برقراری امنیت پایدار در افغانستان بپردازند و طالبان را  به تشکیل یک دولت فراگیرترغیب کنند.

دوشنبه، ۲۳ اوت، کاخ سفید اعلام کرد طی ۱۲ ساعت گذشته حدود ۱۱هزار نفر از طریق فرودگاه کابل خارج شده‌اند. از اوایل جولای ( اواسط تیر) تا کنون ۵۴هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند که ۴۸ هزار نفر از این تعداد از ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) تا کنون خارج شده‌اند؛ درست روز قبل از تصرف کابل به وسیله طالبان و تشدید عملیات هوایی برای خارج کردن نیروها از افغانستان.

منبع: یورونیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا