کد خبر: 29010178568
جهان

هجوم فرانسویان برای روغن و آرد موجود در فروشگاه‌ها

هجوم مصرف‌کنندگان فرانسوی به دو محصول پایه‌ای روغن و آرد که از روسیه و اوکراین تأمین می‌شد، افزایش ۵۵ و ۵۷ درصدی در فروش آنها را طی دو هفته اخیردر پی داشته است.

فروش روغن در هفته ۴ تا ۱۱ آوریل(۱۵ تا ۲۲ فروردین) در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد کرده است. این رقم برای آرد در این بازه زمانی۴/۵۷ درصد بوده است. در این موارد حرص و ولع خرید خاصی طی هفته های گذشته مشاهده شده‌است.

اوکراین بزرگترین تولید کننده روغن آفتابگردان در جهان است. روسیه و اوکراین ۷۸درصد صادرات این محصول را به جهان در اختیار خود دارند. از حیث گندم روسیه و اوکراین به ترتیب با تولید ۷۵ و۳۳ میلیون‌تن در سال،۳۰ درصد صادرات جهانی این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

در این مورد روسیه اولین صادر کننده جهان و اوکراین با اختصاص ۷۵درصد تولید خود برای صادرات چهارمین صادرکننده گندم جهان محسوب می‌شود.

از آغاز جنگ در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۰) فروش روغن در فرانسه ۳۳ درصد در مقایسه با زمان مشابه خود در سال ۲۰۲۱(بهمن۱۳۹۹) و۳ درصد در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۲۰(بهمن ۱۳۹۸) یعنی شروع اولین دوره قرنطینه در فرانسه رشد کرده‌است.

این هجوم گسترده برای خرید، زنجیره پخش را نیز مختل کرده و به همین ترتیب عرضه برخی محصولات دیگر نیز در فروشگاه‌ها با مشکل مواجه شده‌است.

از آغاز درگیری اوکراین و روسیه سه محصول روغن، آرد، و ماکارونی در فروشگاه‌های فرانسه همواره با مشکل تهیه شده‌اند. مصرف آنها به ترتیب افزایش۳۷ و ۲۶ و ۲۱ درصد رشد کرده‌است. به رغم این هجمه برای خرید مقامات اطمینان داده‌اند ذخایر روغن تا ماه ژوئن(خرداد) تأمین شده‌است.

براساس نظر این مقامات خرید بی‌رویه مردم برای انبار کردن روغن منجر به کمبود آن شده، اما جای نگرانی نیست. از آنجا که روغن آفتابگردان در تولید محصولات فراوانی استفاده می‌شود تأثیر کمبود آن از اواخر تابستان مشاهده خواهدشد.

اواخر ماه مارس(فروردین) «میکولا سولسکی»وزیر کشاورزی اوکراین اعلام کرد:« حمله روسیه به اوکراین برداشت غلات این کشور را به نصف تقلیل خواهد داد. ما همه جا کشت خواهیم داشت اما صرفا ۵۰ تا ۷۵ درصد از آنها قابلیت برداشت خواهد داشت.»

او همچنین اضافه کرد:«تعدادی از کشاورزان برای دفاع از کشور به ارتش یا دفاع غیرنظامی ملحق شده‌اند.»

نهال کاری‌های آفتابگردان آغاز شده‌است؛ اما موقعیت جنگی در این کشور بهرحال تولید روغن آفتابگردان و انتقال آن را با مشکلات جدی مواجه کرده‌ و این امر خود حرص و ولع برای خرید را روز افزون می‌کند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا