کد خبر: 02080050872
اقتصاداقتصاد کلانانرژیجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

هدف‌گذاری عربستان برای توقف انتشار گازهای آلاینده تا سال ۲۰۶۰

ترجمه: سلیم حیدری

ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد که بزرگترین صادرکننده نفت جهان قصد دارد تا سال ۲۰۶۰ به هدف انتشار صفر خالص گازهای گلخانه‌ای آلاینده محیط زیست برسد. این هدف ۱۰ سال دیرتر از هدف گذاری ایالات متحده است.

محمد بن سلمان همچنین شنبه گذشته گفت که سرعت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد.

بن سلمان و وزیر انرژی عربستان اعلام کردند ریاض با تغییرات آب‌و‌هوایی مقابله خواهد کرد. اما همچنان بر اهمیت تداوم تامین هیدروکربن ها تأکید و بیان کردند که این امر به تضمین ثبات در بازار نفت کمک می‌کند.

آنها در طرح ابتکار سبز عربستان (SGI) و در آستانه اجلاس COP26، یعنی کنفرانس آب‌و‌هوایی سازمان ملل متحد که قرار است در پایان ماه در گلاسکو برگزار شود، صحبت می‌کردند. این اجلاس امیدوار است با کاهش بیشتر انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای به مقابله با گرمایش زمین بپردازد.

ایالات متحده، دومین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان، متعهد به دستیابی به هدف انتشار «صفر خالص» است. بدین معنا که تا سال ۲۰۵۰ بیش از آنچه می‌تواند آلاینده از محیط اطراف جذب کند، گازهای گلخانه ای منتشر نمی‌کند. اما چین و هند، بزرگترین و سومین تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان به این جدول زمانی پایبند نبوده‌اند.

در این حال، امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی گفت: «شیطانی انگاشتن هیدروکربن‌ها مضر است.» به گفته او، آرامکو قصد دارد ظرفیت تولید نفت و گاز خود را افزایش دهد و در همین حال تا سال ۲۰۵۰ به هدف تولید صفر خالص در عملیات صنعتی خود برسد.

او خواستار سرمایه گذاری جهانی بیشتر برای اطمینان از عرضه کافی نفت خام شد.

شاهزاده محمد نیز در اظهارات ضبط شده‌ای گفت که این پادشاهی قصد دارد تا «ضمن حفظ نقش اصلی خود در تقویت امنیت و ثبات بازارهای جهانی نفت» در سال ۲۰۶۰ تحت برنامه اقتصادی خود به هدف انتشار صفر خالص برسد.

او افزود عربستان سعودی به ابتکار جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متان تا سطح ۳۰ درصد از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰ به ایالات متحده و اتحادیه اروپا ملحق می‌شود.

هنوز به هیدروکربن‌ها نیاز است

جان کری، نماینده تغییرات اقلیمی آمریکا قرار است روز دوشنبه در نشست خاورمیانه سبز در ریاض شرکت کند.

هدف SGI حذف ۲۷۸ میلیون تن دی اکسید کربن در سال تا سال ۲۰۳۰ است. این عدد را مقایسه کنید با هدف قبلی حذف ۱۳۰ میلیون تن. ولیعهد گفت که ابتکار SGI شامل سرمایه‌گذاری بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال (۱۹۰ میلیارد دلار) در این دوره می شود.

اقتصاد عربستان همچنان به نفت وابسته است، هرچند ولیعهد تلاش می‌کند تا تنوع در اقتصاد این کشور را ترویج دهد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی گفت که جهان به سوخت‌های فسیلی و همچنین انرژی های تجدیدپذیر نیاز دارد.

او افزود: «این مساله باید یک راه حل جامع باشد. ما باید همراه بقیه باشیم و شامل سایر کشورها بودن مستلزم پذیرش تلاش‌های دیگران است تا زمانی که آنها قصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارند.»

او گفت که نسل جوان پادشاهی «منتظر ما نخواهد ماند تا آینده آنها را دستخوش تغییر کنیم.»

او گفت ممکن است هدف انتشار صفر خالص قبل از سال ۲۰۶۰ به دست آید اما پادشاهی به زمان نیاز دارد تا کارها را «به‌درستی» انجام دهد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان نفت خلیج فارس، امارات متحده عربی، در این ماه برنامه‌ای را برای انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرد.

کنسرسیوم غیرانتفاعی کلایمت اکشن ترکر، پایین‌ترین رتبه ممکن را برای مقابله با تغییرات اقلیمی به عربستان سعودی می‌دهد. اولین نیروگاه انرژی تجدیدپذیر عربستان سعودی در آوریل (اردیبهشت) افتتاح شد و اولین مزرعه بادی آن در ماه اوت (شهریور) شروع به تولید کرد.

با این حال، عربستان برنامه‌ای برای ساخت یک کارخانه ۵ میلیارد دلاری برای تولید هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک دارد و نهادهای مرتبط با دولت در حال جمع آوری کمک های سبز هستند.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا