کد خبر: 09129917147
اقتصاداقتصاد کلانروزنامه

هر دلار برای مردم ۱۱۰ هزار تومان آب می‌خورد

یک کارشناس اقتصادی با محاسبه قدرت خرید دلار در سال ۱۳۵۶ و مقایسه آن با نرخ دلار کنونی و قدرت خرید آن، قیمت دلار فعلی را نه ۲۴ هزار تومان بلکه ۱۱۰ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش کاماپرس، در مورد کاهش ارزش پول ملی محاسبات فراوانی انجام شده و اعداد و ارقام مختلفی مطرح شده که همه آنها هم تلخ و دردناک است چرا که این ارقام نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد و گسترش فقر در کشور ما به شمار می‌آید.

در تازه‌ترین محاسبات انجام شده از این دست، احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی، در کانال شبکه اجتماعی خود نوشته است؛ با دلار ۲۴۸۰۰ تومان که قیمت این ارز در روز ۶ اسفند ۱۳۹۹در بازار آزاد محسوب می‌شود و با در نظر گرفتن کاهش قدرت خرید، دلار ژانویه ۲۰۲۱ به ۲۲ درصد ژانویه ۱۹۷۸ میلادی یعنی اسفند ۱۳۵۶، ارزش ریال در برابر دلار کمتر از یک – پانزده هزارم شده است. سلطانی در ادامه تصریح کرده است: چنانچه بخواهیم قیمت دلار را به درستی محاسبه کنیم باید گفت نسبت به ۴۳ سال پیش (با قیمت دلار ۷ تومان)، هم اکنون قیمت دلار ۱۱۰ هزار تومان است.

سقوط فاحش سرانه مصرف مردم بر اساس نرخ حقیقی دلار

سلطانی همچنین با ارائه نمودارهایی به تحلیل تغییرات هزینه سرانه مصرفی مردم پرداخته و نوشته است؛ سرانه هزینه‌های مصرفی ماهانه مردم ایران (به دلار با ارزش حقیقی) در ۳ سال اخیر با ۶۵ درصد کاهش، از ۲۰۰ به ۷۰ دلار تنزل یافته است. هزبنه‌های مصرفی شامل مسکن (شخصی یا اجاره‌ای) است که بدون احتساب هزینه مسکن، سرانه هزینه‌های مصرفی مردم ۴۵ دلار در ماه می باشد.

هر چند هزینه‌های بخش خدمات به دلار محاسبه نمی‌شود، هزینه مسکن که نزدیک به ۴۰ درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد و همچنین هزینه‌هایی مانند خودرو، تلفن همراه و …، بیش و کم متناسب با دلار افزایش یافته است.

در شرایطی که در تحریم‌های قبلی (۹۱-۱۳۸۹) سرانه مصرف دلاری (حقیقی) مردم ۳۴ درصد کاهش پیدا کرد، در تحریم‌های کنونی (۹۹-۱۳۹۷) ۶۵ درصد کاهش یافته است.

سلطانی این را هم گفته است که بر اساس قیمت دلار حقیقی، سرانه مصرف مردم به دو دهه قبل سقوط پیدا کرده است.

شایان ذکر است در محاسبات بودجه سال آینده – که کلیات آن به تصویب رسیده و در انتظار تصویب مواد و جزئیات نهایی است – نرخ دلار توسط دولت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز همچنان به عنوان ارز دولتی مصوب برای واردات کالای اساسی به این اقلام تخصیص داده می‌شود.

پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی نیز این است که دلار تا پایان سال در محدوده قیمت فعلی یعنی کانال ۲۴ هزار تومان باقی بماند و نوسان شدیدی نداشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا