کد خبر: 060901110499
بانک و بیمهروزنامه

هزاران میلیارد تومان تبلیغات بی هدف شرکت های بیمه

در زمینه مسئولیت اجتماعی، شرکت های هر از چندگاهی بر اساس تکلیف بیمه مرکزی اقداماتی نظیر زنگ مدرسه را اجرا می کنند که آن هم در حد بضاعت شرکت ها نبوده و تنها به رفع تکلیف شبیه است

علی رمضانیان

تمام بنگاه های اقتصادی برای پیشبرد اهداف، بازاریابی و جذب مشتریان جدید، نگهداشتن مشتریان قدیمی و مخلص کلام برای ماندن در بازار کسب و کار خود، تبلیغات را در دستور کار خود قرار می دهند.

قاعده‌ای برای شرکت‌ها وجود ندارد که به چه میزان از درآمد خود را صرف هزینه تبلیغات کنند و شرکت‌ها بر حسب شهرت یا ناشناختگی در خصوص بودجه تبلیغاتی خود تصمیم می‌گیرند.

به گزارش «عصر اقتصاد»؛ شرکت‌های بیمه نیز از این موضوع مستثنی نیستند و برای ماندن در بازار دست به تبلیغات می‌زنند. شرکت‌های بیمه بدون محاسبه شرکت بزرگ و دولتی ایران سال گذشته حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تبلیغات پرداخت کردند که نسبت به سال قبل از آن با رقم یک هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال، حدود ۳۰ درصد رشد داشت.

این در حالی است که در سال ۹۸ تنها ۱۳۰۰ میلیارد ریال صرف تبلیغات شرکت‌های بیمه شده بود. که این هزینه‌ها طیف وسیعی از روش‌ها از جمله آگهی تلویزیونی، بیلبورد‌های میدانی و چاپ بروشور، رپورتاژاگهی و غیره را در بر می‌گیرد.

شرکت‌های بیمه در سال قبل هر چقدر کوچک تر و گمنام تر بودند، هزینه بیشتری را برای تبلیغات صرف کردند. شرکت بزرگی مانند بیمه آسیا که بزرگترین شرکت بیمه خصوصی ایران است، مبلغ ۲۱۷ میلیارد ریال در سال گذشته هزینه کرده و پیش بینی می‌شود که امسال نیز ۲۳۸ میلیارد ریال هزینه تبلیغات کند.

پیش بینی ها برای امسال نیز کمی عجیب و غریب به نظر می رسد. چرا که پیش بینی می شود که نزدیک به چهار هزار میلیارد ریال را شرکت های بیمه صرف تبلیغات کنند که رقم بزرگی نسبت به دوره های قبل و همچنین درآمد این شرکت هاست.

این در حالی است که شرکت های براساس نسبت خسارت شرایط خوبی نداشته و رشد درآمد در سال قبل ۴۱ درصد اما رشد خسارت نزدک به ۵۰ درصد بوده است.

هزینه های بیمه گری و اداری شرکت های بیمه نیز در سال جاری رشدی نامتوازن نسبت به درآمد شرکتها دارد و نکته مهمتر اینکه سود خالص شرکت های بیمه نسبت به سال قبل کاهش معناداری داشت.

به عنوان مثال نمودار زیر، متعلق به شرکتی است که هزینه تبلیغات شرکت بالای ۵۰ درصد در سال گذشته و پیش‌بینی های امسال رشد دارد در حالی که زیان ناخالص سنگینی را سال گذشته متحمل شده است.

اما شرکت بیمه دانا عجیب ترین پیش بینی را برای  سال جاری داشته و که اعلام کرده در سال جاری هزینه تبلیغاتی بالغ بر ۸۲۳  میلیارد ریال خواهد داشت این در حالی است که در سال گذشته تنها مبلغ ۱۸۸ میلیارد ریال برای تبلیغات پراخت کرده بود.

کمترین تبلیغ برای شرکت بیمه حافظ بود که رقم ۵۰ میلیون ریال را تنها صرف تبلیغات کرد. بیشترین هزینه تبلیغات به شرکت بیمه کوثر اختصاص داشت که رقم ۷۵۲ میلیارد ریال را صرف کرد.

یکی از موضوعات مهم در حوزه تبلیغات هزینه های زیادی است که شرکت ها برای بیلبورد پرداخت کردند اما این بیلبوردها توسط مسائل سیاسی و اجتماعی در هفته های اخیر از بین رفته و عملا هیچ نفعی برای شرکت‌های بیمه نداشته‌است.

اما موضوع مهمتر در خصوص هزینه تبلیغات باید به مسئولیت اجتماعی نیز اشاره کرد. شرکت ها در ایران بعضا مسئولیت اجتماعی را از هزینه های روابط عمومی پرداخت می کنند.

شرکت های بیمه ضعیف ترین مسئولیت اجتماعی را در بین بنگاه های اقتصادی دارند. و هر از چندگاهی براساس تکلیف بیمه مرکزی اقداماتی نظیر زنگ مدرسه را اجرا می کنند که آن هم در حد بضاعت شرکت ها نبوده و تنها به رفع تکلیف شبیه است.

براساس شواهد موجود، شرکت های بیمه  مانند بانک‌ها معمولا در ابتدای سال مبلغی را برای مسئولیت اجتماعی در نظر می گیرند. ولی اتفاق خاصی در این زمینه نمی افتد.

این در حالی است که اگر همه بنگاه های اقتصادی بر اساس مسئولیت اجتماعی خود رفتار کرده و به مشکلات جامعه بپردازند شاید انبوهی از مشکلات در کشور ریشه کن شود.

اما شرکت های بیمه در این اوضاع سهمی نداشتند و یکی از دلایل اصلی این شرایط داشتن روابط عمومی ضعیف و بدون مسئولیت اجتماعی است، اغلب، خبرنگارانی که به دلیل معیشت سر از روابط عمومی شرکت های بیمه دراورده و هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع حرفه ای خود نمی کنند.

اطلاعات و پیش بینی هزینه تبلیغات شرکت های بیمه (برخی از شرکت هاپیش بینی اعلام نکردندو اطلاعاتی در دسترس نیست) اعداد میلیارد ریال
شرح اسفند۱۳۹۹ اسفند۱۴۰۰ اسفند۱۴۰۱
۱ بیمه آسیا ۱۳۵,۹۷۴ ۲۱۷,۳۴۵ ۲۳۸,۶۳۰
۲ بیمه تجارت نو ۳۰,۱۸۵ ۲۳۳,۳۹۵ ۱۵۸,۶۸۳
۳ بیمه تعاون ۳۲,۱۲۷ ۵۱,۸۰۷ ۷۱,۴۸۷
۴ بیمه دانا ۱۱۴,۵۶۴ ۱۸۸,۱۲۰ ۸۲۳,۹۰۰
۵ بیمه حافظ ۳۳ ۴۹ ۶۰
۶ بیمه زندگی خارمیانه ۶,۰۳۷ ۷,۸۵۴ ۱۲,۰۰۰
۷ بیمه سامان ۱۰۰,۳۵۰ ۱۸۹,۲۴۰ ۲۰۹,۰۰۰
۸ بیمه سرمد ۳۴۰,۴۷۳ ۲۳۳,۰۰۶ ۰
۹ بیمه سینا ۲۶۶,۶۰۸ ۱۳۸,۹۷۷ ۰
۱۰ بیمه کارآفرین ۷۹,۳۰۴ ۲۳,۱۸۸ ۰
۱۱ بیمه کوثر ۳۸۶,۳۳۳ ۷۵۲,۸۶۳ ۸۶۸,۲۰۹
۱۲ بیمه ما ۱۴۷,۴۲۹ ۸۱,۴۲۸ ۳۲۷,۳۰۱
۱۳ بیمه معلم ۲۵۰,۰۰۰ ۳۴۳,۶۷۵ ۵۱۴,۰۱۳
۱۴ بیمه ملت ۲,۴۵۰ ۲,۳۷۲ ۰
۱۵ بیمه میهن ۱,۱۶۷ ۱,۹۴۰ ۱۲,۹۷۹
۱۶ بیمه نوین ۲,۷۷۷ ۳,۴۴۴ ۴,۶۱۳
۱۷ بیمه حکمت صبا ۱۹,۷۰۸ ۲۵,۶۸۲ ۰
۱۸ اتکایی امین(پایان سال آذر) ۲۱۸ ۲۷۵ ۰

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا