کد خبر: 201201123716
تولید و بازرگانیروزنامه

هزینه‌های تولید فولاد به ریال قیمت فروش به دلار

قیمت فولاد در یک ماه گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده، اگر کارخانه‌های فولاد می‌خواهند محصولات خود را با قیمت جهانی در داخل عرضه کنند پس باید دستمزد کارگر و هزینه‌های انرژی را هم با قیمت جهانی بپردازند.

به گزارش بازار، احمد کرمی‌راد، عضو هیات مدیره انجمن سازه‌های فولادی ایران گفت: معادن و سنگ آهن با کمترین قیمت در اختیار صنعت فولاد قرار می‌گیرد و دستمزد نیروی انسانی هم با ریال محاسبه می‌شود که از ابتدای سال هیچ تغییری نداشته است، هزینه حامل‌های انرژی هم بر اساس ریال محاسبه می‌شود و در طول سال قیمت تقریبا ثابت است، اما این صنعت با هر تغییری در نرخ ارز، قیمت مواد اولیه را برای صنایع پایین دست افزایش می‌دهد.

وی افزود: فولادسازان قیمت مواد تولیدی را با نرخ فوب خلیج فارس محاسبه می‌کنند و به مردم و دولت می‌فروشند، این در حالی است که کارخانه‌های فولاد با یارانه‌های مختلف تولید می‌کنند باید بر اساس همان یارانه هم قیمت فروش تعیین شود تا یارانه به مردم برسد.

کرمی‌راد گفت: سیمان و فولاد ۴۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را شامل می‌شوند و اگر هر روز قیمت فولاد افزایش یابد و محصولی که در آن به خودکفایی رسیده‌ایم و با ریال تولید می‌کنیم، به قیمت دلار بفروشیم قطعا بار این افزایش قیمت بر دوش مردم و دولت می‌افتد، با این روش فروش فقط چند کارخانه فولاد سود هنگفتی بدست می‌آورند، اما این سود هزینه زیادی برای کشور دارد چرا که باعث می‌شود قیمت محصولات در صنایع پایین دست افزایش یابد.

عضو هیات مدیره انجمن سازه‌های فولادی ایران تاکید کرد: کارخانه‌هایی نظیر فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، اکسین و یا کاویان مدام قیمت‌ها را با تغییر نرخ ارز افزایش می‌دهند و قیمت فولاد در یک ماه گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است این در حالی است که هزینه تمام شده برای کارخانه‌های تغییری نداشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا