کد خبر: 16010176549
جامعه و فرهنگورزش

هزینه اقامت در ایران ۷۰ درصد ارزانتر از قطر است

فرحناکیان دبیر کمیسیون اقتصادی ایران و قطر، مهدی حسین زاده یزدی، معاون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری مناطق آزاد و عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی به بررسی فرصت‌های اقتصادی جام حهانی برای کشورمان پرداختند.

سوال: آیا وظایف دستگاه‌‌ها برای زمان جام جهانی مشخص شده است؟

فرحناکیان: از چند ماه قبل بیش از ۱۵ دستگاه طرح‌های خود را ارائه کردند. طرح تدوین شده تا دو روز آینده توسط معاون اول ابلاغ خواهد شد. وزارت نیرو به این دلیل که رئیس کمیسیون همکاری اقتصادی دو کشور است.

سوال: وضعیت مناطق آزاد و جزیره کیش برای میزبانی از گردشگران در این مدت به چه صورت است؟

حسین زاده یزدی: متاسفانه حدود یک دهه است که قطر به عنوان میزبان جام جهانی معرفی شده، اما عزمی در دولت قبل برا تامین زیر ساخت دیده نشد. در دولت جدید و بعد از سفر رئیس جمهور اوضا بهبود پیدا کرد. ما دو زمین در کیش داشتیم که بازسازی شد و یک زمین جدید تا شهریور افتتاح خواهیم کرد.

سوال: امکان اردو زدن تیم‌ها یا استقرار مخاطبان در ایران فراهم شده است؟

فرحناکیان: در زمان جام جهانی امکان استفاده از ظرفیت‌های کشورمان وجود ندارد، اما می‌توانیم پیشنهاد بدهیم تا تمرینات و مسابقات تمرینی در کشور ما برگزار شود. برای تقویت روابط به سه نوع زیر ساخت نیاز داریم. روادید و مبادی ورودی است که در هیئت دولت در حال تصویب است. توسعه بستر‌های فرودگاهی و امکانات حمل و نقل از جمله این اقدامات است. هزینه مخاطب جام جهانی با اقامت در ایران تا حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

سوال: چه اقداماتی برای تسهیل رفت‌وآمد گردشگران به ایران انجام شده است؟

حسین زاده یزدی: در مناطق آزاد مثل کیش به روادید نیازی نداریم، در حال هماهنگی هستیم تا گردشگران برای ورود به شهر‌های ایران با مشکل مواجه نشوند.

سوال: همکاری مناسب با بخش خصوصی انجام شده است؟

عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی: ما خودمان در اتاق بازرگانی تفاهمنامه‌هایی را در باره موضوع جام جهانی داشتیم. تیم ما از بخش خصوصی در زمان قرعه کشی حضور داشتند و بار‌ها اعلام امادگی کردیم، اما به تبلیغاتی هوشمند و هدفمند نیاز داریم.

به افزایش تعداد پرواز‌ها و افزایش تعداد کشتی‌های کروز نیاز خواهیم داشت. البته قطر ورود و خروج سریع را نمی‌دهد و باید حداقل ۳ روز انجا اقامت داشته باشید.

سوال: برای رقابت با سایر کشورها و جذب گردشگر چه اقداماتی انجام شده است؟

فرحناکیان: پکیج‌های گردشگری توسط وزارت فرهنک در حال طراحی است. از حوزه دیپلماسی وزارت خارجه کمک گرفته می‌شود که شامل رویداد‌های فرهنگی خواهد بود. این برنامه بیش از ۹۵ درصد آماده شده و در حال نهایی شدن است.

تا دو میلیون نفر گردشگر برای دوهه پیش بینی شده است در حالی که ظرفیت جند هزار نفری دارد. کشور‌های دیگری هم برای این موضوع برنامه ریزی کرده‌اند، اما مزیت قیمتی و مسافتی ما را در اولویت قرار می‌دهد. تامین مایحتاج در این زمان هم موضوع مهمی است که باید از بعد تجاری به این موضوع توجه شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا