کد خبر: 241101120698
جهانروزنامه

هزینه غذا امسال بیشتر خواهد شد

ترجمه: سلیم حیدری

طبق گزارش ها، فروشگاه ها و تامین کنندگان هزینه های فزآینده را به مصرف کنندگان منتقل خواهند کرد.

رویترز روز چهارشنبه به نقل از خرده‌فروشان، شرکت‌های کالاهای مصرفی و سرمایه‌گذاران گزارش داد: خریداران در سراسر جهان در سال جاری باید حتی بیشتر از سال ۲۰۲۲ برای خرید مواد غذایی بپردازند.

این گزارش نشان داد که مذاکرات سختی بر سر قیمت‌ها بین خرده‌فروشان و تولیدکنندگان کالاهای مصرفی بیش از یک سال است که در حال انجام است.” شروع این اصطکاک از سال ۲۰۲۱ بر سر زنجیره تامین مرتبط با کووید ۱۹ بود”.

این وضعیت در سال ۲۰۲۲ بدتر شد، زیرا قیمت های سرسام آور مواد غذایی اساسی، بحران هزینه زندگی در اتحادیه اروپا و بریتانیا را تشدید کرد.

داده‌های شرکت تحقیقاتی Kantar نشان می‌دهد که بریتانیایی‌ها در چهار هفته منتهی به ۲۲ ژانویه (دی) امسال، ۱۶.۷ درصد بیشتر برای غذا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پرداخت کرده‌اند.

در همین حال، شاخص غذای ایالات متحده که شامل وعده های غذایی در خانه و کافه ها و رستوران ها می شود، برای سال منتهی به دسامبر (آذر) ۱۰.۴ درصد افزایش یافت.

مارک اشنایدر، مدیرعامل غول مواد غذایی نستله هفته گذشته به رسانه‌ها گفت که این شرکت باید در سال جاری قیمت محصولات غذایی خود را بیشتر افزایش دهد تا هزینه های تولید بالاتری را که هنوز به طور کامل به مصرف کنندگان منتقل نکرده است، جبران کند.

همچنین انتظار می‌رود که یکی دیگر از تولیدکنندگان پیشرو کالاهای مصرفی، یعنی شرکت Unilever، قیمت برخی از محصولات را در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

مدیر پورتفولیوی در مدیریت سرمایه گذاری Waverton Tineke Frikkee گفت: “آخرین باری که از Unilever شنیدیم، مشخص شد که آنها ترجیح می دهند محصولات بیشتری را با قیمت‌های کمتر بفروشند تا قیمت‌ها را پایین تر از همتایان خود نگه دارند و سهم بازار را به دست آورند.”

بزرگ‌ترین خرده‌فروش جهان، والمارت، در ماه دسامبر (آذر) هشدار داد که برخی از تامین‌کنندگان کالاهای بسته‌بندی همچنان ما را به سمت تورم بیشتر در سال آینده (بالاتر از دو رقمی که در میانه سال جاری رقم خورد)، سوق ‌دهند.

به گفته برونو مونتین، تحلیلگر Bernstein، تولیدکنندگان کالاهای مصرفی تا زمانی که سودآوری خود را بازیابی کنند، به افزایش قیمت ادامه خواهند داد.

او به رویترز توضیح داد: «تنها چیزی که می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد این است که مصرف‌کنندگان با سرعت بیشتری شروع به خرید و فروش محصولات با برچسب اختصاصی کنند… (و) اگر قیمت کالاها همچنان در حال کاهش باشند، ممکن است نیازی به افزایش بیشتر قیمت ها نباشد”.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا