کد خبر: 26050196769
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

هسته مرکزی شهر اراک در حال از پای درآمدن است

اراک- وجیهه غلامی، اینجا مرکز شهر اراک است! در این نقطه از شهر هر آنچه نیاز روزمره شهروندان است، پیدا می شود؛ مراکز خرید پوشاک، کیف و کفش ، طلا، میوه و رسبزیجات، آجیل ، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، کلینیک هاو ساختمان پزشکان، کیوسک روزنامه فروشی ها ، موبایل فروشی و تعمیرات آن و لوازم تحریر ، بانک و…. در این نقطه واقع شده اند. به قول معروف شهر فرنگه از همه رنگه!!   این شهر فرنگ بودن مرکز باعث شده مردم برای رفع نیازهای خود به ناچار به کرات از این نقطه گذر کنند.

وجود اماکن مقدسی همچون حرم امامزادگان عبدالله و آمنه خاتون و همچنین برگزاری مراسم های مذهبی در این خیابانها، شور گذر از  مرکز شهر را دو چندان کرده است.

وحید ایرجی معاون شهرسازی شهرداری اراک، اراک را شهری تک هسته‌ای می‌داند و  می‌گوید: یکی از ویژگی های شهرهای تک هسته ای مراجعه گریزناپذیر اکثر مردم برای تأمین نیاز های  اصلی خود به مرکز شهر است، به همین دلیل  روزانه در اراک با مراجعه تعداد زیادی از افراد سواره و پیاده مواجه هستیم که این موضوع به مرور زمان و چنانچه شهر و ساختار آن نتواند با رشد جمعیت توسعه یابد، باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد که یکی از این مشکلات اساسی می تواند مشکلات مربوط به دسترسی مردم به این بخش از شهر باشد و هسته مرکزی شهر امکان پاسخگویی صحیح و کامل به تردد افراد را نخواهد داشت و به تبع معضلات ترافیکی و زیست محیطی فراوانی را به وجود خواهد آورد.

 به گفته ایرجی، برای تمرکززدایی و کاهش مشکلات هسته مرکزی شهر، در گام نخست اراضی بایر واقع در پهنه های پیرامونی مرکز شهر و سایر اراضی شناسایی شده و در درون شهر (تحت عنوان محدوده های هدف بازآفرینی) می‌توانند، مورد استفاده و بازیایی مجدد زمین قرار گیرند و در گام‌های بعدی نیز براساس سیاست های کلی طرح جامع شهر اراک، با خروج تدریجی صنایع، می‌توان نسبت به جانمایی کاربری های خدماتی و زیربنایی مورد نیاز شهر برای خلق مرکز شهری نوین با رویکرد توسعه عملکردهای جدید متناسب با نیازهای جامعه امروزی اقدام کرد.

مرادی معاون زیربنایی شهرداری اراک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار عصراقتصاد گفت: متاسفانه آنچه مسلم است اینکه  شهر اراک اکنون به صورت تک هسته‌ای با مرکزیت میدان شهداست و این موضوع مشکلات متعددی در زمینه ترافیک شهری به خصوص طی سالیان اخیر برای شهروندان به بار آورده است. خصوصا در زمینه هایی که نیازهای روزمره شهروندان است از جمله مراکز درمانی و پزشکان معتبر و مراکز تجاری و خرید و حتی خریدهای روزانه ضروری مثل میوه و سبزیجات و غیره.

او  با بیان اینکه در این اوضاع و باتوجه به مشکلاتی که با گذشت زمان در زمینه تردد به دلیل افزایش تعداد خودرو و جمعیت و در نتیجه ترددها برای همشهریان به آن افزوده هم می‌شود، تاکید کرد: بایستی در اسرع وقت به منظور مرتفع ساختن این مهم چاره‌ای اندیشیده و با راهکارهای کوتاه و میان‌مدت از این مشکلات کاسته شود .

بنا به اظهار مرادی اکنون طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر اراک مراحل نهایی بررسی در شورای عالی ترافیک در وزارت کشور را طی می‌کند و امید است با اجرای راهکارهای پیشنهادی مشاور طرح بتوان بخش عمده‌ای از این مشکلات را برطرف و موجبات آسایش شهروندان در این خصوص را فراهم کرد.

معاون زیربنایی شهرداری اراک همچنین خاطرنشان ساخت: یکی از راهکارهای اساسی این است که در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهر می توان توجه ویژه در زمینه پیش‌بینی و توزیع کاربردهای مختلف در محدوده مرکزی شهر و همچنین توزیع منطقی کاربری‌ها و خدمات ضروری شهروندان در سطح شهر داشت که امیدوارم مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

عضو شورای شهر اراک  نیز در این خصوص طی سخنانی اظهار کرد: اراک از دیرباز با معضل تک هسته ای روبرو بوده است. البته در سالیان گذشته مشاغلی چون آهنگری، چلنگری و آپاراتی نیز در مرکز شهر واقع بوده است که ما در آن سال‌ها توانستیم این شغل‌ها را به مکان‌های دیگری از شهر هدایت کنیم و شغل‌های طلافروشی و پارچه فروشی را جایگزین کنیم.

علی جعفر محصولی تصریح کرد: متاسفانه نبود زمین باعث شده نتوانیم از طریق سرمایه گذار مرکزیت را تغییر دهیم  و این مشکل همچنان ادامه پیدا کرده و علاوه بر مرکز شهر، خیابان شهید شیرودی اراک نیز با وجود ساختمان پزشکان، آزمایشگاه ها و .‌.‌ بسیار شلوغ شده است و متاسفانه هر چه پیش تر می رویم مشکلات دوچندان می شود.

او  به بیان برخی راهکارها برای  برون رفت از این مشکلات پرداخت و گفت: از جمله این راهکارها این است که در کنار پروژه ۸۱۰۰ واحدهای مسکن ملی که دولت استارت آن را  در کمربندی  جنوبی شهر اراک زده است، سرمایه گذارها بیایند و پاساژهای و مراکز تجاری و خرید را در کنار این پروژه بنا کنند چرا که در آینده نه چندان دور حتی پیاده رفتن به مرکز شهر هم دچار مشکل می‌شود.

این عضو شورای  اسلامی  شهر اراک  اضافه کرد: یکی از دلایلی که ما در مرکز شهر خیابان پیاده رو امیرکبیر احداث نمودیم و همچنین بخشی از خیابان محسنی را  به پیاده راه اختصاص داده ایم به دلیل مرتفع ساختن معضلات بر سر راه تمرکز زدایی از مرکز شهر است.

محصولی با اشاره به اینکه متاسفانه مردم نیز حتی به دلیل خرید سبزیجات و میوه‌جات به مرکز شهر مراجعه می‌کنند تا هم خرید  و هم تفریحی کنند و ما نتوانسته ایم در حاشیه  شهر جاذبه ای ایجاد کنیم که مردم به دلیل آن جاذبه به آنجا سوق داده شوند و فعلا از مسیر قبلی خود استفاده می کنند.

او در خصوص ساخت و سازهای مراکز خرید در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه این اقدام ها خلاف  طرح جامع شهر  که در شورای سوم اتفاق افتاد می باشد و این ساخت و سازها خیانتی به مردم اراک می باشد. ولی در حال حاضر دیگر اجازه نخواهیم داد این اتفاق ها تکرار شود.

این عضو شورای  اسلامی  شهر اراک  افزود: تا زمانی که ما نتوانیم مکانی بهتر برای خرید و… مردم آماده کنیم پس نمی‌توانیم بگوییم، شما مرکز شهر نروید چون سرمایه‌گذاری برای این اقدام نداشته ایم.

به گفته محصولی، اکنون شهرداری آمادگی دارد تا اگر سرمایه‌گذاری بخواهد شهرک پزشکی و یا شهرک صنفی ایجاد کند از سرمایه گذار حمایت نماید و شورای اسلامی شهر هم در عوارضات همراه سرمایه گذار خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا