کد خبر: 15090059614
جهانروزنامه

هشدار صندوق بین‎ المللی پول درباره فروپاشی اقتصادی کشورهای فقیر زیر بار بدهی

بانک جهانی: کرونا ضربه بزرگی به کشورهای فقیر وارد کرده و باعث رکود اقتصادی شده که می ‎تواند بیش از 100 میلیون نفر را به فقر شدید بکشاند

ترجمه: سلیم حیدری

صندوق بین‎ المللی پول (IMF) هشدار داده است که ۶۰ درصد از فقیرترین کشورهای جهان در معرض خطر پرداخت بدهی وام قرار دارند، یا در حال حاضر دارای مشکل در پرداخت وام هستند. این رقم از سال ۲۰۱۵ دو برابر شده است.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‎المللی پول و سیلا پازارباسی اوغلو، رئیس بخش استراتژی، سیاست‌گذاری و بازبینی، روز پنجشنبه در یک پست وبلاگی بیان کردند، از آنجایی که طرح تعلیق خدمات وام G20 در پایان سال منقضی می‎ شود و نرخ بهره در آستانه افزایش است، «کشورهای کم درآمد به طور فزاینده‌ای برای پرداخت بدهی‌های وام خود مشکل خواهند داشت.»

آنها افزودند: «ممکن است در برخی کشورها شاهد فروپاشی اقتصادی باشیم، مگر اینکه طلبکاران گروه ۲۰ موافقت کنند که بازسازی ساختار وام‌ها را تسریع کنند و پرداخت بدهی‌های وام‎ ها را در حالیکه در حال مذاکره است، متوقف کنند.»

مقامات صندوق بین‎المللی پول خواستار اقدامات فوری برای سازماندهی مجدد ساختار وام‌ها و در نتیجه کمک به کشورهای فقیرتر شدند.

آنها گفتند که « انقضای بخشودگی پرداخت وام‌ها کشورهای عضو را مجبور می‌کند تا پرداخت‌های بدهی‎ هایشان را از سر بگیرند.

برای ایجاد اعتماد به چارچوب و ارائه نقشه راه جهت کمک به کشورهایی که با آسیب‌پذیری فزاینده در پرداخت بدهی وام‌هایشان مواجه هستند، اقدام سریع لازم است.»

بیش از ۱۰.۳ میلیارد دلار تاکنون به بیش از ۴۰ کشور واجد شرایط در قالب طرح وام G20 که سال گذشته راه‎اندازی شد، کمک شده است.

بر اساس داده‌های بانک جهانی، همه‎ گیری ویروس کرونا ضربه بزرگی به کشورهای فقیر وارد کرده است و باعث رکود اقتصادی شده است که می‎تواند بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان به فقر شدید بکشاند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا