کد خبر: 08050194016
روزنامه

هشدار نارنجی هواشناسی برای بسیاری از استان‌ها

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با تاکید بر صدور هشدار نارنجی هواشناسی تا نهم مرداد برای بسیاری از نقاط کشور، گفت که از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی و اتراق در بستر رودخانه‌ها، همچنین پرواز با هواپیماهای سبک در این مدت خودداری شود و دستگاه‌های امدادرسان برای مقابله با بحران آماده باشند.

صادق ضیائیان افزود: با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی مونسون در کشور و پیش بینی وقوع بارش‌های رگباری تا روز دوشنبه ۱۰ مرداد، مردم از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های سیل و همچنین حضور در نقاط کوهستانی پرهیز کنند.

دستور رئیس جمهوری: تمام امکانات کشور برای مواجهه با سیل بسیج شود

در همین رابطه رئیس جمهوری به وزرا، روسای سازمان‌ها و استانداران سراسر کشور دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به وزرا، روسای سازمان‌ها و استانداران سراسر کشور دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: ضروری است استانداران با همه امکانات موجود به مناطق سیل زده در استان خود یا به استان‌های معین و همجوار امدادرسانی کنند.

دکتر رئیسی همچنین با توجه به بارش‌های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها، استانداران سراسر کشور و دستگاه‌های مرتبط را موظف کرد اقدامات و تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات در دستور کار قرار دهند.

بحران سیلاب در ۱۰۰ شهرستان و ۳۰۰ روستا

استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و  خوزستان از روز گذشته شاهد بارندگی‌های شدید و همراه با سیلاب در برخی مناطق بودند.

این بارش‌های موسمی علاوه بر اینکه سبب طغیان رودخانه‌ها در نقاط مختلف کشور شده بود، خسارت های فراوان ‌جانی و مالی ‌برجای گذاشت به نحوی که به علت شدت سیلاب ساکنان برخی مناطق تخلیه شدند و تعدادی از هموطنان نیز جان خود را از دشت دادند و براساس اعلام رئیس سازمان امداد و نجات‌ سیل‌های اخیر تا روزجمعه ۱۴ فوتی و ۱۱ مفقودی داشته‌اند.

در مجموع در ۶۲ شهرستان از ۱۸ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی عملیات‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا در آمد.

تعدادی از جاده‌های اصلی از جمله شهداد-نهبندان و ریگان-ایرانشهر و  زاهدان-میرجاوه همچنان مسدود است.  جاده بندر خمیر – بندرلنگه محدوده روستای کنخ تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین بندرخمیر – دژگان – بندرلنگه انجام می‌شود.

جاده چالوس، آزاد راه تهران- شمال و همچنین بخش‌های دیگر از مسیرهای کشور به دلیل بارندگی مسدود است. جاده چالوس و آزادراه تهران – شمال (مسیر رفت و برگشت) از ساعت ۲۳:۳۰ پنجشنبه شب به علت بارندگی شدید و احتمال نشست آسفالت تا اطلاع بعدی مسدود است و همچنین مسیر هراز با توجه به ادامه عملیات پاکسازی گل و لای تا اطلاع بعدی بسته شده و جاده سولقان به امامزاده داوود (ع) هم به علت ادامه پاکسازی سطح جاده مسدود شده است.

برخی از مسیرهای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران، قم، اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، کرمان و بوشهر درگیر با وزش باد و طوفان و بارندگی است به همین منظور وزش باد شدید باعث بروز پدیده گرد و غبار و کاهش میدان دید رانندگان می‌‌شود و احتمال وقوع تصادفات زنجیره‌ای را افزایش می‌دهد، بارندگی‌ها باعث افزایش لغزندگی سطح جاده‌ها می‌شود و رعایت سرعت مطمئنه و افزایش فاصله طولی با خودرو جلویی در این شرایط ضروری است.

محور هراز در استان تهران و ۶ محوره شریانی دیگر در استان های کرمان بوشهر و سیستان و بلوچستان به همراه ۱۰ محور غیر شریانی مسدود شده است که راهداران در سراسر کشور در آماده‌باش کامل قرار دارند و در حال بازگشایی محورهای مذکور هستند. جاده فیروزکوه حدود سه ساعت به دلیل وقوع سیل مسدود شده بود ترافیکی سنگینی در این محور به وقوع پیوست اما با تلاش راهداران این محور حدود ساعت ۲۲ روز پنجشنبه بازگشایی شده است و مشکلی فعلا وجود ندارد.

سیل در محور دیهوک ـ راور حوالی نایبند

بر اثر بارش شدید باران و سیل پنجشنبه شب منازل مسکونی روستای تاریخی نایبند طبس تخریب شد. همچنین باتلاش شب گذشته راهداران دیهوک مسیر دیهوک_راور حوالی نایبند که بر اثر بارش شدید باران و سیل مسدود شده بود بازگشایی شد.

انسداد مسیر ۱۰ روستا در استان مازندران

محمدی سرپرست مدیریت بحران مازندران درباره آخرین وضع استان در پی بارش باران و سیل گفت: مسیر ۱۰ روستا به دلیل آورده در محور فرعی ناتر دلیر شهرستان چالوس مسدود و روستای واسکول در محاصره سیلاب است.

سرپرست مدیریت بحران مازندران ادامه داد: در شهرستان چالوس مسیر کندوان با گل ولای آسیب دیده و مشکل برای تردد خودرو مسافران وجود دارد.

در شهرستان کلاردشت تنها در بحث آب شر به دلیل گل آلود بودن آب و جلوگیری از آسیب رساندن به تصفیه خانه از مدار خارج شده و آب‌رسانی به مردم با سه دستگاه تانکر ۵۰۰۰ لیتری در حال انجام می باشد. در شهرستان تنکابن هم تخریب دیواره محور مسیر سه هزار گزارش شده است.  همچنین آب گرفتگی حیاط منازل منطقه و همچنین در این آبگرفتگی دو ساختمان در حاشیه رودخانه اتفاق افتاده که یک ساختمان به دلیل آسیب زیاد سیلاب بخشی از آن تخریب شد.

محمدی افزود: در شهرستان نور، محور کلیک به تمرود به دلیل آورده و ریزش آوار مسدود شده بود که ساعت ۳ بامداد روزجمعه بازگشایی شد. همچنین محور مچ به یالرود مسیر مسدود شده بود که با تلاش نیرو‌های امدادی بازگشایی شد اما متاسفانه در این مدت یک دستگاه پل هم تخریب شد.

سیلاب در قطعه آرادان ـ سرخه در محور بین‌المللی تهران ـ مشهد

روزپنجشنبه وقوع سیلاب از بالادست منطقه بین آرادان-سرخه در ۵۰ کیلومتری شهر سرخه سبب انسداد مسیر بین‌المللی تهران-مشهد در این قطعه شد؛ موضوعی که به سرعت با تلاش نیروهای امدادی و مردمی و با حضور میدانی استاندار سمنان برطرف شد.

آبگرفتگی ۱۶۰ منزل مسکونی در مناطق مختلف استان بوشهر

بارش باران در نقاط مختلف استان بوشهر از روز چهارشنبه آغاز شد که آمار هواشناسی حاکی از  ثبت بیش از ۸۸ میلیمتر بارش باران در برخی نقاط استان است.

گزارش کورش دهقان مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر حاکی است به دنبال وقوع بارش‌های سیل‌آسا در نقاط مختلف استان، تیم‌های عملیاتی و امدادی به‌صورت شبانه‌روزی در حال امدادرسانی و کمک به باز شدن محورها و معابر هستند.

وی از بازگشایی همه محورهای مواصلاتی استان بوشهر خبر داد و اظهار کرد: رفت و آمد در تمام محورهای مواصلاتی استان جریان دارد. محور بوشهر به برازجان و شیراز که به سبب آبگرفتگی مسدود بود بازگشایی شد و تردد در جریان است.

مدیرکل بحران استان بوشهر با اشاره به رفع مشکلات آبگرفتگی منازل شهری و روستایی در نقاط مختلف استان خاطرنشان کرد: افزون بر ۱۶۰ واحد مسکونی که دچار آب گرفتگی شده بودند تمیز و تحویل مالکان شد.

خسارت ۱۲۰ میلیارد تومانی سیل به جاده‌های جنوب کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان از خسارت ۱۲۰ میلیارد تومانی سیلاب به جاده‌ها و ابنیه فنی این منطقه طی روزهای اخیر خبر داد.

مجتبی محمودی با اشاره به جاری شدن سیلاب در جنوب کرمان در طول ۳ روزپنجشنبه گفت :در این سیلاب به ۴۰ کیلومتر راه اصلی، ۳۵ کیلومتر راه فرعی و ۲۷۰ کیلومتر راه روستایی خسارت وارد شد.

وی بیان کرد: در این سیلاب ۴۰ دستگاه آبنما در محورهای ارتباطی جنوب کرمان دچار خسارت شد .

بارش بی‌سابقه باران در استان یزد

شدت بارش باران در شهر یزد به حدی زیاد بوده است که در عرض کمتر از چند دقیقه روان آب در نقاط مختلف شهر آغاز شد و به فاصله کمتر از یکساعت خیابان‌ها و کوچه‌های شهر یزد سیلابی شدند.با وجودی که هنوز میزان بارش به صورت دقیق مشخص نیست و همچنان باران در حال باریدن است اما تا همین میزان هم در شهر یزد کم سابقه و حتی شاید بتوان گفت بی‌سابقه بوده است.

آب در بسیاری از نقاط شهر یزد از پیاده‌رو‌ها و جداول هم بالاتر آمده و به زیر زمین برخی از منازل وارد شده که خسارت‌های مالی به دنبال داشته است.

دستور وزیر کشور بر بسیج تمام امکانات برای کمک به سیل‌زدگان ‌

وزیر کشور با حضور در محل پل شحنه یزد از مناطق سیل زده بازدید کرد. ضمن بازدید از این پل آبگرفته، بر ضرورت بسیج تمام امکانات برای رفع مشکلات ناشی از بارش بسیار شدید باران و سیل ناشی از آن شده تاکید کرد.

در پی بارش‌های شدید پنجشنبه شب در استان یزد و راه‌افتادن سیل در این شهر و نقاط مختلف استان، تاکنون خسارت‌های زیادی به تاسیسات زیربنایی زده شده و متاسفانه یک نفر نیز در میان سیلاب فوت کرده است، به همین منظور وزیر کشور روزجمعه برای بررسی آخرین وضع بروز سیلاب و بررسی ابعاد مختلف آن به استان یزد سفر کرد.

بیش از ۴۵ میلی‌متر بارندگی در ساعات اخیر استان یزد باریده که فراتر از میانگین بارش سالانه بوده است. این بارش‌ها سبب پر شدن ظرفیت سدهای استان و سرریز شدن آب سدها و سیل‌بندها شد.

در حال حاضر سیلاب  شهرستان‌های تفت، مهریز، یزد، ابرکوه، بهاباد، بافق، میبد، اردکان، اشکذر را فراگرفته و وضعیت شهر یزد بحرانی اعلام شده به طوری که آب تمام معابر آن را فرا گرفته است.مسئولان و نیروهای امدادی در حال مدیریت آب‌های سرریز شده سیل‌بندها هستند تا کمترین آسیبی به منازل شهر یزد وارد شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا