کد خبر: 01060043128
جامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

هشدار پوتین درباره ورود تروریست‌ها به کشورها در پوشش پناهندگان افغان

ترجمه: محمود نواب مطلق

پوتین در ملاقات با اعضای حزب روسیه متحد درباره ورود موج مهاجران از افغانستان در پی پیروزی طالبان هشدار داد و گفت مانع ورود این مهاجران که در میان آنها تروریستها نیز حضور دارند، خواهد شد.

پوتین در حاشیه مراسم روز پرچم روز ملی روسیه ۲۲ اوت (۳۱ مرداد) و در مقابل اعضای حزب حزب حاکم این سخنان را بیان کرد. او پیش از همه  چیز خواهان اطمینان از سلامت و امنیت تمامی اتباع روسیه در افغانستان شد. سپس به موج مهاجرت از افغانستان به کشورهای اطراف اشاره کرد و گفت: «امروز مهمترین مسئله برای کشور و اولویت نخست برای وزارت امورخارجه روسیه باید این باشد که از ورود تروریستها در قالب مهاجران و پناهندگان به کشور جلوگیری کند.»

 تعداد زیادی از جمهوری‌های شوروی سابق در آسیای مرکزی مرزهای مشترک با افغانستان و روسیه دارند. رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر احتمال مهاجرت تعداد بسیار زیادی از کشور افغانستان در حد صدها یا صدها هزار و چه‌بسا میلیونها نفر اضافه کرد: «چه‌بسا در میان این پناهجویان تروریستها پنهان شده باشند و وارد روسیه شوند.

ما نمی‌خواهیم که این تروریست ها مجددا به کشور وارد شوند. ما باید از همه امکانات خود برای جلوگیری از وقوع موارد مشابه رخدادهای سال‌های۱۹۹۰(۱۳۶۹) تا اواسط سال ۲۰۰۰(۱۳۷۹) در روسیه بسیج کنیم.

استقرار امنیت و پایداری در افغانستان

در آن زمان در قفقاز شمالی این تروریستها حاضر بودند و این موج وحشتی که امروز در افغانستان می بینیم در آن زمان در کشور ما وجود داشت.»

پوتین در ادامه با ابراز تمایل برای برقراری توازن در افغانستان افزود: «ما به همراه شرکای غربی تمامی تلاش خود را برای استقرار امنیت و پایداری در افغانستان به کار می‌بندیم.»

درباره سوریه نیز رئیس‌جمهوری روسیه ضمن بیان ناخرسندی خود از تبدیل شدن این کشور به «کانون تروریسم» از ورود تروریستهای مهاجرنما از افغانستان یا سایر کشورها به این کشور نیز اظهار نگرانی کرد.

 پوتین با یادآوری «استقرار نظم و امنیت پایداری» که در پی ناآرامی‌های گذشته در روسیه پدید آمده است،  تأکید کرد: « اکنون در کشور ما نظم و امنیت و پایداری حاکم است. البته مشکلات چندی پیش رو داریم ولی قابل مقایسه با آنچه در گذشته بود نیستند.

روسیه آماده تعامل به همه طرف های خود در تمامی زمینه ها

هیچ‌کس تمایل ندارد آن مشکلات دوباره در  روسیه پدیدار شوند. سیاست خارجی ما برپایه تعامل با دیگران استوار است. البته رسیدن به منافع ملی در صحنه بین‌المللی ممکن است چندان آشکار در  این سیاست خارجی لحاظ نشود.»

رئیس‌جمهوری روسیه با تأکید بر ویژگی‌های سیاست خارجی روسیه افزود: «روسیه بر اساس این نگرش در سیاست خارجی آماده تعامل به همه طرفهای خود در تمامی زمینه ها صرف نظر از چمشداشت به منافع خود است.»

با این حال، او بر این نکته هم تاکید کرد که وضعیت کنونی کاملا متفاوت شده است و «همگان بر این امر واقفند که سیاست ما بسیار فعال و پویاست.»

سازمان پیمان امنیت جمعی  (OTSC) مرکب از متحدین نظامی روسیه در جمهوری‌های سابق شوروی روز۲۳ اوت (۱شهریور) طی یک نشست اینترنتی در روسیه به موضوع افغانستان می‌پردازد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا