کد خبر: 16129918040
بانک و بیمهروزنامه

همتی: سود بین بانکی به ۱۹.۷ درصد کاهش یافت

به نوشته رئیس کل بانک مرکزی، در پایان هفته گذشته با اقداماتی که بانک مرکزی در مدیریت بین بانکی خصوصا استفاده از عملیات ریپو انجام داد، میانگین نرخ سود بین بانکی به ۱۹.۷درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در یادداشتی نوشت: نتایج مقدماتی محاسبات آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد سه ماهه سوم تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی حدود ۱۰/۷درصد و رشد ۹ماهه آن حدود ۸درصد بوده است که این گزارش از تداوم رشد بخش حقیقی اقتصاد حکایت می‌کند.

او افزود: در پایان بهمن رشد ۱۲ماهه پول ۵۶.۹ درصد و رشد ۱۲ماهه شبه پول ۳۵.۳درصد شد. همچنین رشد ۱۲ماهه پول در مهرنیز ۸۸.۶ درصد و در دی ۶۳.۸ درصد بود. رشد ۱۲ماهه شبه پول در مهر ۲۸.۱‌درصد و در دی  ۳۴.۳درصد بود. روند این دو متغیر پولی حاکی از کاهش سیالیت پول متأثر از کاهش انتظارات تورمی است.

همتی ادامه داد : با توجه به کاهش انتظارات تورمی (که یکی از نشانه‌های آن، کاهش نرخ معاملات حواله‌های ارزی صادر کنندگان عمده به کانال ۲۲هزار تومان به ازای هر دلار در پایان هفته گذشته در سامانه نیما است) و نبود ضرورت افزایش نرخ سود، برنامه بانک مرکزی برمبنای قرار دادن نرخ سود حول میانگین دالان نرخ سود است.

طبق گفته او، در پایان هفته گذشته با اقداماتی که بانک مرکزی در مدیریت بین بانکی خصوصا استفاده از عملیات ریپو انجام داد، میانگین نرخ سود بین بانکی به ۱۹.۷درصد کاهش یافت. بانک مرکزی برای پرهیز از افزایش نرخ سود به دنبال اجرا و نظارت بر محدودیت رشد ترازنامه بانک‌ها است.

رشد تقاضا در بازارها با کاهش نرخ بهره بین بانکی

به گفته یک کارشناس بانکی، کاهش نرخ بهره بین بانکی، موجب افزایش تقاضا در سایر بازارها می‌شود.

کامران ندری درباره کاهش نرخ بهره بین بانکی به سنا، گفت: در یک مقطع کوتاه که به چند هفته هم نرسید، نرخ بهره بین بانکی بالاتر از حد تعیین‌شده بانک مرکزی رسید و سپس در محدوده ۱۹تا ۲۰درصد ثابت مانده است.

او افزود: فشارهایی بر بانک مرکزی وجود دارد اما به طور کلی بانک مرکزی هم فعلا تمایلی به افزایش نرخ بهره بانکی ندارد؛ این نرخ قیمتی است که بانک‌ها بابت تامین کسری ذخایرشان پرداخت می‌کنند به همین منظور بانک‌ها هم از کاهش آن خرسند می‌شوند.

این کارشناس صنعت بانکداری اظهار کرد: از آنجایی که بانک‌ها هم خواهان سرمایه‌گذاری ارزان قیمت هستند، آنها هم فشارهایی بر بانک مرکزی وارد می‌کنند تا نرخ بهره بین بانکی کاهش یابد یا ثابت بماند.

ندری در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ بهره بین بانکی چه تاثیری بر بازارهای موازی دارد، گفت: قطعا با کاهش این نرخ، هزینه تامین ذخایر و منابع برای بانک‌ها هم کم می‌شود؛ بنابراین هر نوع سرمایه‌گذاری جذاب خواهد شد و بانک‌ها با قدرت خلق پول به حوزه خرید سهام، خرید املاک و…. وارد می‌شوند.

او اضافه کرد: کاهش نرخ بهره موجب رشد تقاضا در همه بازارها می‌شود و شاید اولین تاثیر این اقدام را در بورس شاهد باشیم، بعد از آن هم دیگر بازارها و نهایتا کل اقتصاد از این اقدام تاثیر خواهند گرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا