کد خبر: 14119914546
بانک و بیمهروزنامه

همتی: نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد

رئیس بانک مرکزی، فضای بازار سرمایه و ارز را متاثر از فعل و انفعالات سیاسی دانست

در حالی که بازارها در هفته جاری مطابق با انتظار افزایش تدریجی نرخ ارز خود را تنظیم کردند،  رئیس کل بانک مرکزی شامگاه یک‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد بازار ارز با روند کاهشی روبه‌رو  خواهد شد و جو روانی بازار گاه موجب تلاطم ارز می‌شود اما نرخ دلار به زیر ۲۰هزار تومان خواهد رسید.

به گزارش به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ، عبدالناصر همتی در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» گفت: تغییر در بازار ارز بیشتر روانی است و انتظارات بالا و پایین می‌شود. مسئولان باید در اظهارات خود مراقبت کنند. جو روانی بر بازار حاکم است که برگرفته از مسائل سیاسی و تحریم و مسائل خارجی است. انتظارات تعدیل و مثبت می‌شود و قیمت ارز به زیر ۲۰هزار تومان هم خواهد رسید.

همتی افزود: از جمله کسانی هستم که معتقدم دخالت بانک مرکزی در بازار باید هدفمند باشد. سال آینده با تعدیل نرخ و بهبود اوضاع سیاسی به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. البته توجه کنید که نمی‌توان به متغیرهای کلان اقتصادی به صورت منفرد نگاه کرد.

همتی با بیان اینکه عملکرد صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، خوب ارزیابی می‌شود، اضافه کرد: اکنون واردکنندگان به دلیل پیش‌بینی کاهش نرخ ارز در نیما خرید ارز نمی‌کنند و به همین دلیل همین عرضه بیش از تقاضاست.

رئیس کل بانک مرکزی با یادآوری سفر هفته گذشته خود به عمان ادامه داد: در سفر عمان مذاکرات خوبی انجام شد و اراده‌ای قوی برای گسترش روابط مالی و تجاری بین دو کشور وجود دارد.

همتی خاطرنشان کرد: تورم کنونی ناشی از نرخ سود بانکی نیست؛ بلکه ناشی از شوک ارز و انتظارات تورمی است. لذا فعلا تصمیمی درباره تغییر نرخ سود سپرده بانکی نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز است به هیچوجه صحیح نیست و تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است.

همتی افزود: سیاست بانک مرکزی هدایت نرخ بهره بین بانکی به سمت نرخ میانگین کریدور در نظر گرفته شده است (۱۴تا ۲۲درصد) و با توجه به اجرایی شدن سیاست عملیات «بازار باز» مصمم هستیم که نرخ بین بانکی را در میانگین کریدور بیاوریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش‌بینی تورم هدف (۲۲ درصد) بر اساس پیش‌فرض‌هایی همانند ارز نیمایی ۱۷هزار تومان بود، اما نوسانات ارزی مانع از آن شد، تاکید کرد: بانک مرکزی نگران رشد نقدینگی است و تمام تلاش من در این مدت این بود که با وجود تمام فشارها و موانع، رشد نقدینگی منطقی باشد و تورمی که در حال حاضر شکل‌گرفته بیشتر ناشی از شوک ارزی و انتظارات است.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش که خبرگزاری ایرنا گزارش کرده است، درباره توقف تراکنش‌های اتباع خارجی  اظهار کرد: پس از بازگشت از سفر شیراز به محض اطلاع از ماجرایی که برای بعضی از مهاجران و مشتریان شبکه بانکی در خصوص اخذ کد شهاب اتفاق افتاده بود، دستور تمدید مهلت یک‌ماهه به بانک‌ها ابلاغ شد.

کد شهاب همان کد ملی (اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی(اشخاص حقوقی) و کد فراگیر(اتباع خارجی) است که براساس مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی اخذ این کد اجباری است که افرادی که تراکنش بانکی دارند هویت‌شان نزد بانک ها روشن باشد.

همتی همچنین درباره تغییرات قانون جدید چک توضیح داد: در خصوص قانون جدید چک در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون اقتصادی توضیح دادیم که این قانون پیچیدگی‌هایی دارد. اکنون مراحل ثبت، تایید و انتقال چک را به صورت اختیاری فراهم کرده‌ایم که مردم آشنا شوند و از اوایل سال ۱۴۰۰ اجرای قانون الزامی خواهد شد.

رئیس بانک مرکزی در بخش دیگری از سخانش با بیان اینکه «اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت»، ادامه داد: قیمت‌گذاری تولیدات و کالاهای با دوام به نرخ ارز حساس است. مردم عزیز کشورمان بدانند که اوضاع قبلی را گذرانده‌ایم و وضع سخت قبلی تکرار نخواهد شد.

همتی یادآور شد: طی سال گذشته ۱۵میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تامین کردیم که ۷میلیارد دلار از آن از ذخایر بانک مرکزی بوده است. امسال نیز بخشی از نیازهای دولت را از ذخایر بانک مرکزی تامین کردیم.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: ارز در بازار آزاد ٢٣هزار تومان است. اگر بخواهید ارز ۴٢٠٠ را بردارید به طور طبیعی نتیجه‌اش رساندن آن به ٢٣هزار تومان است.

او افزود: مردم باید بدانند الان کنجاله، ذرت، روغن، سویا با ارز ٢٣هزارتومانی نیست با ارز بین ٩تا ١٣هزار تومانی است

به گفته همتی، مرغی که الان ٢٢هزار تومان است با ارز ٢٣هزار تومانی نهاده‌ها، دیگر ٢٢هزار تومان نمی‌شود. باید با تدبیر این کار انجام شود که شوک قیمتی به جامعه وارد نکنیم. من به این دلیل با حذف ارز ۴٢٠٠تومانی مخالفم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: معتقدم باید آثار تورمی آن را در نظر بگیریم و اثر القایی این افزایش قیمت در سایر اقلام را هم باید ببینیم تا اگر ۴٠هزار تومان می‌خواهیم به مردم بدهیم ٨٠هزار تومان به هزینه‌هایشان اضافه نکنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا