کد خبر: 24030186681
روزنامهشرکت ها

همراه اول ۱۰۰ میلیونی شد ؛۵۹ تومان سود در جیب سهامداران همراه اول

زینب غضنفری

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) ۲۲ خرداد با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد و در پایان با تقسیم سود ۵۹ تومانی، سهامداران خود را راضی رهسپار خانه‌ها کرد.

سود سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند از ۲۶ تیر ماه از طریق سجام واریز خواهد شد و سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند و یا سهامدارانی که سود مصوب مجمع سال گذشته را دریافت نکرده‌اند می‌توانند از ۳۱ مرداد ماه با مراجعه به هر یک از شعب بانک پارسیان نسبت به دریافت سود خود اقدام کنند.

لازم به یادآوری است که همراه اول در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ توانست ۴ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان (۱۰۳.۹ تومان به ازای هر سهم) سود خالص کسب کند که در مقایسه با سال مالی قبل رشد ۱۳ درصد را نشان می‌دهد.

درآمدهای عملیاتی شرکت با افزایش ۲۲ درصدی به رقم ۲۹ هزار و ۸۱۴ میلیارد ریال رسید و از این نکته نباید غافل شد که همراه اول در سالیان اخیر افزایش تعرفه چندانی نداشته است و تعرفه‌های کنونی با نرخ‌های واقعی تفاوت بسیاری دارد. از همین رو، در مجمع سالیانه که یکشنبه ۲ خرداد برگزار شد، مدیرعامل شرکت در پاسخ به درخواست سهامداران برای افزایش تعرفه‌ها، اظهار امیدواری کرد که اتفاقات مثبت در این خصوص رخ خواهد داد و وزیر ارتباطات دولت جدید به جد پیگیر منطفی شدن تعرفه‌هاست.

مدیرعامل این شرکت اعلام کرد با جذب ۹ میلیون مشترک جدید، آن‌ها به اولین اپراتور منطقه با پوشش ۱۰۰ میلیونی تبدیل شده‌اند که از این تعداد، ۲۲ میلیون مشترک دائمی و ۸۳ میلیون مشترک اعتباری هستند. به علاوه، پهنای باند مصرف اینترنت مشترکان با افزایش ۳ برابری در ۲ سال اخیر به ۲۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده و مصرف کل دیتا در سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۴ درصدی از ۵۵۰۰ پتابایت عبور کرده است.

مهدی اخوان بهابادی همچنین اشاره‌ای به پروژه «توسعه شبکه فاز ۸ پلاس» داشت و تصریح کرد: این پروژه در راستای توسعه پوشش و ظرفیت شبکه، افزایش کیفیت و بهبود تجربه مشتری، توسعه شبکه رادیویی به منظور رفع خلا پوششی و ظرفیتی شبکه رادیویی کشور از منظر طراحی و بهینه‌سازی، نقاط نیازمند سرمایه‌گذاری از نظر بازاریابی و انجام الزامات رگولاتوری تا حد امکان با تأمین تجهیزات رادیویی تعریف شده است.

 او افزود: همراه اول براساس آمار، تا انتهای سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۵.۴۷ میلیون مشترک HLR و ۶۵.۸۶ میلیون مشترک VLR داشته که ۹.۸ میلیون مشترک آن در سال ۱۴۰۰ جذب شد.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه نرخ هر گیگابایت اینترنت در کشورهای منطقه بین یک تا دو دلار است، تصریح کرد: همانطور که هزینه‌های عمده ما متناسب با سرمایه‌گذاری‌های ارزی به شدت افزایش یافته است، هزینه‌های دیگری هم داریم؛ مانند حق السهم ۳۱ درصدی که نسبت به درآمدمان ثابت است و با هر میزان درآمد باید این رقم به خزانه واریز شود.

اخوان بهابادی افزود: با این حال در اوضاعی که قیمت شیر، ماست، مسکن، خودرو و همه حوزه‌ها در کشور افزایش یافته است، اپراتورها که زمانی هر گیگابایت اینترنت را ۱۴ هزار تومان می‌فروختند، اکنون این سرویس را با قیمت ۳ هزار تومان عرضه می‌کنند؛ تنها خدمتی که قیمتش در کشور نه تنها ثابت نمانده بلکه کاهشی شده، اینترنت است.

او بیان کرد: همین حکایت را در صنعت برق نیز شاهد بودیم و نتیجه‌اش قطعی برق شد؛ اکنون وضع شبکه‌های ارتباطی به گونه‌ای است که تنها چند درصد خالی است؛ در حالی که قبلا همین ظرفیت خالی تا ۴۰ درصد هم می‌رسید و بنابراین باید امیدوار بود اتفاقی نظیر کرونا نیفتد تا مشکلی برای شبکه ایجاد نشود.

بر این اساس، مجموع ترافیک روزانه شبکه همراه اول از مرز ۲۰ پتابایت در کشور گذشت که رکورد بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود.

در این مجمع عنوان شد که پهنای باند مصرف اینترنت مشترکان در سال ۱۴۰۰ به ۲۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسید و میزان سهم همراه اول در تولید دیتا با جهش بیش از ۲۰ برابری، به ۷۳۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

در سالی که گذشت همراه اول بیش از ۵۱ میلیون مشترک مصرف‌کننده دیتا داشت که از این تعداد، ۴۲ میلیون مشترک LTE بوده‌اند.

در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده همراه اول که همزمان با مجمع عادی سالیانه برگزار شد، به اتفاق آرا شرکت‌های گسترش الکترونیک تدبیر ایران، مهر اقتصاد مبین، مخابرات، سامان سازه غدیر و کاراشاپ به عنوان اعضای حقوقی هیات‌مدیره برای ۲ سال آینده انتخاب شدند.

علاوه بر این، اصلاح ماده ۱۹ اساسنامه در خصوص شرایط حضور در مجامع و مشارکت در رای‌گیری در دستور کار مجمع فوق‌العاده قرار گرفت و مصوب شد در مجامع عمومی، صاحبان سهام می‌توانند شخصا یا وکیل یا قائم مقام قانونی اشخاص حقیقی و نماینده یا نمایندگان شخص حقوقی، صرف نظر از تعداد سهام به شرط ارائه مدرک وکالت یا نمایندگی حضور به‌هم رسانند و هر سهامدار برای هر یک سهم فقط یک رای خواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا