کد خبر: 28020027582
بازارها و خدمات مالیجهان

خودزنی ایلان ماسک

ترجمه: محمدرضا ستاری

پس از آنکه ایان ماسک بنیانگذار شرکت تسلا با یک پیام توئیتری، بازار جهانی بیت کوین را به وحشت انداخت، افول سهام تسلا باعث شد تا او به رده سوم ثروتمندترین فرد جهان نزول کند.

این در حالی است که تا دو ماه پیش ایان ماسک با پشت سر گذاشتن جف بزوس، مالک شرکت آمازون، در رتبه نخست میلیاردهای جهان از نظر خبرگزاری بلومبرگ قرار داشت؛ اما از دوشنبه پیش و همزمان با اظهاراتش در خصوص رمزارزها، مقام دوم را نیز به برنارد آرناوت رئیس LVMH به عنوان بزرگترین فروشنده کالاهای لوکس در جهان واگذار کرد. در واقع اکنون ثروت ایان ماسک به ۱۶۰.۶ میلیارد دلار رسیده و از میزان آن در ماه ژانویه گذشته تا کنون ۲۴ درصد کاسته شده است. همچنین از روز دوشنبه ارزش سهام تسلا با ۲.۱ درصد افت به قیمت ۵۷۶.۸۳ دلار رسیده است؛ در حالی که تا پنج ماه پیش ارزش این سهام ۸۸۳.۰۹ دلار بود.

به گفته کارشناسان، هر چند که از هفته گذشته تاکنون ارزش سهام تسلا در حال بازیابی است، در نهایت ممکن است توئیت های بحث برانگیز ایان ماسک در مورد بیت کوین او را به دردسر بیندازد.

اخیراً ماسک با توئیت کوتاه خود، بازار بزرگترین رمز ارز جهان را به وحشت انداخته و باعث سقوط آزاد قیمت آن شد. وی در پاسخ به کاربری که گفته بود: دارندگان بیت کوین وقتی تا سه ماه دیگر متوجه شوند که ایان ماسک، بیت‌کوین‌های خود را فروخته است، سیلی سختی از این بازار خواهند خورد، نوشته بود: همین طور است. همین موضوع کافی بود تا قیمت بیت کوین به ناگهان به کانال ۴۲۴۴۱ دلار سقوط کند.

البته بیت‌کوین پس از آنکه ایان ماسک اعلام کرد که هیچکدام از بیت‌کوین‌های خود را نفروخته است، دوباره جان گرفت، اما همچنان قیمت آن از ۴۵ هزار دلار فراتر نرفته است. با این حال بازی رسانه‌ای ایان ماسک با این رمزارز پایان نداشت و او هفته گذشته اعلام کرد که به واسطه مخاطرات زیست‌محیطی‌ای که استخراج بیت‌کوین ایجاد می‌کند، شرکت تسلا برای فروش ماشین‌های خود دیگر بیت کوین قبول نخواهد کرد. در واقع این پیام ضربه جدی دیگری بر پیکر این رمز ارز برجسته جهان وارد کرد و منجر به سقوط ارزش آن شد.

تسلا در حالی فروش ماشین‌های خود با بیت کوین را به واسطه مسائل زیست‌محیطی استخراج این رمزارز منتفی دانست که در ماه فوریه وقتی اعلام کرد که ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده است، قیمت این رمز ارز به صورت بی‌سابقه ای افزایش یافت. یک ماه بعد هم ماسک گفت که حاضر است در ازای دریافت بیت‌کوین اتومبیل‌های گران قیمت برقی شرکت تسلا را به فروش برساند.

البته پس از اظهارات جنجالی ایان ماسک در مورد بیت کوین و سقوط ناگهانی ارزش آن، بنیانگذار تسلا تصریح کرده که شرکتش همچنان به دنبال معامله با رمزارزهایی است که مصرف انرژی پایین‌تری داشته و به محیط زیست آسیب کمتری می‌رسانند.

منبع: راشاتودی

 

 

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا