کد خبر: 11100063341
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یک

همزمان با افزایش نگرانی مازاد عرضه، بازار نفت با موانع ناشی از سویه امیکرون مواجه شده است

ترجمه: سلیم حیدری

نظرسنجی رویترز در روز جمعه نشان داد که تحلیلگران پیش‌بینی قیمت‌ نفت را برای سال ۲۰۲۲ کاهش داده‌اند. زیرا سویه ویروس کرونای امیکرون باعث ایجاد مشکلاتی در بازیابی تقاضای سوخت شده است و این اتفاق خطر مازاد عرضه را خواهد داشت، زیرا تولیدکنندگان بیشتر از نیاز بازار نفت تولید می‌کنند.

نظرسنجی از ۳۵ اقتصاددان و تحلیلگر نشان داد که میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به ۷۳.۵۷ دلار در هر بشکه خواهد رسید که حدود ۲ درصد کمتر از ۷۵.۳۳ دلار در نوامبر (آبان) است. این اولین کاهش در پیش‎بینی قیمت ۲۰۲۲ از زمان نظرسنجی آگوست (تیر) است.

پیش‎بینی می‎شود که نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۷۱.۳۸ دلار در هر بشکه باشد، در حالی که در ماه قبل ۷۳.۳۱ دلار بود.

نوربرت روکر، تحلیلگر جولیوس بائر، گفت: «با کاهش رشد تقاضای نفت، تداوم رشد عرضه و کاهش بحران انرژی، ما شاهد گسترش تراز بازار نفت به جای کاهش در سال ۲۰۲۲ هستیم بنابراین انتظار داریم قیمت‌ها نسبت به سطوح کنونی کاهش پیدا کند.»

قیمت بنچمارک نفت خام برنت که در حال حاضر حدود ۸۰ دلار در هر بشکه معامله می‎شود و در مسیر بزرگترین جهش سالانه خود از سال ۲۰۰۹ قرار گرفته است زیرا تقاضا برای سوخت بازگشته است.

با این حال، نوع جدید ویروس کرونا سریعتر در حال گسترش است و باعث می‎شود کشورها محدودیت‌ها را تشدید کنند. اگر محدودیت‌ها ادامه یابد، می‎تواند بهبود تقاضای نفت را معکوس کند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: نوع امیکرون ویروس کرونا سریعتر از نوع دلتا در حال گسترش است و باعث ایجاد عفونت در افرادی می‎شود که قبلاً واکسینه شده‎اند یا از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‎اند.

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، افزود: «غیرعاقلانه» است که از شواهد اولیه نتیجه بگیریم که امیکرون یک نوع خفیف‎تر از نمونه‎ های قبلی است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، گفت که بازگشایی‌های جهانی با گذر از افزایش فعلی سویه امیکرون بهبود خواهد یافت، و افزود که قیمت نفت احتمالاً نوسان خواهد داشت زیرا اوپک پلاس معامله‌گران را با افزایش تدریجی تولید در لبه نگه می‌دارد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، پس از توافق برای پایبندی به برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز، در ۴ ژانویه برای تصمیم‎گیری در مورد سیاست تولید خود تشکیل جلسه خواهند داد.

سورو سارکار، تحلیلگر بانک دی‎بی‎اس، گفت: «در سمت عرضه، استراتژی اوپک پلاس، مذاکرات هسته‎ای ایران و آمریکا و سرعت بازیافت شیل آمریکا همگی وارد عمل خواهند شد، اما تصویر رشد تقاضا در درجه دوم اهمیت قرار خواهد داشت.»

رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲ بین ۳.۲ تا ۶.۰ میلیون بشکه در روز بود.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا