کد خبر: 261002149210
ادب و هنرجامعه و فرهنگ

همه سیمرغ‌ها روی شانه فارابی می‌نشینند؟

اسامی آثار راه‌یافته به بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر از سوی دبیر این جشنواره اعلام شد تا فیلم‌های راه‌یافته به سه بخش مسابقه «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» و «انیمیشن» رقبای خود را بشناسند و تب فجر تمام فضای سینمای ایران را در بربگیرد.

در این بین، عدم‌پذیرش برخی از فیلم‌ها توسط هیئت انتخاب موضوع بحث شد که یکی از اعضای این هیئت، فقدان محتوای مناسب برای جشنواره فیلم فجر و فرم را دو عامل اصلی در فیلم‌ها دانست و گفته بود: در برخی از این فیلم‌ها هر دو عامل اثرگذار بودند و در برخی دیگر، یک عامل نقش بیشتری داشت. جالب اینکه در بین کارگردانانی که نتوانستند به سودای سیمرغ ۴۲م برسند، نام مهران مدیری و رامبد جوان هم دیده می‌شود.

از طرف دیگر، حضور بنیاد سینمایی فارابی با ۱۲ فیلم در این جشنواره نیز بسیار جالب است. فارابی که به صورت مشترک و یا در قالب همکاری این فیلم‌ها را تولید کرده، گویا قصد دارد خود را در اولین فرصت به عنوان برند فیلمسازی ایران معرفی کند و گوی رقابت را برباید.

گرچه انتخاب این تعداد اثر از فارابی نیز از سوی منتقدان محل بحث قرار گرفت و برخی معتقدند ادامه این روند می‌تواند فجر را به تدریج از یک رقابت آزاد و عادلانه خارج و به جشنواره‌ای برای یک بنیاد تقلیل دهد. اوج، سوره، بنیاد شهید، مؤسسه بهمن سبز، بنیاد روایت فتح، میراث فرهنگی و بنیاد رسانه‌ای بیان، از شرکا و همکاران فارابی در این جشنواره هستند.

آبی روشن به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی سید محمدحسین میری، آپاراتچی ساخته قربانعلی طاهری فر و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی، آسمان غرب به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، بهشت تبهکاران ساخته مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی، دست ناپیدا فیلمی از انسیه شاه‌حسینی به تهیه‌کنندگی سیدسعید سیدزاده، دو روز دیرتر به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی محسن شیرازی، شور عاشقی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش یاری، شه سوار به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین نمازی، صبح اعدام ساخته بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علیرضا شیرمحمدی، قلب رقه به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید پروینی، معجزه پروین فیلمی از محمدرضا ورزی به تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا، میرو به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید الهی، دوازده‌گانه فارابی در فجر امسال هستند.

منبع: همت خبر

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا