کد خبر: 15120072970
جهان

هند برای ادامه تجارت با روسیه می‌خواهد دلار را دور بزند

ترجمه: سلیم حیدری

دهلی نو در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه مسکو، در حال بررسی استفاده از روپیه-روبل در مبادلات مالی خود است.

رسانه‌های هندی گزارش می‌دهند که هند در جستجوی ابزارهای کارآمد برای دور زدن آخرین مجازات‌های اعمال‌شده علیه روسیه بر سر درگیری در اوکراین است. زیرا دهلی نو به دنبال ادامه دادن تجارت خود با مسکو است.

در میان گزینه‌هایی که گزارش شده است، کشورهایی که از اقدامات تنبیهی علیه روسیه حمایت نمی‌کنند،تسویه حساب‌های خود را از طریق موسسات‌مالی خارجی پرداخت نمی‌کنند.

پرداخت‌ها از طریق وام‌دهندگان کوچک روسی که تحت تأثیر ممنوعیت سوئیفت قرار نگرفته‌اند صورت می‌گیرد و تقویت سیستم پرداخت روپیه-روبل از جمله آنها است.

Sberbank و Gazprombank شرکت‌های بزرگ بانکی روسیه تاکنون از تحریم‌های غربی مستثنی شده‌اند. زیرا این بانک‌ها نقشی اساسی در پردازش پرداخت‌ها برای واردات گاز و نفت اتحادیه اروپا از روسیه دارند.

«ما در حال بررسی این مورد هستیم.» به نقل از اکونومیک تایمز، یک مقام دولتی گفت: «حتی اگر این بانک‌ها با تحریم‌های ایالات متحده مواجه شوند، می‌توان پرداخت‌ها را به یورو انجام داد زیرا این تراکنش‌ها تا زمان تحریم‌های بعدی همچنان در حال انجام است.»

این مقام افزود که هنوز تاثیر کامل جریمه‌های اخیر علیه روسیه احساس نشده است.

براساس گزارش‌ها، بازپرداخت بدهی روسیه از طریق روپیه که از سوی بانک روسیه انجام می‌شود گزینه دیگری است که در حال بررسی است. چنین بازپرداختی از طریق صادرات کالاها و خدمات شناسایی شده انجام می‌شود.

پس از اینکه هند به دلیل توافق دفاعی با روسیه با تهدید تحریم‌های ثانویه مواجه شد، هند و روسیه در سال ۲۰۱۴، توافق کردند که از طریق تجارت روپیه-روبل پرداخت‌ها را انجام دهند.

واشنگتن بار دیگر دهلی‌نو را به دلیل قرارداد تسلیحاتی در هفته جاری تهدید به تحریم کرد.

تجارت دوجانبه بین هند و روسیه در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ به ۸.۱ میلیارد دلار رسید که صادرات به روسیه ۲.۶میلیارد دلار و واردات ۵.۵ میلیارد دلار بود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا