کد خبر: 09129917244
دسته‌بندی نشده

هنر خوب فهمیدن (طنز)

راضیه حسینی

رئیس دفتر رئیس جمهوری: «نرخ ارز ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست/ ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم.»

  رئیس دفتر رئیس جمهوری: «نگفتم دولت ارز را گران کرده، عامل افزایش نرخ ارز تحریم‌ها و فشار حداکثری بوده است.»

جلسه اول کلاس «هنر خوب فهمیدن»

مطالب پیشنهادی

ما مردم عادی فکر می‌کنیم حرف زدن مسئولان مثل خودمان معمولی و بدون زوایای پنهان است. مثلاً «دلار را گران کردیم» یک جمله به ظاهر کوتاه است اما معانی بسیاری دارد که دراین‌جا برای‌تان توضیح می‌دهیم:

معنی اصلی: «دلار گران شد و ما از موهبت این گرانی کمال استفاده را کردیم. وقتی سفره‌ای برای دولت و مسئولان پهن است و می‌شود از آن استفاده کرد چرا دست رد بزنیم و سر سفره بادآورده ننشینیم. البته به‌خاطر ابعاد بزرگ سفره کسی حال تمیز کردن نداشت و هنوز هم پهن مانده وگرنه ما خیلی زودتر از این‌ها می‌خواستیم کل بساط را جمع کنیم و دلار را به قیمت قبلی خود برگردانیم، ولی وقتی دیدیم مردم کم‌کم دارند به قیمت‌ها عادت می‌کنند و دیگر مثل قبل نگران نیستند، گفتیم باز هم بنشینیم.  لازم به ذکر است که ما در تمام مدت به فکر مردم بودیم و نگران حال‌شان. مدام می‌گفتیم این قیمت درست نیست باید تلاش کنیم نرخ ارز را پایین بیاوریم و همه هم تأیید می‌کردند. ما تمام تلاش خودمان را کردیم ولی هنوز نتوانستیم سفره را جمع کنیم.»

برای درک بهتر مثالی دیگر می‌زنیم

یک مسئول: «پیش‌فروش بلیت سفرهای نوروزی آغاز شد»

معنی اصلی: «در خانه بمانید. به هیچ وجه مسافرت نروید. کرونا با کسی شوخی ندارد. مسافرت در این وضع بی‌عقلی است. شما مردم واقعاً کرونا را جدی نمی‌گیرید. چرا وقتی ما پیش‌فروش می‌گذاریم و می‌گوییم پذیرای مهمانان نوروزی هستیم شما قضیه را جدی می‌گیرید و شال و کلاه می‌کنید برای سفر؟ بلیت‌ها را که نمی‌شود پیش‌فروش نکرد، خواننده خبر باید عاقل باشد و بفهمد ما با زبان بی‌زبانی داریم می‌گوییم نخرید، این بلیتها را نخرید. چه کنیم که بیش از این قدرت نداریم و نمی‌توانیم یک‌هو همه سفرها را لغو کنیم. ولی شما نخرید.»

امیدواریم با این دو مثال کمی موضوع برای‌تان جا افتاده باشد. حالا برای خرید پکیج کامل کلاس‌ها شامل «چطور یک مسئول وظیفه‌شناس شویم. رسیدن به صندلی ریاست در یک هفته، هنر خوب حرف زدن و هنر خوب دور زدن» شهریه را به صورت دلار با قیمت روز بازار پرداخت کنید.

موفقیت اتفاقی نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا