کد خبر: 220502135234
اقتصاداقتصاد کلانانرژیتولید و بازرگانیروزنامه

هیزم شایعات بر شعله‌ورشدن افزایش قیمت بنزین

در حالی که مقام‌های رسمی دولت بارها صراحتا تاکید کرده‌اند که دولت تا پایان سال هیچ برنامه‌ای برای تغییر در قیمت بنزین ندارد، بازار شایعات در این حوزه تمامی ندارد و عده ای اصرار به احتمال افزایش قیمت بنزین دارند، که همین موضوع موجب ایجاد نگرانی در افراد و بعضا شلوغی جایگاه ها شده است.

به گزارش عصراقتصاد، چندی پیش پرویز محمدنژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد: هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در دستور کار نیست.

پس از آن نیز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای به تکذیب شایعات منتشر شده درباره کیفیت و افزایش قیمت بنزین پرداخت.

روزگذشته و همزمان با گسترش این شایعات در فضای مجازی و نگرانی شهروندان، وزیر نفت در اظهاراتی به این شایعات واکنش نشان داد و گفت هیچ‌گونه بحث افزایش قیمت بنزین نه در دستور کار دولت و نه در دست مجلس شورای اسلامی است؛ لذا خواهش ما این است که مردم به هیچ عنوان به شایعات توجه نکنند چرا که چنین برنامه‌ای امسال در دستور کار نیست.

وی اضافه کرد: با توجه به فصل تابستان و افزایش مسافرت‌های مردم با افزایش مصرف بنزین مواجه هستیم اما با مدیریت سوختی که در سراسر کشور انجام شده تمام جایگاه‌های کشور روال عادی خود را طی می‌کنند.

به گفته وی ۴۴۰۰ جایگاه در سراسر کشور وجود دارد که فعالیت هیچ کدام از آنها متوقف نشده است. تانکرهای سوخت و خطوط انتقال فرآورده‌های بنزین و نفت گاز فعال هستند و در تامین سوخت بنزین هیچ مشکلی نداریم.

وزیر نفت با بیان این‌که امروز بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر ذخائر سوخت بنزین نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، تصریح کرد: با مدیریتی که انجام می‌شود تمام جایگاه‌ها فعال هستند و خواهش من از مردم این است که به شایعات افزایش قیمت بنزین توجه نکنند.

اوجی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف بنزین اظهار کرد: افراد می‌توانند با تنظیم باد لاستیک و موتور خودرو میزان مصرف را کاهش دهند و با انجام این کار به خدمت‌گذاران خود برای تامین بنزین کمک کنند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه هیچگونه بحث افزایش قیمت نداریم، تصریح کرد: همه جایگاه ها فعال هستند و تامین سوخت انجام می شود و تنها روی کارت جایگاه‌داران محدودیت اعمال کردیم.

وی تصریح کرد: هیچگونه بحث افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و محدودتی نیز در جایگاه ها نیست.

شایعه کمبود یا تصمیم گرانی بنزین تکذیب شد

در همین رابطه نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره جزئیات طرح سقف سوخت‌گیری و این‌که آیا قرار است تغییری در قیمت بنزین صورت بگیرد، نیز روزگذشته با تاکید دوباره بر اینکه دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، گفت: براساس بند هـ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، به‌منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت‌گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مکلف شده است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شهریور بتوانیم حداقل ۹۰ درصد خودرو‌های بنزین‌سوز و ۹۵ خودرو‌های نفت‌گازسوزمان را مجاب کنیم که از کارت‌های سوخت مختص خودروی خودشان استفاده کنند.

وی افزود: به همین منظور از ابتدای سال جاری ما فرآیند تشویق مردم به استفاده از کارت شخصی را در سرلوحه کار خودمان قرار داده‌ایم و در دستور کار قرار گرفت.

نژادعلی گفت: با افزایش سفرهای تابستانی، به‌دلیل اینکه بتوانیم توزیع یکنواخت در جایگاه‌های سوخت داشته باشیم و جلوگیری کنیم از تعطیلی جایگاه‌ها به‌دلیل اتمام سوخت، چون بار ترافیکی در جاده‌ها عملاً افزایش پیدا می‌کند و نفتکش‌های سوخت‌رسان ممکن است با تأخیر به جایگاه‌های عرضه سوخت برسند، ما در هر نوبت برداشت از کارت‌های جایگاه‌های سوخت را بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر درنظر گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: در این فرآیند هیچ دلیلی بر اینکه واقعاً بخواهد قیمت سوخت، بنزین و یا نفت‌گاز در جایگاه عرضه تغییر کند نیست. دولت هیچ برنامه‌ای در ارتباط با افزایش قیمت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت ندارد و همچنین هیچ قانون و مصوبه‌ای هم در این راستا حاکم نیست.

وی گفت: فقط ما به‌واسطه اینکه بتوانیم سوخت یکنواخت و یکپارچه‌ای را در همه جایگاه‌های عرضه سوخت داشته باشیم و بتواند توزیع به‌صورت یکنواخت باشد این اعمال سیاست را در جایگاه‌های عرضه سوخت پیاده‌سازی کرده‌ایم و از نظر برداشت سوخت هم برای ملت عزیز ایران هیچ محدودیتی به وجود نمی‌آورد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا