کد خبر: 26080055723
اقتصادکشاورزی

واردات، ترمز گرانی برنج ایرانی را کشید

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی گفت: عرضه برنج های فعلی مربوط به ثبت سفارش ماه های قبل است، از این رو اثر کاهش قیمت جهانی برنج در ماه های آتی مشخص می شود‌‌.

حسن حنان معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی در گفت و گو با و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کاهش قیمت جهانی برنج همزمان با ورود محصول جدید و افزایش عرضه در بازار، اظهار کرد: زمانی که قیمت بازار جهانی تغییر کند، به فوریت اثر آن را بر بازار داخل شاهد نیستیم چرا که عرضه برنج های کنونی مربوط به خرید ۳ تا ۴ ماه گذشته است.

او افزود: برای هر ثبت سفارش ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز است، لذا کاهش قیمت جهانی برنج تایلندی اثر خود را در ۳ تا ۴ ماه آینده بر بازار می گذارد.

قیمت هر کیلو برنج پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان
حنان قیمت کنونی هر کیلو برنج تایلندی در بازار را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هندی را ۱۸ هزار و ۵۰۰ و پاکستانی را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

معاون بازرگانی داخلی بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه مشکلی در توزیع برنج تنظیم بازار نداریم، بیان کرد: ۵۰ هزار تن برنج بارگذاری شده است که ۱۰ هزار تن از طریق تعاونی، ۱۰ هزار تن استان ها و ۳۰ هزار تن از طریق فروشگاه های سطح کشور عرضه می شود.

او ادامه داد: قیمت برنج ایرانی بر مبنای ذائقه مصرف کننده تعیین می شود، چرا که بخشی از آحاد جامعه برنج وارداتی مصرف نمی کنند و در نتیجه ازدیاد تقاضا برای برنج ایرانی بی تاثیر در قیمت نیست. هر چند واردات برنج ترمز گرانی برنج ایرانی را کشید.

حنان با بیان اینکه سالیانه ۳ تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: بنابر آمار وزارت جهاد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در داخل تولید می شود که با این وجود ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن کسری نیاز کشور باید وارد شود.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت برنج ایرانی و شرایط اقتصادی مردم، بخشی از تقاضای برنج تولید داخل به سمت برنج خارجی سوق پیدا می‌کند، اما در کل سرانه تغییری نمی کند و تنها نوع مصرف برنج تغییر  می کند که با این وجود افزایش قیمتی در بازار مورد انتظار نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا