کد خبر: 110402131507
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیبازرگانیتولید و بازرگانی

واردات فرش ایرانی با برند ایرانی از چین صحت دارد؟!

اخیرا انتشار ویدیویی از نمایشگاه فرش و تابلوفرش سنندج پربازدید شده است. در این ویدیو یکی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه مدعی است که کشورهایی مانند چین، افغانستان و هندوستان فرش‌های ایرانی را با برند ایرانی به ایران صادر می‌کنند!

اقتصادآنلاین؛ برای بررسی صحت و سقم این موضوع گفت‌و‌گویی با مرتضی حاجی‌آقامیری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 حاجی‌آقامیری گفت: این موضوع به شکلی که آنها صادر کنند، صحت ندارد، چون توجیهی ندارد، طبق ماده ۱۲۱ آیین‌نامه اجرای قانون گمرکی برای ورود فرش به ایران به لحاظ قانونی و از مبادی رسمی باید ۷۶ درصد عوارض پرداخت شود.

طبق همین ماده امکان بازگشت فرش‌های ایرانی که طی سالیان گذشته از ایران خارج شده وجود ندارد. نزدیک ۸ سال است در تلاش هستیم تا مشکل را حل کنیم و این فرش‌ها را برگردانیم که نمی‌توانیم. در جلسه آخر شورای گفتگو به این نتیجه رسیدیم که یک لایحه در مجلس به جریان بیفتد تا موضوع حل شود.

وی در رابطه با جزییات این روند گفت: ماده ۱۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی می‌گوید «چنانچه کالای صادرات قطعی به تشخیص گمرک عیناً (موضوع تبصره بند (ش) ماده (۱۱۹) قانون) و بدون استفاده یا تعمیر به کشور بازگشت داده شود با رعایت مفاد ماده (۶۵) قانون بدون پرداخت حقوق ورودی قابل ترخیص می‌باشد.»

اما در تبصره ۱ این ماده آمده است که «چنانچه کالای صادرات قطعی بازگشت داده شده به کشور به تشخیص گمرک در خارج استفاده یا تعمیر شده باشد، بدون نیاز به ثبت سفارش، پس از پرداخت حقوق ورودی قابل ترخیص می‌باشد.»

به‌خاطر همین تبصره ۱ برای ورود فرش به کشور باید ۷۶درصد حقوق و عوارض پرداخت شود که به هیج‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست. ما در سال ۹۵ در دولت قبل مصوبه هیئت وزیران را برای اضافه شدن تبصره ۳ به این ماده گرفتیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا