کد خبر: 200403165828
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

واردات یک میلیون ۶۰۰ هزار تن روغن در سال گذشته

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی ایران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی از قبل انجام داده در سال جاری ۶۰۰ هزار تن روغن خام مصرفی از محل استحصال دانه‌های روغنی داخلی یا دانه‌های روغنی واردتی تامین خواهد شد.

علیرضا شریفی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با میزان تولید روغن در سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۹۸۱ هزار و ۸۸۰ تن انواع روغن نباتی در کشور تولید شده که نسبت به سال ماقبل آن یعنی سال ۱۴۰۱ حدود ۸ درصد افزایش تولید داشته ایم.

او در مورد واردات روغن نیز گفت: در بخش روغن استحصالی از دانه های روغنی نیز در سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن روغن آفتابگردان، ۵۲۰ هزار تن روغن پالم، ۲۴۶ هزار تن روغن خام سویا و به مقدار کمی حدود ۴۰ هزار تن روغن کانولا وارد شد که در مجموع واردات روغن خام در سال گذشته کمی بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزار تن بوده و مابقی روغن ها هم از محل استحصال دانه های روغنی داخلی و دانه‌های روغنی وارداتی تامین شده است.

تامین ۶۰۰ هزار تن روغن خام مصرفی در سال جاری

شریفی ادامه داد: در سال جاری هم بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی از قبل داشته۶۰۰ هزار تن روغن خام مصرفی از محل استحصال دانه‌های روغنی داخلی یا دانه‌های روغنی واردتی تامین خواهد شد.

او در مورد چالش های این حوزه تصریح کرد: یکی از چالش های ما بحث مربوط به سود بازرگانی سه اول سال گذشته است که ما با اعتماد به مصوبه دولت و معاون اول رئیس جمهور در خصوص معافیت عوارض ۶ درصدی واردکنندگان روغن خام واردات را انجام دادیم اما پس از یکسال مجلس به دولت اعلام کرده است که نباید معافیت بازرگانی را عطف به ماسبق کنند.

شریفی خاطر نشان کرد: هر چند قرار بر این بود تا بر اساس مصوبات سالهای گذشته قیمت های مصوب کمیته ارزی وزارت کشاورزی مبنای نرخ گذاری گمرکات باشد و قیمت های ثبت سفارش معیار اصلی کالاهای اساسی باشند اما در این بخش هم با چالش روبرو شده ایم.

افزایش چالش میان گمرکات و وزارت جهاد کشاورزی

او ادامه داد: در سال گذشته در خروجی مکاتبات بین گمرکات و وزارت کشاورزی مشکلاتی ایجاد شد و همچنان گمرکات مردد هستند که آیا مبانی خود را معیار قرار دهند یا ثبت سفارش ها معیار باشد پس از آن اعلام شد مشخص نیست تاریخ دریافت ثبت سفارش معیار قرار گیرد یا تاریخ آخرین ویرایش قبل از اظهارنامه و در حال حاضر چهار ماه است که این مسئله هنوز حل نشده و زارت جهاد کشاورزی آنرا تایید نکرده است و گمرکات هم پرونده های زیادی را بر اساس بیش بود و نزول ارزش برای واردکنندگان روغن تشکیل داده اند.

شریفی در ادامه گفت: این در حالی است که اگر رکوردهای شرکت های واردکننده روغن از سوی گمرکات مخدوش شود از مزیت‌هایی که برای شرکت های معتبر اعطاء می شد هم محروم می شوند.

او خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۰۰ درصد ارز روغن های خام وارداتی بر مبنای نرخ ارز ترجیحی یعنی دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تامین می شدند که به دلیل اینکه سیاست ها یکنواخت بودند مشکلی هم ایجاد نشد، به عنوان مثال؛ دوره انتظار تخصیص ارز حدود پنج تا شش ماه بود که تغییری هم نکرده است، البته اخیرا زمزمه هایی در مورد ارز ترکیبی مطرح شده که مثلا ۲۰ درصد آن ارز نیمایی و ۸۰ درصد دیگر ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی باشد که هنوز نهائی نشده است.

بخش خصوصی روغن باکیفیت وارد می کند

شریفی در مورد معطلی روغن ها در گمرکات و احتمال فاسد شدن آنها نیز تصریح کرد: هیچ واردکننده روغن خامی تمایل به دیر ترخیص کردن روغن خام ندارد، به دلیل اینکه ترخیص نقطه آغازین فرایند تخصیص ارز است، البته ممکن است به دلیل مسائل بهداشتی تعویق هایی باشد اما پس از آزمایش آن هم در موارد نادر روغن ها ترخیص می شوند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی ایران افزود: بخش خصوصی روغنی که دارای مشکل باشد را وارد نمی کند و تمامی این روغن ها از استانداردهای لازم و حداقلی برخوردار هستند و روغنی که در ایران تولید می شود، بهترین روغن جهان است و خبری هم که در مورد فاسد شدن روغن ها منشتر شده بود به میزان اندکی بود که از سوی دولت وارد شده بود که مصرف هم نشده بودند و به فروشنده عودت داده شد و امروز هیچ روغن مشکل داری در قفسه های فروشگاه ها وجود ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا