کد خبر: 081001114524
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

واردات ۴۰۰ هزارتن برنج خارجی برای تنظیم بازار تا پایان سال

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده و تا پایان سال برای تنظیم بازار باید ۴۰۰ هزار تن دیگر وارد شود.

آقای مسیح کشاورز از آغاز صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی و روسیه خبر داد و گفت: ورود به بازار صادراتی برنج از منظر ‌ارتباطات بین‌المللی و همچنین کیفیت و قیمت مقدماتی نیاز دارد که خوشبختانه با ایجاد پایانه صادراتی برنج در مازندران قدم‌های اولیه برداشته شده است.

به گفته او، باتوجه به میزان برنج تولیدی کشور، بخشی از نیاز بازار باید از محل واردات تامین شود و البته مباحث اقتصادی و توان خرید مصرف‌کننده در این مقوله اثرگذار است چرا که متاسقانه فاصله قیمتی میان برنج ایرانی و وارداتی زیاد است و امکان خرید برای تمامی اقشار جامعه نیست.

کشاورز ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است که ۹۵۰ هزار تن آن سهم بخش خصوصی بوده  و ۴۰۰ هزار تن دیگر تا پایان سال برای تنظیم بازار باید وارد شود.

دبیر کمیسیون واردکنندگان برنج می‌گوید: باتوجه به برهم خوردن تراز تجاری ایران و هند، واردات برنج از این کشور متوقف شده است و برنج مورد نیاز کشور از دیگر مبادی مثل پاکستان وارد می‌شود‌.

او  گفت: امیدواریم کشور پاکستان با نگاه بلند مدت از این فرصت برای توسعه مناسبات تجاری استفاده کند و با افزایش قیمت به سمت سوء استفاده از فرصت پیش آمده حرکت نکنند.

کشاورز قیمت بهترین برنج هندی در بازار کشور را حدود ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به محدودیت پیش آمده برای برنج هندی، محصول وارداتی از پاکستان با کمی افزایش با قیمت ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد.

کشاورز گفت: امسال ۷۰۰ هزارتن برنج در گیلان، یک میلیون تن در مازندران، ۲۴۰ هزار تن در گلستان و مجموعا ۴۰۰ هزار تن در استان‌های مرکزی و جنوبی برنج تولید شده است . از این رو امسال برنج تولید داخلی کیفی و پرمحصول به میزان بالایی موجود است و قیمت‌گذاری باید بر مبنای میزان تولید و عرضه انجام گیرد و نمی‌توان به بهانه کمبود تولید، قیمت را افزایش داد.

کشاورز با بیان اینکه تورم حاکم بر اقتصاد کشور گریبانگر بازار برنج داخلی شده است، گفت: کشاورزان باید با تعیین قیمت و سود منطقی شرایطی را فراهم آورند که رونق به بازار برنج داخل بازگردد.

او قیمت کنونی برنج طارم ۱۲۰ هزار تومان، فجر ۸۰تا ۸۵ هزار تومان، شیرودی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، ندا ۵۰ تا۵۵ هزارتومان اعلام کرد و گفت: و در مقایسه با قیمت برنج خارجی ۲ تا ۳ برابر است بنابراین باید قیمت‌ها را به سمتی هدایت کنیم که با توان جامعه مصرف‌کننده مطاقبت داشته باشد و کشاورزان نباید مانند دلالان نگاه مقطعی داشته باشند.

کشاورز ادامه داد: قیمت تمام شده در برنج ایرانی مبحث مهمی است که با ورود بخش خصوصی به صورت عمده و کلان سال آینده شاهد اتفاقات خوبی دراین حوزه خواهیم بود و کارخانه‌های بزرگ با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن ایجاد شده است، لذا باید برنجی وارد این کارخانه‌ها شود که قیمت نهایی آن برای مصرف کننده قابل قبول باشد.

دبیر کمیسیون واردکنندگان برنج و تامین کنندگان برنج مجمع عالی واردات گفت: نهاده‌ها با قیمت ارزان باید در اختیار شالیکار قرارگیرد و با مکانیزه شدن کشت قیمت‌ها کاهش یابد،از طرفی در کارخانه‌های مدرن، شالی با حداقل ضایعات استحصال شود و با تجمیع این شرایط قیمت تمام شده برنج ایرانی کاهش یافته و رقابتی شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا