کد خبر: 12090059011
اخبار شرکت هابازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

واریز ۱۰ هزار میلیارد تومان از سوی متقاضیان مسکن ملی

به گفته عضو هیات مدیره بانک مسکن، تاکنون ۲۵۹هزار و ۴۳۸واحد مسکن ملی در بانک مسکن افتتاح حساب شده‌اند و حدود ۱۰هزار و ۵۰۰میلیارد تومان آورده مردمی برای این واحدها بوده است.

به گزارش ایلنا، سیدمحسن فاضلیان، با تشریح آخرین وضع مسکن مهر در کشور و میزان تسهیلات پرداخت شده اظهار کرد: تا تاریخ ۶آذر امسال ۲میلیون و ۱۴۰هزار و ۳۴۹واحد فروش اقساطی شده است.

همچنین اکنون۲۲۶هزار و ۵۳۶واحد هنوز باقی مانده که از این تعداد ۳۴هزار و ۹۱واحد تعیین تکلیف شده‌اند.

او ادامه داد: طرح مسکن مهر از سال ۱۳۸۴با اعتبار ۵۰۰هزار میلیارد ریالی در شهرهای مختلف کشور آغاز شد و میانگین نرخ سود تسهیلات برای این پروژه در سراسر کشور ۷درصد بود.

عضو هیات مدیره بانک مسکن در پاسخ به سوال ایلنا، مبنی بر اینکه سهم این بانک از تسهیلات ۳۶۰هزار میلیارد تومانی پروژه نهضت ملی مسکن چقدر است، بیان کرد: یکی از مهمترین عناصر این پروژه‌ها، ابزار تامین مالی است که برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن، بانک‌ها باید ۳۶۰هزار میلیارد تومان از تسهیلات خود را به این پروژه تخصیص دهند که سهم بانک مسکن ۶۰هزار میلیارد تومان است.

فاضلیان با بیان اینکه معتقدم برای طرح اقدام ملی مسکن، تامین مالی مناسبی فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در این طرح، زمین رایگان است که می‌دانیم زمین در شهرهای بزرگ سهم ۵۰تا ۷۰درصدی را در قیمت ملک دارد.

همچنین در نظر گرفته شده است که قیمت مجوزها حداقلی باشد تا بتوانیم قیمت تمام‌شده مسکن نهضت ملی را کاهش دهیم.

او افزود: هر سال باید یک میلیون واحد نهضت ملی ساخته شود که با احتساب متراژ ۷۰تا ۸۰متری و قیمت ساخت هر متر مربع ۵میلیون تومان، میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت هر یک میلیون واحد چیزی حدود ۳۵۰هزار میلیارد تومان است که این می‌تواند در نوسان مثبت و منفی ۱۰تا ۲۰درصدی باشد.

عضو هیات مدیره بانک مسکن در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر احتمال ورود چینی‌ها به اجرای این پروژه یادآور شد: معتقدم که باید انحصار شکسته شود و ما با دانش روز جهانی آشنا شویم.

باید توجه داشته باشیم که انباشت در بخش مسکن افزایش یافته و باید بتوانیم با تشکیل سرمایه به تقاضای مورد نیاز پاسخ دهیم.

فاضلیان درباره میزان تقاضای انباشت در بازار سرمایه اذعان کرد: آخرین برآوردها نشان می‌دهد امروز برای ۵میلیون واحد مسکونی تقاضای انباشت وجود دارد و ما با جمعیت ۶میلیون مستأجر در کشور مواجه هستیم.

همچنین در ادامه این نشست یاسر امامی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه این مجموعه ۸۰پروژه فعال در ۳۲شهر کشور دارد، اظهار کرد: در بیش از یک میلیون و ۸۰۰هزار متر مربع پروژه فعال داریم و ۶۰۰هزار متر مربع هم پروژه تعریف کرده‌ایم.

او با بیان اینکه از تکنولوژی به‌روز تولید مسکن که باعث کاهش هزینه تمام‌شده و کاهش زمان ساخت می‌شود استفاده می‌کنیم که می‌تواند تا ۳۰درصد از هزینه‌ها را کاهش دهد.

امامی با بیان ورود چینی‌ها به ساخت پروژه نهضت ملی مسکن گفت: باید توجه داشته باشیم که به غیر از اروپایی‌ها، چینی‌ها هم به تکنولوژی ساخت مسکن و صنعتی‌سازی با هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تر دست پیدا کردند و می‌توان از تجربه کشورهای خارجی در این زمینه استفاده کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا