کد خبر: 23080055109
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

وال استریت؛ متهم ردیف اول افزایش قیمت بنزین در آمریکا

ترجمه: سلیم حیدری

اگر به خاطر قیمت بالای بنزین به دنبال مقصر هستید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. نکته: مقصر رئیس جمهور بایدن نیست.

معادله به این صورت است: قیمت بنزین به بالاترین حد هفت ساله رسیده است و احتمالاً به افزایش خود ادامه خواهد داد. اما، همان‌طور که همکارم مت اگان می‌نویسد، شرکت‌های نفتی آمریکایی عجله‌ای برای کم کردن این فاصله ندارند. چرا؟ چون سهامداران شرکت‌های نفتی را فریب داده‌اند تا در حد توانشان کار کنند. پاول مولچانوف، تحلیلگر ریموند جیمز، در این باره گفته بود: «مثل ملوانان دیوانه نباید خرج کنید. این پیام سهامداران است.»

کمی از پیشینه ماجرا

حفاری بکن عزیزم حفاری: شرکت‌های نفتی ایالات متحده در گذشته حتی با کوچکترین افزایش قیمت، تولید را افزایش می‌دادند. این عمل قیمت‌ها را در پمپ‌ها نسبتا پایین نگه داشت و ایالات متحده را پادشاه جهان نفت کرد؛ به طوری که در تولید از عربستان سعودی و روسیه پیشی گرفت.

اما این استراتژی برای سوددهی صنعت نفت وحشتناک بود. بخش نفت و گاز به راحتی بزرگترین بازنده بازار سهام در دهه ۲۰۱۰ بودند. این روزها، این صنعت با فشار دو نیروی بزرگ تنبیه شده است: نیروی اول سهامداران، که شرکت ها را تحت فشار قرار دادند تا هزینه‌ها را کاهش دهند. نیروی دوم تسویه‌حساب درست و حسابی که با تخریب زیست‌محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی شده است.

قیمت نفت آمریکا در سال جاری بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته است و تولید نفت آمریکا حدود ۱۴ درصد کمتر از مقدار تولید در پایان سال ۲۰۱۹ است.

بنابراین اساسا: وال استریت را سرزنش کنید. شرکت‌های نفت و گاز بیشتر تولید نمی‌کنند زیرا تمرکز آنها بر بازگرداندن پول نقد به سهامدارانشان است.

این تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را در وضع بسیار بدی قرار داده است. در تئوری، او می توانست مدیران نفت را تحت فشار قرار دهد که تولید را افزایش دهند تا هزینه‌های بنزین رانندگان آمریکایی را کاهش دهند. و در این فرضیه، افراد مرتبط با نفت می‌توانند از بایدن بخواهند که مقررات زیست‌محیطی را آسانتر کند.

اما این واقعاً یک گزینه خوب برای بایدن نیست؛ زیرا او کسی است که تهاجمی‌ترین دستور کار آب و هوایی در تاریخ ایالات متحده را صادر کرد. او اوایل این ماه به گلاسکو رفت تا از بقیه جهان بخواهد که مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند.

منبع: سی ان ان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا