کد خبر: 120902145055
اقتصادجامعه و فرهنگسیاست

واکنش زیبا کلام به دلار های بلوکه شده: ایران می گوید گرفتیم آمریکا می گوید نمی دهیم

کارشناس اقتصادی گفت: درباره موضوع رأی تازه سنا برای طرح عدم دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار، هیچ‌کس نمی‌داند که صحبت کدام یک از طرفین ماجرا واقعیت دارد، ایران از آزادسازی کامل منابع می‌گوید و اظهار دارد که امریکایی‌ها تا سنت آخر آن را هم پرداخت کرده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا سنا طرحی را به تصویب رسانده که خواستار بلوکه سازی مجدد ۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در قطر است؛ البته که این مبلغ آنچنان رقم زیادی نیست که تاثیر زیادی در روند بودجه‌ریزی داشته باشد. اما سوال این است: آیا این مصوبه دارایی‌های ایران را مسدود می‌کند یا خیر؟

در همین راستا صادق زیباکلام، اقتصاددان در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: درباره موضوع رأی تازه سنا برای طرح عدم دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده که به‌تازگی خبر آزادسازی آن مطرح شد. هیچ‌کس نمی‌داند که صحبت کدام یک از طرفین ماجرا واقعیت دارد، ایران از آزادسازی کامل منابع می‌گوید و اظهار دارد که آمریکایی‌ها تا سنت آخر آن را هم پرداخت کرده‌اند، سفارش‌ها ثبت شده و عملاً مبنی بر این ادعا مبلغ هزینه شده است. از سوی دیگر در آمریکا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و آخرین خبری هم که شنیده شد تعدادی از سناتورها دسترسی ایران به منابع را بلوکه کردند. البته موضوع باید از منظر حقوقی بررسی شود و ابعاد آن را مطالعه کرد.

وی افزود: از نظر قانونی باید دید اگر سنا مبلغی را بلوکه کند، آیا قوه مجریه یا رئیس‌جمهوری (در صورت تمایل به پرداخت) برای پرداخت وجه از قدرت و اختیارات لازم برخوردار است تا ۶ میلیارد را بپردازد یا خیر؟ بنابراین از منظر حقوقی این چالش هم وجود دارد.

در کل از نظر شخصی به گفته‌ی آن وری ها بیشتر باور دارم تا مطالب این وری ها، چراکه در آمریکا اگر رئیس‌جمهوری و یا وزارت خارجه مطلبی را خلاف واقعیت بیان کنند بلافاصله مطبوعات، رسانه‌ها و دیگر نهادها آن را فاش می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به فصل بودجه‌ریزی اظهارکرد: به نظر نمی‌رسد که پرداخت‌نشدن مبلغ ۶ میلیارد دلار چندان تأثیری روی بودجه داشته باشد. چراکه رقم آن بالا نیست، حتی با احتساب دلار با نرخ بازار آزاد یعنی ۵۰ هزار تومان ۶ میلیارد دلار عدد و رقم قابل‌توجهی نیست که بودجه را با مشکل مواجه کند.

احتمالاً طبق روال هر ساله از بودجه‌های آموزش‌وپرورش، پزشکی، درمانی و عمرانی(مطابق تجربیات گذشته) بیشترین میزان کاسته خواهد شد و مخارج نظامی و امثال آن به رقم خودش باقی‌مانده است. از طرفی کاهش قیمت نفت نیز تأثیر زیادی بر شرایط بودجه نخواهد گذاشت، باید گفت قیمت نفت هم در بودجه در محدوده ۶۰ تا ۶۳ دلار بسته شده است.

منبع: تیتر کوتاه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا