کد خبر: 100801106786
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

واگذاری ۲۳ هکتار زمین صنعتی در خراسان‌شمالی به سرمایه‌گذاران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی از واگذاری ۲۳ هکتار زمین برای ساخت واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت که بیشترین آنها مربوط به بجنورد است.

محمدعلی نوایی دیروز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ فقره قرارداد به ارزش ۵۳۶ میلیارد ریال برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان بسته شد و با بهره‌برداری از این واحدها برای هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

او تصریح کرد: این واحدهای تولیدی در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت دانش‌بنیان کاربید سیلیسیم، انواع صنایع غذایی و لبنی، انواع صنایع شیمیایی و پلاستیک، صنایع دستی، فولاد و آلومینا ایجاد می‌شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی عنوان کرد: اکنون ۲۸۷ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان فعال و مابقی راکد که پیگیری برای راه اندازی واحدهای راکد در حال انجام است.

نوایی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ واحد صنعتی به مرحله بهره‌برداری رسید و ۳۰ طرح دیگر نیز تا پایان سال طبق برنامه به بهره‌برداری می‌رسد.

بازگشت ۶ واحد صنعتی به چرخه تولید

او گفت: نیمه نخست امسال ۶ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان که به علت های مختلف راکد بود به چرخه تولید بازگشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی اظهار کرد: یکی از رویکردهای دولت سیزدهم، کمک به رونق تولید و فعالیت واحدهای صنعتی است و در این‌باره حمایت های مناسبی از تولیدکنندگان انجام می‌شود.

نوایی افزود: برخی واحدهای صنعتی به علت های مختلف قادر به ادامه فعالیت نبوده و تولید در آن متوقف شد که در این زمینه برای حل مشکل تولید، پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار گرفت و برخی از واحدهای صنعتی هم با واگذاری به سرمایه گذار جدید به صورت اجاره و یا انتقال دائم و قطعی به چرخه تولید بازگشتند.

او گفت: برای احیا و بازگشت این ۶ واحد صنعتی به تولید، هفت میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال احیای ۱۳ واحد صنعتی راکد در دستور کار است و در این باره برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

نوایی با اشاره به اینکه برخی از واحدهای صنعتی کمتر از ظرفیت تولید دارند، گفت: دولت در تلاش است تا تولید در این واحدها به ظرفیت اسمی برسد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرفیت ۱۲ واحد صنعتی به بالای ۵۰ درصد افزایش یافت.

او افزود: برنامه امسال کمک به ۱۵ واحد نیمه تعطیل و ارتقای میزان تولید به بالای ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی است که بر این اساس این هدف در ۱۲ واحد تولیدی محقق شد و تنها ۳ مورد از برنامه باقی مانده است.

بازپس‌گیری ۵ هکتار زمین صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در ادامه افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران به تعهدات خود مبنی بر در قبال دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی عمل نکرده‌اند که در این خصوص زمین ۸ واحد صنعتی به مساحت پنج هکتار بازپس گرفته شد.

نوایی خاطرنشان کرد: مالکان این واحدهای صنعتی به تعهدات عمل نکرده و این زمین‌ها برای سرمایه‌گذاری به متقاضیان جدید واگذار می‌شود.

او در ادامه عنوان کرد: چهار تفاهم نامه برای احداث پست‌های فوق توزیع برق در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، شهرک صنعتی شیروان، شهرک صنعتی فاروج و ناحیه صنعتی شهید محمدزاده گرمه انجام شد و در دستور کار قرار دارد.

خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر جمعیت که ۴۴درصد آن ها در روستاها زندگی می‌کنند، دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

در نواحی و شهرک‌های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره‌برداری دارند که میزان اشتغال‌زایی آن ها ۴ هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحد ها نیز ۸هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

همچنین ۱۲۰ واحد صنعتی استان نیز نیمه فعال است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا