کد خبر: 1309983774
بورس

واگرایی شاخص کل بورس

مسعود وطنخواه

عصراقتصاد: شاخص بورس در حالی آخرین روزکاری را با رشد هزار و ۷۱۳ واحد در سطح ۳۲۲ هزار و ۵۲۸ واحد ایستاد که در تایم فریم زمانی ۲ ساعته واگرایی شاخص کل بورس را شاهدیم.

همانطور که روز گذشته نیز به کاهش توان صعودی بورس اشاره کردیم. امروز نیز  ضعف در حرکت صعودی شاخص مشهود بود؛ به طوری که نماگر بازار سرمایه برای عبور از مقاومت شکل گرفته دو ماه گذشته، موفق نبود. تغییر رتبه اول برترین گروه صنعت از دارو به خودرو نیز موید همین نکته است.

در ادامه برای تصمیم گیری فعالان بازار جداول شاخص های بورس، بیشترین استقبال حقیقی ها (پول هوشمند)، سهام خریداری شده با حجم بالاتر از ۴۰ میلیون سهم توسط حقیقی، برترین گروه های صنعت و… آمده است.

شاخص ها:

شاخص ها نمایانگر چگونگی نوسانات گروه های موجود در بورس هستند که به نوعی نشان دهنده اقبال فعالان بورس به یک گروه است.

جدول بازدهی ۵۵ شاخص موجود در بورس را نشان می دهد که رتبه اول بازدهی شاخص ها امروز به سایر معادن تعلق گرفت.

 واگرایی شاخص کل بورس

بیشترین استقبال حقیقی ها (پول هوشمند):

میزان اقبال معامله گران حقیقی (پول هوشمند) از نمادها یکی از مواردی است که امروزه مورد استفاده گروهی از فعالان بازار سرمایه قرار می گیرد این گروه بر این باورند که افزایش حجم و ارزش ریالی معاملات به نوعی نشان دهنده حرکت سیال نقدینگی است لازم به ذکر است از این ورود و خروج نقدینگی به پول هوشمند نیز تعبیر می شود.

 واگرایی شاخص کل بورس

سهام خریداری شده با حجم بالاتر از ۴۰ میلیون سهم توسط حقیقی:

این جدول معاملات نمادهای با حجم های بالاتر از ۴۰ میلیون سهم توسط حقیقی ها است که به نوعی تمایل حقیقی ها را با حجم های بالا در  نمادهای بورس را نشان می دهد.

 واگرایی شاخص کل بورس

برترین گروه های صنعت:

رتبه اول برترین ارزش معاملات گروه های صنعت امروز با ۱ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال در حالی به گروه خودرو تعلق گرفت این در حالی است که رتبه اول ارزش معاملات روز گذشته به دارو اختصاص داشت.

برترین گروه های صنعت: جدولی است که در آن بیشترین گروه های موجود در بورس به همراه میزان ارزش معاملات آورده شده است وجود ستون مرتب بودن صعودی ارزش معاملات  نشان دهنده رتبه و ستون درصد از کل ارزش معاملات گویای میزان حجم آن صنعت است.

 واگرایی شاخص کل بورس

خروج نقدینگی (معکوس ورود پول هوشمند):

بر خلاف جدول ورود پول هوشمند که به نوعی نشان دهنده حضور پرقدرت خریداران حقیقی در حجم بالا و تعداد کم است. جدول خروج نقدینگی نشان دهنده خروج فروشندگان با حجم های بالا و تعداد اندک است به عبارت دیگر رابطه تعداد و حجم خریداران معکوس است یعنی اگر فرض کنیم که خریداران هوشمند که دارای سرمایه های بالا هستند وقتی وارد سهمی می شوند در واقع به دلیل تعداد کدهای این گروه کاهش اما حجم معاملات افزایش پیدا می کند که همین امر می تواند یکی از معیارهای تصمیم گیری برای فعالان بازار سرمایه واقع شود.

جدول خروج نقدینگی معکوس ورود پول هوشمند است و اکثر سهام این گروه یا با صف فروش همراه است یا با حمایت خوب حقوقی ها.

 واگرایی شاخص کل بورس

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا