کد خبر: 070302128618
اقتصادبانک و بیمهروزنامه

وثیقه‌های سنگین، مانع دریافت وام از سوی دانش بنیان ها

اعطای وام‌ یکی از تسهیلاتی است که به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد؛ اما با مشکلاتی هم همراه است.

به گزارش عصراقتصاد، وام شرکت های دانش بنیان ۱۴۰۲، تسهیلاتی است که ازسوی صندوق نوآوری و شکوفایی و به منظور کمک به اشتغال و صنایع خلاق و افزایش فروش کالاهای دانش بنیان به این شرکت ها پرداخت می شود.

برنامه دولت برای حمایت‌ از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

در این قانون موضوعات مهمی نظیر تشکیل کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفت.

صندوق نوآوری و شکوفایی بنا بر آئین نامه‌های خود، موظف است برای طرح‌ها و شرکت‌هایی که نیازمند دریافت وام کم بهره هستند، بنا به طرح تجاری (Business Plan) ارائه شده تا سقف مشخصی سرمایه اختصاص دهند.

وام‌های کم بهره می‌توانند کمک بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشند. چرا که این شرکت‌ها معمولا به دست نخبگان و بدون سرمایه چندانی راه‌اندازی می‌شوند اما دریافت این تسهیلات با مشکلاتی همراه است.

یکی از مشکلاتی که در راستای دریافت این وام فعالیت های دانش بنیان وجود دارد شرط وثیقه ملکی است. شرکت‌ها تمایل دارند برای وام‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان تقاضای وثیقه ملکی نشود به خصوص اینکه ارزش‌گذاری ملک‌ها برای مشتریان هزینه‌بردار است و باعث می‌شود بعد از فرآیند طولانی ارزیابی، مشتریان یا نتوانند وثیقه ملکی فراهم کنند یا عطایش را به لقایش ببخشند. این در حالیست که در حال حاضر ارزش ملک ها بسیار بیشتر از این مقدار وام است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به وثیقه‌های زیاد برای دریافت وام در فعالیت‌های دانش‌بنیانی گفت: برای دریافت وام زیاد تلاش کردیم؛ ولی به دلیل اینکه وثیقه‌های مالی زیادی می‌خواستند موفق به دریافت وام نشدیم.

اعظم کرمی دانشیار دانشگاه باهنر کرمان و عضو هیات علمی دانشکده فیزیک این دانشگاه کرمی، با دستاورد علمی سامانه هوشمند عیب‌یابی خطوط انتقال نیرو در شاخه برق، الکترونیک و رباتیک یکی از شش برگزیده سومین دوره رقابت علمی کنز بود.  وی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که چرا از تسهیلات معاونت علمی و فناوری یا صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه طرح خود استفاده نکرده است، نیز گفت: زیاد تلاش کردیم ولی به دلیل اینکه وثیقه‌های مالی زیادی می‌خواستند موفق به دریافت وام نشدیم.

وی در مورد تلاش‌های وزارت علوم برای هدفمندی پژوهش‌ها و راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) گفت: این سامانه حداقل برای ما خیلی موفق نبود. مرتب شاهد هستیم روندها و سامانه‌ها عوض می‌شود و یک راهکار ثابت و استاندارد باقی نمی‌ماند. حتی پیش آمده تا مراحل آخر رفتیم، نهادها هم نیازهای فناورانه خود را اعلام کردند و ما هم انجام دادیم ولی در نهایت نمی‌پذیرند.

برگزیده رقابت علمی کنز در مورد صادرات این محصول نیز توضیح داد: در مراحل اولیه صادرات هستیم، ولی به دلیل وجود تحریم‌ها و اینکه موضوعات مرتبط با برق حوزه حساس و مهمی است، صادرات این محصولات کار دشواری است.

کرمی در پایان خواست روند اعطای تسهیلات و ارزش‌گذاری وثیقه‌ها آسان‌تر شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان راحت‌تر بتوانند وام‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا