کد خبر: 18040036715
روزنامهکشاورزی

وجود ۷۳ میلیون دام مازاد در دامداری‌ها

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور می‌گوید اکنون جمعیت مازاد دام سبک در دامداری‌ها و دامپروری‌های تحت مدیریت بخش خصوصی ۶۵ میلیون راس و دام سنگین ۸میلیون راس است که دولت به طورعملی نقشی در این زمینه ندارد.

مجتبی عالی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه جو، ذرت و سویا از سوی تعدادی از تعاونی‌های خارج از نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی با قیمت آزاد در بازار فروخته می‌شود، تصریح کرد: مشکل صنعت دامی کشور تهیه دارو، واکسن، دستمزد کارگری، بیمه کارگران، وسایل و تجهیزات دامداری‌ها و دامپروری‌ها با نرخ‌های چند برابر است.

عالی در این زمینه توضیح داد: تا پیش از این کشاورزان، کاه و کلش را در زمین‌های خود آتش می‌زدند ولی امروز همان کالا را به چند برابر قیمت به دامداری‌ها می‌فروشند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور، افزود: امسال نیز با توجه به تشدید خشکسالی‌ها همه دامداران و دامپروران اقدام به فروش گاو، گوسفندهای مولد خود کرده‌اند به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوسفند درب دامداری‌ها ۵۰هزار تومان، کشتارگاه ۹۵ هزار تومان و گوشت گاو کشتاری ۷۵ هزار تومان است اما گوشت گوسفندی و گاوی در بازار بیش از ۱۵۰هزارتومان به فروش می‌رسد.

۱۰پیشنهاد برای ساماندهی بازار گوشت قرمز

عالی، حذف ارز رسمی نهاده‌ها و تامین ارز آزاد، پرداخت یارانه گوشت به مردم، تامین نقدینگی، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت حتی با کارمزد ۱۲درصد به دامداری‌ها، خرید حمایتی گوشت قرمز، استفاده از توان و ظرفیت تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و حذف قوانین ناکارآمد و به روزرسانی قوانین، رفع موانع تولید و تسهیل امور، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری از سوی یک دستگاه و وزارتخانه و رفع ممنوعیت صادرات دام زنده را از راهکارهای مورد نظر خود در زمینه حمایت از صنعت دامی اعلام کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا