کد خبر: 18040036715
روزنامهکشاورزی

وجود ۷۳ میلیون دام مازاد در دامداری‌ها

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور می‌گوید اکنون جمعیت مازاد دام سبک در دامداری‌ها و دامپروری‌های تحت مدیریت بخش خصوصی ۶۵ میلیون راس و دام سنگین ۸میلیون راس است که دولت به طورعملی نقشی در این زمینه ندارد.

مجتبی عالی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه جو، ذرت و سویا از سوی تعدادی از تعاونی‌های خارج از نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی با قیمت آزاد در بازار فروخته می‌شود، تصریح کرد: مشکل صنعت دامی کشور تهیه دارو، واکسن، دستمزد کارگری، بیمه کارگران، وسایل و تجهیزات دامداری‌ها و دامپروری‌ها با نرخ‌های چند برابر است.

عالی در این زمینه توضیح داد: تا پیش از این کشاورزان، کاه و کلش را در زمین‌های خود آتش می‌زدند ولی امروز همان کالا را به چند برابر قیمت به دامداری‌ها می‌فروشند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور، افزود: امسال نیز با توجه به تشدید خشکسالی‌ها همه دامداران و دامپروران اقدام به فروش گاو، گوسفندهای مولد خود کرده‌اند به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوسفند درب دامداری‌ها ۵۰هزار تومان، کشتارگاه ۹۵ هزار تومان و گوشت گاو کشتاری ۷۵ هزار تومان است اما گوشت گوسفندی و گاوی در بازار بیش از ۱۵۰هزارتومان به فروش می‌رسد.

۱۰پیشنهاد برای ساماندهی بازار گوشت قرمز

عالی، حذف ارز رسمی نهاده‌ها و تامین ارز آزاد، پرداخت یارانه گوشت به مردم، تامین نقدینگی، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت حتی با کارمزد ۱۲درصد به دامداری‌ها، خرید حمایتی گوشت قرمز، استفاده از توان و ظرفیت تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و حذف قوانین ناکارآمد و به روزرسانی قوانین، رفع موانع تولید و تسهیل امور، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری از سوی یک دستگاه و وزارتخانه و رفع ممنوعیت صادرات دام زنده را از راهکارهای مورد نظر خود در زمینه حمایت از صنعت دامی اعلام کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا