کد خبر: 03020023272
اقتصادجهانروزنامه

وحشت وال‌استریت از طرح مالیاتی بایدن

مترجم: علی اسدی خمامی

جو بایدن، رئیس‌جمهوری، آمریکا قصد دارد که افزایش مالیات شهروندان ثروتمند آمریکایی را پیشنهاد کند.

این برنامه دولت بالاترین نرخ نهایی مالیات را بالا می‌برد و مالیات بر عایدی سرمایه‌گذاری ثروتمندان را افزایش می‌دهد.

از منابع حاصل از این افزایش مالیات برای تامین حمایت از کودکان و آموزش استفاده خواهد شد، اما گزارش‌ها حاکی از آنند که این برنامه شامل تامین مالی نظام همگانی سلامت نمی‌شود.

اخبار مربوط به این پیشنهاد مالیاتی، سبب افزایش فروش سهام در وال استریت شد، به طوری که شاخص‌های عمده در معاملات پنجشنبه با کاهش روبه‌رو شدند.

کاخ سفید اعلام کرده است که برنامه «خانواده آمریکایی» بایدن، که انتظار می‌رود هفته آینده به طور کامل رونمایی شود، بر خانواده‌هایی که کمتر از ۴۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، اثری نخواهد داشت؛ چرا که در این برنامه از این خانواده‌ها مالیاتی اخذ نخواهد شد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در این باره گفت: «نظر او (بایدن) این است که این مساله (پرداخت ‌هزینه‌های طرح خانواده آمریکایی) باید بر عهده ثروتمندترین آمریکایی‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگی باشد که توان پرداخت آن را دارند.»

به گزارش بلومبرگ و نیویورک تایمز، این برنامه پیشنهادی بالاترین نرخ نهایی مالیات را از ۳۷ درصد به ۳۹.۶ درصد افزایش می‌دهد. این حرکت به طور موثر سیاست کاهش مالیات برای بالاترین سطح‌های درآمد را که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ پیش گرفته بود، خنثی می‌کند. این برنامه همچنین مالیات کسب سرمایه برای افرادی را که بیش از یک میلیون دلار در سال درآمد دارند، تقریبا دو برابر می‌کند و به ۳۹.۶ درصد می‌رساند. این یک افزایش شدید نسبت به نرخ کنونی مالیات، یعنی ۲۰ درصد است.

همچنین در برخی از ایالت‌ها که قوانین محلی مالیات برعایدی سرمایه دارند، نرخ نهایی مالیات برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است از ۵۰ درصد بیشتر شود. انتظار می‌رود این طرح پیشنهادی با مخالفت گسترده جمهوری‌خواهان کنگره روبه‌رو شود. همچنین با اینکه دموکرات‌ها از اکثریت نسبی در کنگره برخوردارند، ممکن است همه آن‌ها از این پیشنهاد حمایت نکنند.

با این حال، انتشار اصل خبر برای ایجاد وحشت در وال‌استریت کافی بودند. میانگین شاخص صنعتی داو جونز، پیش از آنکه به آرامی بخشی از کاهش خود را جبران کند، ۴۲۰ پله سقوط کرد. توماس هایس از شرکت «گریت هیل کپیتال» در این باره به خبرنگاران گفت: «اگر این لایحه شانسی برای تصویب داشت، شاخص بیش از ۲۰۰۰ پله سقوط می‌کرد.» همچنین شاخص فناوری سنگین «نزدک» نیز به دنبال انتشار این اخبار ۰.۹ درصد سقوط کرد.

فشار سنگینی بر جو بایدن برای افزایش مالیات ثروتمندان و صرف آن در مواردی همچون بخشودگی بدهی دانشجویان و تامین نظام سلامت همگانی وجود دارد. افزایش حداقل دستمزد فدرال به ۱۵ دلار در ساعت نیز یکی دیگر از این درخواست‌هاست. این فشار عمدتا از سوی جناح چپ حزب دموکرات است که سهم بسزایی در انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری داشته است. با این حال بایدن و مجموعه حاکمیت آمریکا تاکنون روی خوشی به این جناح نشان نداده است.

ماه گذشته یک پیشنهاد برای افزایش حداقل دستمزد که در قالب لایحه کمک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری پیش‌بینی شده بود، در سنای آمریکا رد شد. بخشی از نمایندگان حزب دموکرات که معتقد بودند افزایش دستمزد از ۷.۲۵ به ۱۵ دلار بسیار زیاد است، با این پیشنهاد مخالفت کرده بودند. اکنون بایدن به سایر اولویت‌ها، همچون افزایش هزینه‌کرد در موارد زیرساختی روی آورده است. این در حالی است که نظرسنجی‌ها از حمایت گسترده افکار عمومی از افزایش حداقل دستمزد فدرال خبر می‌دهند. در سال‌های گذشته، ۳۰ ایالت در ایالات متحده آمریکا حداقل دستمزد را افزایش داده‌اند و تا سال ۲۰۲۵، حداقل دستمرد ۹ ایالت ۱۵ دلار در ساعت یا بیشتر خواهد بود.

منبع: بی بی سی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا