کد خبر: 081201122384
خدمات و توزیعروزنامه

ورشکستگی مهمان ناخوانده فعالان صنایع کاغذی

در بسیاری از دولت‌های گذشته شاهد سردادن شعارهای حمایتی از صنعتگران و تولیدکنندگان کاغذ در ایران بودیم ولی متاسفانه به هیچ کدام از این شعارها عمل نشد.

صنعت کاغذ در ایران همواره از صنایع مادر و اثرگذار بوده است. در شرایطی که نرخ ارز روند افزایشی را تجربه می‌کند، بسیاری از تولیدکنندگان صنعت کاغذ در ایران با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. از طرف دیگر وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور سبب شده تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع کاغذی چالش‌های فراوانی را برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود داشته باشند.

برای اینکه بتوان صنعت کاغذ را در ایران از غرق‌شدن در چالش‌ها و مشکلات متعدد نجات داد باید برای فعالان و دولت راهکارهایی را ارائه کرد تا با اتخاذ این راهکارها بتوان شرایط سخت این صنعت مادر کشور را آسان کرده و مجددا امید و انگیزه را به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کاغذ در ایران بازگرداند.به منظور اطلاع از مشکلات صنایع کاغذی کشور و ارائه راهکارهای متعدد برای حل این چالش‌ها، به سراغ ۲ تن از فعالان و تولیدکنندگان صنعت کاغذ ایران رفته‌ایم تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم مطلع شویم.

محمدرضا اسماعیلی‌راد از تولیدکنندگان قدیمی خمیر کاغذ در ایران با اشاره به اینکه تکنولوژی سفید کردن کاغذ هنوز وارد ایران نشده است، به بازار گفت: با توجه به افزایش قیمت گندم و به دنبال آن گرانی کاه باید به این موضوع مهم اشاره کرد که هزینه‌های تهیه خمیر کاغذ ۳ برابر شده است که وقوع این اتفاق اثر منفی خود را بر میزان تولید و فروش آن در بازار گذاشته است.

وی تصریح‌کرد: برای تولید کاغذ مرغوب در ایران باید ماشین‌آلاتی خریداری شود که تکنولوژی آن متعلق به چین یا کشورهای اروپایی است و با توجه به اینکه ایران با تحریم‌های سنگینی از سوی استکبار جهانی روبروست، به نظر می‌رسد تولیدکننده کاغذ برای واردات ماشین‌آلات مخصوص صنعت کاغذ به کشور هم به لحاظ ارزی و هم به لحاظ انجام امور اداری و گمرکی با مشکلات متعددی روبرو شود.

اسماعیلی‌راد تاکیدکرد: برای تولید ۱۰۰ تن در روز کاغذ تحریر باید بیش از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرد که تهیه این رقم برای یک تولیدکننده دولتی یا خصوصی سخت و دشوار و یا غیرممکن به نظر می‌رسد.

این تولیدکننده خمیر کاغذ ضمن بیان اینکه اعطای تسهیلات دولتی به تولیدکنندگان دولتی کاغذ می‌تواند در کوتاه مدت گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد، گفت: در فضای بین‌المللی موضوع مهم، تبادل تکنولوژی بین کشورهاست که ایران به دلیل اینکه زیر فشار تحریم‌های سنگین قرار دارد باید این موضوع را حل کند تا تولیدکنندگان کاغذ در کشور بتوانند برای واردات ماشین‌آلات مخصوص صنعت کاغذ اقدام موثر و درخورتوجه‌ای را انجام دهند.

وی خواستار شفاف‌سازی در عملکرد دولت در صنعت کاغذ شد و گفت: در بسیاری از دولت‌های گذشته شاهد سردادن شعارهای حمایتی از صنعتگران و تولیدکنندگان کاغذ در ایران بودیم ولی متاسفانه به هیچ کدام از این شعارها عمل نشد، البته در دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای احیای صنعت کاغذ در کشور شده است که به نظر بنده کافی نیست و باید هم از یک طرف گسترش پیدا کند و هم از طرف دیگر افزایش پیدا کند.

امیرسامان اسفندیاری، عضو سندیکای تولیدکنندگان کاغذ در ایران با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد به فعالیت خود در صنعت کاغذ ادامه می‌دهند، گفت: صادرکنندگان کاغذ در ایران به دلیل بروز جنگ بین روسیه و اوکراین با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند که باید برای حل این معضلات راهکارهای اساسی و مهمی را در نظر گرفت.

اسفندیاری با اشاره به اینکه افزایش تولید کاغذ از سوی تولیدکنندگان به دلیل رکود حاکم بر بازارهای جهانی همچنان به یک معما تبدیل شده است، افزود: نباید از ذکر این نکته غافل شویم که افزایش افسارگسیخته نرخ ارز تاثیر منفی خود را عملکرد صادرکنندگان وتولیدکنندگان کاغذ ایرانی در جهان خواهد گذاشت.

وی افزود: ظرفیت سالانه تولید کاغذ در کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن برآورد می‌شود و این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان با مازاد مصرف و فروش کاغذ روبرو هستند به طوری که بسیاری از انبارهای کارخانه‌های تولید کاغذ از محصولات تولیدی پر شده است.

اسفندیاری با بیان اینکه کیفیت کاغذهای تولید ایران با محصولات مشابه خارجی به طور تقریبی در سطح برابری قرار دارد،گفت: در شرایط کنونی تقاضا برای خرید کاغذ کاهش شدیدی داشته است هرچند که در انبار کارخانه‌ها مواد اولیه بسیار زیادی یافت می‌شود ولی از طرف دیگر تولیدکنندگان کاغذ در ایران برای اینکه بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند مجبور به قسط‌بندی مطالبات خود شده‌اند.

عضو سندیکای تولیدکنندگان کاغذ در ایران اضافه‌کرد: در حوزه تولید کاغذ و مقوا در ایران بیش از ۳۵۰ واحد تولیدی داریم که اشتغال بیش از ۵۵ هزارنفری را در کشور ایجاد کرده‌اند اما، متاسفانه بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط تولید کاغذ در ایران به دلیل افزایش هزینه‌های جاری و گرانی مواد اولیه در حال تعطیلی هستند به طوری که در آینده نزدیک حتی تولید شانه تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان ایرانی سخت و دشوار خواهد بود.

اسفندیاری افزود: تداوم شرایط کنونی برای صنعت کاغذ بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و تا زمانی که چالش‌های تولید و واردات مواد اولیه از یک طرف و واردات ماشین‌آلات صنایع کاغذی در ایران حل نشود، نمی‌توان به آینده روشن صنایع کاغذی در کشور امیدوار بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا