کد خبر: 08040189065
بازارروزنامه

ورود بازار آهن به فاز انتظار

بازار آهن و فولاد باز هم شاهد عقبگرد نرخ آهن‌آلات در غالب مبادی فروش بود.

به گزارش بازار، بازار آهن و فولاد در روزدوشنبه باز هم شاهد عقبگرد نرخ آهن آلات در غالب مبادی فروش بود و در این میان میلگرد آجدار همچنان پیشگام ریزش قیمت‌ها به شمار می‌رفت.

بازار ارز نیز در روز دوشنبه حدود ۴۰۰ تومان ریزش داشت، که گویا به تأثیر از اخبار ادامه مذاکرات برجامی است. بر همین اساس هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۳۴۰ تومان مبادله شد. به نظر می‌رسد با ادامه مذاکرات تأثیر مثبت آن را در اکثر بازارها ببینیم و حتی احتمال دارد دلار از کانال ۳۱ هزار تومانی پایین‌تر بیاید هرچند هر نوسانی در شرایط فعلی مقطعی و ناپایدار است.

براسا آمار و گزارش‌های موجود از بازار آهن و فولاد از ابتدای هفته شاهد افت قیمت‌ آهن‌آلات در بازار داخلی و همچنین در بازارهای جهانی هستیم.

به همین ترتیب بازار میلگرد نیز برای چندمین روز متوالی از هفته سوم خرداد تاکنون کماکان کاهشی بود به طوری که قیمت روز میلگرد آجدار از ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان با ریزش قیمت همراه بود، گفتنی است نرخ متوسط این محصول در بازار حدود ۱۷ هزار و ۳۹۰ تومان ثبت شده است، به عنوان نمونه قیمت میلگرد آجدار کارخانه نیشابور حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ و ابرکوه نیز در حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ قیمتگذاری شد.

نرخ روز قوطی پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و… با ضخامت ۲ میلیمتر روز گذشته با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شد، همچنین کف قیمتی این محصول ۲۳ هزار تومان و سقف قیمتی آن نیز ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شده است.

همچنین قیمت روز نبشی و ناودانی نیز جز کاهش در چند کارخانه در سایر مبادی فروش با ثبات همراه بود. قیمت تیرآهن هم در بخش کیلوفروشی علاوه‌بر کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی شاهد ثبات در برخی کارخانه‌ها نیز بودیم همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان قیمت تیر ذوب اهن اصفهان افزایشی اعلام شد. به نظر می‌رسد تیر ذوبی در مقایسه با محصول میلگرد در یک هفته اخیر که رقمی نزدیک به هزار تومان است، کاهش چشمگیری اعمال نکرده است.

انواع ورق‌ها نیز تقریبا نوسانات کاهشی داشتند به طوری که قیمت روز ورق استیل، ورق سیاه و انواع آن حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان ریزش داشت اما قیمت روز ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

به نظر می‌رسد کاهش روزانه نرخ آهن‌آلات علاوه‌بر کاهش نرخ دلار، تحت تأثیر تقاضای ضعیف و یا نبود تقاضا باشد. همچنین تخفیف ۴۰ درصدی روسیه روی محصولات فولادی خود بازار صادراتی ایران را به شدت ضعیف کرده که تأثیر این امر به وضوح در بازار داخلی نیز مشخص است.

همانطور که می‌دانید نرخ شمش صادراتی ایران اصلی‌ترین پارامتر اثرگذار بر نرخ محصولات داخلی است که در حال حاضر نیز به ۴۹۰ دلار در هر تن ریزش کرده است، اما اگر همین نرخ شمش دریای سیاه اساس قیمتگذاری میلگرد باشد، درواقع باید با میلگرد ۱۴ هزار تومانی مواجه باشیم اما با توجه به هزینه بالای تولید در کشور ما چنین چیزی ممکن نیست، زیرا در نهایت این امر به تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک منجر خواهد شد.

از سوی دیگر هیچ تقاضای چشمگیری هم در بازار مشاهده نمی‌شود تا به واسطه آن رونق و تحرکی در بازار ایجاد شود، ساخت مسکن ملی پروژه‌ای بود که توان تحرک در بازار را داشت اما ظاهرا هنوز اجرای آن به طور جدی آغاز نشده است.

در توصیف اوضاع بازار می‌توان گفت که تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای چشمگیری در کشور نیست، اوضاع صادرات نیز چندان تعریفی ندارد، از طرفی هم احتمال قطعی برق از دهم تیرماه وجود دارد؛ بنابراین در شرایط فعلی ممکن است باز هم بازارسازها برای نوسان‌گیری وارد بازار شده و با مهندسی عرضه محصولات در بورس کالا و … در صدد اصلاح قیمت‌ها برآیند.

البته چنین بازارسازی‌هایی در کوتاه مدت اثرگذار خواهد بود و تنها مصرف واقعی و افزایش تقاضا و اجرای ساخت‌وسازها می‌تواند تا حدودی به رونق بازار آهن و فولاد منجر شود.

به نظر می‌رسد بهترین روش در شرایط فعلی پرهیز از تصمیمات و خریدهای هیجانی است و اساس برنامه‌ها و تصمیمات ما در چنین شرایطی توجه به قیمت محصولات صادراتی و نرخ دلار نیمایی است.

اگرچه همچنان بر این باوریم که نمی‌توان تحلیل درستی از بازار فعلی ارائه داد زیرا نمی‌توان تشخیص داد کف قیمتی محصولات تا کجا و چقدر خواهد بود زیرا پارامترهای اساسی و تأثیرگذار نشان از قیمت‌های پایین‌تری دارند در حالی که تحقق چنین امری عملا بعید به نظر می‌رسد، بر همین اساس احتمال دارد تغییراتی در زمینه فرمول فعلی ایجاد شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا