کد خبر: 230902146294
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

ورود برخی بانک‌ها و شرکت‌ها به خرید طلا / طلا همچنان محلی امن برای سرمایه گذاری است

عضو سابق هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر از ورود بانکها و شرکتها به خرید طلا خبر داد و گفت: خرید طلا از سوی بانکها نشان می‌دهد که آنها به دنبال ذخیره سازی بیشتر این فلز گرانبها هستند.

اقتصاد آنلاین – در شرایطی که سرمایه‌گذاران جهانی در روزهای اخیر نسبت به خرید انس محتاط‌تر شده‌اند، حرکت قیمت طلا کاهشی شده است؛ امروز نیز قیمت انس با اندکی کاهش به ۱۹۷۸ دلار رسید؛ زیرا سرمایه‌گذاران منتظر اعلام تصمیم فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره هستند.

در بازار طلا و سکه داخل نیز قیمت‌ها با اثرپذیری از انس روند کاهشی دارد؛ سکه تمام در آخرین نرخ اعلامی ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شده است که کاهش بیش از ۲۰۰ هزار تومانی در این هفته دارد.البته ناگفته نماند با توجه به ثبات شرایطی رکودی تقاضا حباب تغییر نکرده و فقط قیمت طلا کاهش یافته است.

عبادالله محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر شرایط بازار طلا و سکه را باثبات عنوان می‌کند و می‌گوید: اتفاق خاصی در بخش طلا شاهد نبودیم در بازارهای جهانی انس طلا ریزش داشت که دلیل آن، اخبار سیاسی و اقتصادی در حوزه مالی و بانکی بود اما قیمت طلا همچنان در محمدود ۲ میلیون و ۴۲۰ تا ۵۲۰ هزار تومان در نوسان است مثقال طلا نیز در محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

این فعال بازار طلا معتقد است قابل پیش‌بینی بود آرام آرام تقاضا در بازار افزایش خواهد یافت. وی می‌گوید: این شرایط، قیمت‌ها را درصدی افزایش خواهد داد؛ اما برای اینکه سکه دچار حباب بیشتری نشود باید بانک مرکزی ورود کند و به اندازه تفاضایی در بازار هست عرضه داشته باشد تا قیمت‌ها دچار التهاب نشود.

شرایط بازار طلا در ۱۴۰۲ به قدری سخت بوده که حتی برخی تولیدی‌ها از چرخه خارج شدند؛ رکود ۹ ماهه‌ای که همچنان ادامه دارد و محمدولی معتقد است بازار طلا به ویژه در بخش تولید اصلا شرایط مساعدی ندارد.

وی اظهار داشت: امیدواریم در سه چهار ماه آینده شاهد یک جنبش و جوشی در بازار باشیم، هزینه‌های واحدهای تولیدی بالاست و برای اینکه بتوانند مدیریت کنند باید تولید داشته باشند تا در بازار ماندگار شوند. هر چه فاصله رکود افزایش یابد کسانی که هزینه دارند دنبال بازارهای دیگر می روند.

روز گذشته شورای جهانی طلا (WGC) در گزارشی فاش کرد که بانک‌های مرکزی به خرید شمش طلا ادامه داده‌اند و در ماه اکتبر مجموعاً ۴۲ تن به ذخایر خود اضافه کرده‌اند؛ خبری که این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران آن را اتفاق مثبتی ارزیابی می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه شاهد ورود بانک‌ها و کشورهای مختلف به حوزه خرید طلا هستیم که این نشان می‌دهد که بانک‌ها بیشتر به دنبال ذخیره سازی طلا هستند؛ به نوعی هنوز این باور وجود دارد که طلا می‌تواند به عنوان یک ذخیره مطمئنی ارزش افزوده در بازارهای جهانی خواهد داشت.

وی اضافه می‌کند: کشور ما نیز ورود طلای ۹۹۵ را آزاد اعلام کرده است؛ هر شخص حقیقی و حقوقی به هر میزان می‌تواند طلا وارد کند که در این مدت نیز شاهد استقبال خوبی از طرف شرکت‌های مختلف بودیم.

همچنین شرکت‌های دیگر غیر از طلا هستند، برگشت پول و ارز حاصل از صادرات را تبدیل به طلا می کنند که این خبر خوبی برای کشور ما در بحث ذخیره سازی طلا است.

محمدولی تاکید می‌کند: طلا یک صنعت است و رویکرد مسئولین باید به سمت تقویت تولید برود، وی می‌گوید: برخی کشورهای دنیا مثل آلمان، ژاپن، کره طلا را به عنوان یک ذخیره نگاه نمی‌کنند بلکه صنایع و تولید را به عنوان ذخیره نگاه می کنند؛ نگاهی که می‌تواند درآمدهای ارزی بالایی داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: روزی با توجه معادن و نیروی انسانی کشور، ما نیز در این بخش به سمت تولید و حمایت از تولید برویم چون صادرات تولیدات داخلی بهترین ابزار برای ارتباط با دنیا است که منجر به آمدن و رفتن کشورهای دیگر می‌شود و می‌تواند قدرت اقتصادی ما را بیش از پیش افزایش دهد.

محمدولی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی چاره‌ای جز احیای صنعت و تولید نداریم، می‌گوید: در بحث صنعت باید ورود کنیم امیدواریم اراده نسبت به گذشته بالاتر باشد تا تولید در کشور نمایان شود نه اینکه نفت بفروشیم پول بیاوریم و ۴ روز دیگر تمام شود. اگر کار مستمر باشد نگرانی بابت هزینه‌ها وجود ندارد اما زمانی که هزینه‌ها افزایش یابد، حقوق فعال اقتصادی، کارگر، کارفرما یا بازنشسته تغیری نکند باعث نگرانی در رابطه با معیشت زندگی خواهد شد.

به نظر می‌رسد رکود چند ماهه در بازار طلا به کسب و کارها آسیب زده است و ادامه این روند می‌تواند مشکلات بیشتری در پی داشته باشد اما شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که طلا از سبد خانوار حذف شده و با توجه به آینده نامعلوم آن نیز کسی رقبتی برای خرید ندارد.

در همین رابطه محمدولی همچنان معتقد است قیمت‌های تابلو تغییر خواهد کرد؛ وی در پیش‌بینی از بازار می‌گوید: بازار طلا را روبه افزایش می‌بینیم؛ شاید این اتفاق از فردا شروع شود، شاید از ۱۰ روز دیگر، شاید نیز در پایان این ماه؛ اما این اتفاق طبیعی است ما شاهد ورود تقاضای جدید در بازار داخلی خواهیم بود و این تغییر تقاضا باتوجه به تورمی که در جامعه است باعث افزایش قیمت خواهد شد.

هر چند در گزارش قبلی کارشناسان دیگر احتمال این روند را قطعی عنوان نکردند زیرا سه عامل تغییرات طلا هنوز خود را در بازار نمایان نشده است. یک؛ انس جهانی اگر چه به رکورد بی‌سابقه‌ای رسید اما کاهش شدیدی را در یک هفته اخیر تجربه کرده است و آینده آن نیز بستگی به نرخ بهره دارد هر چند عده‌ای خرید طلا در پایان سال میلادی را عاملی برای افزایش قیمت طلای جهانی عنوان می‌کنند اما روند فعلا نزولی است. دو؛ نرخ ارز تقریبا ثبات نسبی دارد و در محدوده ۵۰ هزار تومان در نوسان است.

سیاست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز برای کنترل بیشتر قیمت دلار ادامه دارد و بر اساس اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی به نظر نمی‌رسد تا پایان سال شاهد تغییرات چشمگیر قیمت ارزها باشیم.

سه؛ تقاضا در بازار طلا در کل سال ۱۴۰۲ تقریبا بدون تغییر بود؛ نه تعطلات تابستان که مراسم‌های جشن بیشتر از زمان‌های دیگر است تغییری در تقاضا ایجاد کرد نه نوسان‌های ناگهانی. اینکه مردم دوباره به خرید طلا مانند گذشته اقبال نشان دهند با توجه به شرایط موجود شاید کمی خوشبینانه به نظر برسد زیرا زمانی که خرید دو سکه طلا ۱۰ میلیون تومان حباب دارد یا برای خرید ۲۰ گرم طلا باید مشتری حدود ۷ تا ۱۰ میلیون تومان اجرت و مالیات بپردازد، انتظار سرمایه‌گذاری کمی از دور از ذهن باشد.

مردم این روزها اگر دنبال حفظ سرمایه باشند به سراغ بازارهایی می‌روند که ارزش افزوده بیشتری داشته باشد که طلا از این دیدگاه دور شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا