کد خبر: 150901111784
بازارها و خدمات مالیروزنامه

ورود مدل‌های پرمتقاضی به بورس، خودرویی‌ها را بالا کشید

فرزاد میدانی گفت: عرضه خودرو، مخصوصا مدل‌های پرمتقاضی در بورس کالا اتفاق مثبتی بود که در این زمینه رخ داد و با توجه به آنکه گروه خودرویی همواره جزو لیدرهای بازار سرمایه بوده، رشد گروه خودرویی روی کلیت بازار اثرگذار خواهد بود؛ به طوری که این گروه این ظرفیت را دارد که با حرکت خود، لوکوموتیو بورس را هم به حرکت بیندازد.

فرزاد میدانی، کارشناس بازار سهام، در گفت‌گو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) در خصوص عرضه خودروهای پرمتقاضی در بورس کالا بیان کرد: همان‌طور که از مدت‌ها قبل بسیاری از فعالان بازار سرمایه هم تاکید داشتند، یکی از راه‌حل‌های نجات بازار سرمایه حذف قیمت‌گذاری دستوری است.

عرضه خودرو مخصوصا مدل‌های پرمتقاضی در بورس کالا اتفاق مثبتی بود که در این زمینه رخ داد و با توجه به آنکه گروه خودرویی همواره جزو لیدرهای بازار سرمایه بوده و روند سهم‌های این گروه کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می داده، رشد گروه خودرویی روی کلیت بازار اثرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: عرضه موفقیت‌آمیز خودرو در بورس کالا می‌تواند فرصتی باشد برای آنکه از پتانسیل‌های بازار سرمایه برای عرضه سایر محصولاتی که در حال حاضر مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند استفاده شود. به عنوان مثال می‌توان از ظرفیت های بورس کالا برای عرضه عمده تایر، استفاده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به زیان سنگین خودروسازان در سال‌های اخیر به سبب قیمت‌گذاری دستوری اظهار کرد: یکی از دلایل زیان سنگین خودروسازان در سال‌های اخیر، قیمت‌گذاری دستوری بوده است.

با عرضه خودرو در بورس کالا احتمالاً خودروسازان سال آینده زیانی شناسایی نخواهند کرد و شاید حتی مقداری سود هم شناسایی کنند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد زیان خودروسازان، فقط ناشی از قیمت‌گذاری دستوری نبوده و تحریم‌ها هم در مشکلات این صنعت تاثیرگذار بوده‌اند؛ اما به هر حال خروج خودروسازان از زیان انباشته باید از جایی شروع می‌شده و عرضه خودرو در بورس کالا، شروع بسیار خوبی بود.

میدانی تصریح کرد: اگر اتفاق خاصی در بازار سرمایه ما رخ ندهد، خودروسازان یکی از گروه‌های پرپتانسیل برای رشد خواهند بود و این گروه این ظرفیت را دارد که با حرکت خود، لوکوموتیو بورس را هم به حرکت بیندازد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا