کد خبر: 070802141784
اقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

ورود نیروگاه‌های صنایع تا تابستان سال آینده به مدار تولید

هشت واحد نیروگاهی که توسط صنایع کشور ساخته شده و یا تکمیل می‌شوند، تا تابستان ۱۴۰۳ وارد مدار شده و برق تولید خواهند کرد.

به گزارش عصراقتصاد، تلاش برای ساخت نیروگاه از سوی صنایع از آغاز به کار دولت سیزدهم از سوی وزارت نیرو و همکاری وزارت صمت به جد پیگیری شد.

براین‌اساس، سال ۱۴۰۰ و هم‌زمان با شروع فعالیت دولت سیزدهم دولت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق کشور یعنی صنایع انرژی‌بر را ملزم به ساخت واحدهای نیروگاهی کرد.

این اتفاق موجب شد تا در تاریخ ۱۹ مهر همان سال و پس از استقرار دولت سیزدهم «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو و «سید رضا فاطمی امین» وزیر وقت صمت در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ای، ساخت ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن را در دستور کار قرار دهند.

ششم مهرماه امسال هم وزیر نیرو در این‌ زمینه گفته بود: صنعت برق کشور در شروع کار دولت سیزدهم، با ناترازی قابل‌توجهی روبه‌رو بود که نتیجه آن خاموشی گسترده در همه بخش‌ها از جمله خانگی و صنعت به‌ویژه در تابستان سال ۱۴۰۰ بود.

وی خاطرنشان‌کرد: دولت سیزدهم به‌محض شروع به کار برنامه تحولی ویژه‌ای را برای جبران ناترازی در صنعت برق در سه محور توسعه نیروگاه‌ها، مدیریت مصرف و ارتقای و توسعه شبکه برق اجرایی کرد.

وزیر نیرو درباره برنامه‌های دولت سیزدهم برای رفع ناترازی در صنعت برق در بخش توسعه نیروگاه‌ها سه برنامه جداگانه ارائه داد و گفت: برای این سه بخش هر کدام به ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفت که ۱۰ هزار مگاوات بر عهده وزارت نیرو بود. تاکنون هفت هزار و ۳۰۰ مگاوات وارد مدار شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت از مرز ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی عبور کنیم.

محرابیان افزود: ۱۰ هزار مگاوات دیگر این برنامه نیز در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر بود که در حال حاضر عملیات اجرایی ۶ هزار مگاوات آن آغاز شده است.

وی بیان‌ کرد: همچنین ۱۰ هزار مگاوات دیگر نیز تکلیف و الزام قانونی صنایع است که باتوجه‌به تاکیدات ویژه رئیس‌جمهور و همت صنایع در حال اجراست و تفاهم‌نامه‌ای به میزان ۱۴ هزار مگاوات ایجاد ظرفیت در بخش صنایع با وزارت صمت منعقد شده است.

اکنون و در تازه‌ترین اظهارنظر در این باره، مجری طرح ساخت نیروگاه‌های صنایع با بیان اینکه یک‌هزار و ۷۱۲ مگاوات نیروگاه صنایع تا پیک (اوج بار) تابستان ۱۴۰۳ وارد مدار شبکه سراسری می‌شود، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم برای ۴۰ نیروگاه صنایع به ظرفیت ۱۶ هزار و ۳۳۳ مگاوات موافقت اصولی صادر شده است.

سید زمان حسینی، از راه‌اندازی هشت واحد نیروگاهی در حوزه صنایع خبر داد و گفت: هشت واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های اصفهان، کرمان، هرمزگان و یزد به ظرفیت یک‌هزار و ۷۱۲ مگاوات تا پیک ۱۴۰۳ وارد مدار شبکه سراسری خواهد شد.

وی خاطرنشان ‌کرد: از ابتدای دولت سیزدهم برای ۴۰ نیروگاه صنایع به ظرفیت ۱۶ هزار و ۳۳۳ مگاوات موافقت اصولی صادر شده که تاکنون پنج هزار و ۵۴۱ مگاوات در فاز اجرایی قرار دارد.

مجری طرح نیروگاه‌های صنایع درباره سنکرون شدن سومین واحد نیروگاهی صنایع به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات، ادامه‌داد: این واحد نیروگاهی مهر امسال به شبکه متصل شد و دو واحد دیگر آن در مجموع به ظرفیت ۴۹۰ مگاوات در مراحل پایانی راه‌اندازی و اتصال به شبکه قرار دارد.

حسینی خاطرنشان‌کرد: در راستای اجرای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت و همچنین ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق کشور، سومین واحد نیروگاهی صنایع واقع در فولاد مبارکه اصفهان از نوع گازی کلاس f به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات با حضور رئیس‌جمهور در مهرماه سال جاری به شبکه سنکرون شد.

به گفته مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع، این نیروگاه با فناوری پیشرفته ساخته شده است و عملیات اجرایی آن در ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز در مهرماه امسال به بهره‌برداری رسید.

وی از سنکرون شدن چهارمین واحد نیروگاهی صنایع آلومینیوم «المهدی» به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در ماه جاری خبر داد و گفت: این واحد نیروگاهی در بندرعباس واقع شده و در مراحل نهایی راه‌اندازی قرار دارد؛ پیش‌بینی می‌شود این نیروگاه تا پایان آبان، در مدار تولید قرار گیرد و به شبکه سراسری متصل شود.

حسینی افزود: همچنین پنجمین واحد نیروگاهی کلاس f صنایع به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات فولاد مبارکه اصفهان در مرحله راه‌اندازی قرار دارد که بر اساس گزارش‌های دریافتی در آذرماه سال جاری به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

وی درباره جدیدترین آمار از میزان تولید واحدهای نیروگاهی صنایع معدنی، خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۷۳ مگاوات از نیروگاه‌های صنایع به شبکه سراسری سنکرون یا متصل شده و ۴۹۰ مگاوات تا آذرماه امسال به شبکه اضافه می‌شود.

مصرف برق صنایع بزرگ کشور ۹ درصد افزایش یافت

از سوی دیگر بررسی وضعیت مصرف برق در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، اداری و صنعت نشان می‌دهد میزان مصرف در صنایع بزرگ با رشد خوبی همراه بوده و فقط در بخش صنایع بزرگ افزایش ۹ درصدی داشته است.

کارشناسان صنعت برق معتقدند مصرف برق در بخش صنعتی که بخش مولد کشور است هر میزان بیشتر باشد نشانه مصرف در بخش درست و ارزش‌آفرین انجام شده و مصرفی است که موجب رونق می‌شود.

چرخ بخش صنعتی کشور با تامین برق مناسب و پایدار به گردش در می‌آید و همه تلاش صنعت برق بر این است که برق مورد نیاز این بخش به بهترین شکل ممکن تامین شود.

بررسی آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که مصرف برق صنایع بزرگ در سال رشد تولید، با رشدی بیش از ۹ درصد همراه شده است.

در همین راستا سخنگوی صنعت برق گفت: رشد مصرف انرژی در سال جاری و تا روزگذشته (هفتم آبان‌) به حدود پنج درصد رسیده و صنایع بزرگ کشور رشد بیش از ۹ درصد را در سال رشد تولید تجربه کردند.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مصطفی رجبی مشهدی افزود: رشد مصرف انرژی در سال جاری به حدود پنج درصد رسیده که این میزان در سه ماه تابستان جاری ۶.۵۵ بود که عدد بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه در مهرماه و چند روز ابتدایی آبان‌ماه رشد ۳.۷ درصدی مصرف انرژی را تجربه کردیم، ادامه‌داد: این میزان تقریباً نصف رشد مصرف انرژی در دوره تابستان امسال و با گرمای بی‌سابقه بود.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان‌کرد: این میزان رشد غیرمعمول در تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی و کولرها بوده است که نزدیک‌به ۳۲ هزار مگاوات یا ۴۰ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده بودند و بار را بر روی شبکه سراسری برق کشور ایجاد می‌کردند.

رجبی مشهدی درباره رشد مصرف صنایع انرژی‌بر تحت پایش مرکز راهبری شبکه برق کشور، گفت: این صنایع رشد ۹.۲۲ درصدی را از ابتدای امسال تجربه کردند و آمارها حاکی از آن است ۲۹.۲ میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی مصرف کرده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۸ میلیارد کیلووات‌ساعت بوده است.

وزارت نیرو و صنعت برق علاوه بر تامین برق پایدار برای بخش صنعت کشور، به‌دنبال ساخت نیروگاه توسط صنایع بزرگ است تا این بخش بتواند نیازهای برقی خود را با نیروگاه‌هایی که می‌سازد تامین کرده و مازاد تولید را در اختیار شبکه قرار دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا