کد خبر: 05080051374
اقتصاد

وزارت کشاورزی سرانه مصرف لبنیات را اعلام نمی‌کند

یک کارشناس حوزه لبنیات خاطر نشان کرد: ذی‌نفعان تمرکزی برای افزایش مصرف لبنیات در کشور نمی‌کنند و اولین اقدام آنها در زمان کسری بودجه حذف شیر مدرسه بود.

اسماعیل خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، بابیان اینکه مصرف لبنیات جزو اولویت‌های درجه یک دولت نیست، گفت: دولت به‌عنوان یکی از ذی نفعان زمانی‌که با مشکلات اقتصادی، مواجه می‌شود اقدام به حذف شیر مدرسه می‌کند.

وی بابیان اینکه توزیع شیر مدرسه مصوبه مجلس شورای اسلامی است، گفت: به نظر من مصرف لبنیات از دید دولت به‌ عنوان یک کار لوکس در نظر گرفته می‌شود. زمانی‌که از بالا این اولویت لحاظ نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت سایر ذی‌نفعان که زیرمجموعه دولت قرار دارند بتوانند در این زمینه پررنگ عمل کنند.

به گفته خاتمی، ذی‌نفعان اقتصادی شامل تولیدکنندگان شیرخام، صنعت‌گران لبنیات و نظام توزیع می‌شوند. به نظر می‌رسد این بخش‌ها نیز مانند دولت دغدغه کاهش مصرف سرانه لبنیات را ندارند.

این کارشناس ادامه داد: فعالان اقتصادی برای جبران مصرف داخلی، صادرات را اولویت قرار دادند و با تبدیل شیرخام به غیر از محصولات لبنی سفره مانند شیرخشک، چربی اقدام به صادرات این محصولات می‌کنند. تولیدکنندگان محصولات لبنی این خاطرجمعی نسبی را دارند که می‌توانند در بازار خارجی محصول خود را عرضه کنند.

وی بابیان اینکه فشار از پایین درست اعمال نمی‌شود، خاطر نشان کرد: مصرف‌کنندگان هم مطالبه‌گر حقوق خود نیستند و بعد از حذف شیر مدرسه کمتر والدینی اعتراض کرد که چرا این حق از فرزند من سلب شد.

خاتمی با اشاره به منفعل بودن تشکل‌های لبنی، گفت: آیا این بخش مسئولیت اجتماعی خود را درباره کاهش مصرف لبنیات درست انجام نمی‌دهند؟ یا آنها نیز به روزمرگی افتاده‌اند. و برای بقا صنعت به روش‌های غیر افزایش مصرف داخلی متوسل شده‌اند. کمتر کسی دغدغه مصرف‌کننده را دارد به‌همین دلیل لبنیات از بسیاری از سفره‌های مردم پر کشید.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وزارت بهداشت همواره زنگ خطر کاهش مصرف لبنیات را سر می‌دهد اما نمی‌دانم این هشدارها متوجه چه کسانی هستند. رسانه‌ها و مجلس نیز در این میان اقدام و توجه ویژه نمی‌کنند و در مناسبات مختلف نظری می‌دهند اما اقدام عملی که بتواند راهگشا باشد انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی هر سال سرانه تولید را معادل سرانه مصرف اعلام می‌کند. مطابق با آمار وزارتخانه هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد اما همانگونه که اشاره کردم تولیدکنندگان برای جبران مصرف داخلی اقدام به صادرات ۲۰ درصد از شیرخام می‌کنند.

خاتمی با اشاره به صفر شدن واردات لبنیات در چند سال اخیر گفت: کاهش واردات به معنی کاهش مصرف است مسئول اعلام سرانه مصرف چه کسی است؟ آن چیزی که وزارت جهاد به عنوان سرانه مصرف اعلام می‌کند سرانه تولید شیرخام است نه سرانه مصرف.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا