کد خبر: 150702139783
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدن

وزیرصمت: تحول سیستان و بلوچستان با معدن مس جانجا رقم می خورد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن مس جانجا، در تراز یک معدن جهانی است که پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد و بتواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

وی افزود: امیدواریم با طرح‌های در دست اجرا چهره سیستان و بلوچستان در سال‌های آینده متفاوت از الان باشد چرا که انرژی برق و آب می‌تواند توسعه پایدار را در این استان رقم بزند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در خصوص معدن جانجا تصمیم بر آن شد تا برای ایجاد زنجیره‌های پایین‌دستی در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کنیم و چهره این استان را از کشاورزی محور و آب محور به سمت صنعتی تغییر دهیم چرا که این استان استعدادهای لازم را با وجود دانشگاه‌های مرتبط در تمامی نقاط و ظرفیت نیروی انسانی دارا است.

معدن جانجا در تراز یک معدن جهانی است

یکی از معادن با ارزشی که می‌تواند فرصت اشتغال و اقتصاد بسیار خوبی را برای سیستان و بلوچستان فراهم کند معدن جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان سرمایه‌گذاری معدن جانجا را ۴۰۰ میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تسریع در عملیات راه‌اندازی، واگذاری، استخراج و فروش معدن را در دستور کار قرارداد و پس از انجام مزایده عمومی، این معدن را به کنسرسیومی با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و عضویت چهار شرکت چادرملو، گل‌گهر، گهر زمین و غدیر واگذار کرد.

شمال سیستان و بلوچستان سال‌هاست با پدیده خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و بر اثر آن بسیاری از فرصت‌های شغلی در زمینه کشاورزی و دامداری و صید و صیادی این منطقه از بین رفته است، بهره‌برداری از معدن جانجا می‌تواند تحول بزرگی هم در اقتصاد و هم در اشتغال مردم منطقه به وجود آورد.

به گفته علی‌آبادی در زمان بهره‌برداری از این معدن امکان اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد، افزون بر آن در حال حاضر نیز ۶۰ نفر در حال فعالیت بر روی این طرح هستند.

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و پایگاه خبری عصرهامون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا