کد خبر: 140502134427
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیجهانسیاست

وزیر امور خارجه: تجارت ایران و پاکستان به بیش از ۲ میلیارد و۳۰۰میلیون دلار رسیده است

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: تجارت ایران و پاکستان از روند افزایشی برخوردار بوده و به بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه سیزدهم مرداد ماه در نشست فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین ایران و پاکستان در شهر کراچی حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه در این نشست گفت: از اینکه در شهر کراچی، قطب اقتصادی و تجاری پاکستان، در جمع برادران و خواهران عزیز پاکستانی و تجار و فعالان اقتصادی این کشور حضور دارم، بسیار خرسندم. جمهوری اسلامی پاکستان، به عنوان یک کشور همسایه و مسلمان همواره از اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است.

وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی‌ایران با الهام از اصل طلایی سیاست خارجی خود تحت عنوان «اول همسایگان» و همچنین بر مبنای راهبرد توسعه روابط با کشورهای اسلامی، ارتقای مناسبات خود با پاکستان را در اولویت قرار داده است، افزود: در این زمینه، رهبری عالیقدر جمهوری اسلامی ایران نیز بارها حمایت کامل خود را از گسترش روابط با این همسایه مسلمان اعلام داشته‌اند. ایشان ارتباط ملت‌های ایران و پاکستان را ارتباطی قلبی و عمیق دانسته و همواره بر استحکام و تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور تأکید کرده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بر این اساس، تمامی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران، ارتقای روابط با پاکستان را مورد توجه قرار داده و آقای رئیسی نیز به طور ویژه بر فعال کردن همه ظرفیت‌هاب موجود در راستای منافع دو ملت تأکید دارند.

وی ادامه داد: وجود بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی و اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی، روابط دو کشور را پایدار ساخته است. در سال‌های اخیر، اقدامات مهمی برای گسترش روابط دو کشور شامل همکاری اقتصادی به عمل آمده است. به عنوان مثال با همکاری طرفین، دو پایانه مرزی جدید در منطقه «ریمدان-گَبد» و «پیشین- مند» ایجاد شده است. همچنین، یادداشت تفاهم همکاری برای ایجاد ۶ بازارچه مرزی مشترک به امضا رسیده است.

وزیر خارجه بیان کرد: علاوه بر این، با توجه به برخورداری هر دو کشور از موقعیت جغرافیایی استراتژیک و قرار داشتن در مسیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی، از جمله ابتکار کمربند-راه، تلاش شده است تا از ظرفیت های موجود برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بهره برداری شود.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی دو بندر چابهار (در ایران) و گوادر (در پاکستان) از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وزیر خارجه عنوان کرد: در این زمینه، ترانزیت تولیدات پاکستان تحت کنوانسیون تیر، به صورت آزمایشی از طریق گذرگاه مرزی میرجاوه – تفتان و با عبور از خاک ایران آغاز شده است. همچنین، اقداماتی برای ازسرگیری فعالیت «قطار باری اکو» در مسیر ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این مسیرها، هزینه و زمان ارسال کالاهای پاکستانی به مقاصد خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و لذا می‌تواند نقش مهمی در افزایش صادرات پاکستان به ویژه به کشورهایی مانند ترکیه، آسیای مرکزی و اروپا ایفا کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در حال حاضر تعداد چهار پرواز مستقیم بین شهرهای مختلف دو کشور وجود دارد و امیدواریم در آینده نزدیک با همکاری طرفین، خط پرواز مستقیم بین پایتخت‌های دو کشور یعنی تهران و اسلام آباد نیز برقرار شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه اقتصادهای ایران و پاکستان مکمل یکدیگر هستند، گفت: به عنوان مثال پاکستان می‌تواند تامین کننده نیازهای ایران در بخش کشاورزی باشد و ایران می‌تواند نیاز پاکستان به انرژی را پوشش دهد. به این دلیل، خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP) که ارزان‌ترین و امن‌ترین راه تامین گاز برای پاکستان است، بر اساس توافق قبلی دو کشور، توسط دولت ایران تا نزدیکی مرز پاکستان کشیده شده و نهایی شدن آن مستلزم اقدام طرف پاکستانی بر اساس توافقنامه مربوطه است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: اجرایی شدن این خط لوله، می‌تواند نقش مهمی در تامین گاز مورد نیاز بخش‌های صنعتی و خانگی پاکستان، به صورت پایدار و مقرون به صرفه، ایفا کند. صادرات برق ایران به پاکستان نیز کماکان ادامه داشته و افزایش یافته است. در این زمینه، اخیرا بخشی از پروژه انتقال برق پُلان به گوادر با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور در مرز مشترک افتتاح شده و امیدواریم بخش دیگر این پروژه نیز در آینده نزدیک اجرایی شود.

وزیر خارجه اضافه کرد: بر اساس آخرین آمارها، علیرغم وجود موانع و محدودیت‌های مختلف، مجموع تجارت دوجانبه ایران و پاکستان در سال‌های اخیر از روند افزایشی برخوردار بوده و در سال ۱۴۰۱ (۲۳-۲۰۲۲) به بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وی گفت: این میزان تجارت بین دو کشور، رقم بی سابقه‌ای را نشان می‌دهد که بخش مهمی از آن، ناشی از افزایش قابل توجه واردات ایران از پاکستان بوده است. امیدواریم با همکاری طرفین، در آینده نزدیک شاهد دستیابی به حجم تجارت مورد توافق طرفین، یعنی ۵ میلیارد دلار در سال، باشیم. به این منظور، ارتقای همکاری‌ها در زمینه مبادلات پولی و مالی و همچنین کاهش موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه ای بین دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در حال حاضر، توافق تجارت تهاتری بین اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته به امضا رسیده که امیدواریم بزودی اجرایی شده و مکانیسم تهاتر در سطح گسترده‌تر توسط تمامی تجار و اتاق‌های بازرگانی دو کشور مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، مذاکرات تجارت آزاد بین دو کشور در جریان است که تا کنون چهار دور آن برگزار شده و قرار است دور پنجم آن نیز در آینده نزدیک برگزار شود.

وزیر خارجه عنوان کرد: ایران و پاکستان از سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۵ میلادی)، توافق تجارت ترجیحی را با یکدیگر به امضا رسانده‌اند که اجرای صحیح و کامل آن می‌تواند توسعه همکاری‌های تجاری را به همراه داشته باشد.

امیرعبداللهیان گفت: همچنین، عضویت همزمان ایران و پاکستان در ترتیبات منطقه‌ای مانند سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D۸)، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) و همچنین همکاری‌های سازنده دو کشور در مجامع بین‌المللی مانند بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) نیز بستر مناسبی را برای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: با این وجود، بخش‌های خصوصی، نقش مهمی را در توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه بر عهده دارد.
وزیر خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه گردشگری بین دو کشور حمایت می‌کند و آمادگی خود را برای میزبانی از گردشگری سلامت به خواهران و برادران عزیز پاکستانی اعلام می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امیدواریم با افزایش همکاری‌ها بین دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان، ارتقای روزافزون همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه را شاهد باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا