کد خبر: 18040036708
روزنامهسلامت و رفاه

وزیر بهداشت خبر داد: تزریق روزانه ۴۰۰هزار دوز واکسن از امروز

وزیر بهداشت اعلام کرد که از شنبه با تزریق روزانه ۴۰۰هزار دوز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سی و ششمین آیین پویش ره سلامت گفت: ما به خوبی موج چهارم کرونا را گذراندیم،  موج چهارم با ویروس انگلیسی همراه بودیم، همه دنیا با وجود تحریم این برآورد را از ما داشتند که با کمبود تخت مواجه شویم اما با کمکی که عزیزان کردند و با تکیه بر درمان سرپایی و بیماریابی سرپایی در سازمان بسیج با طرح سردار قاسم سلیمانی و کمک سایر دستگاه‌ها ما این موج را با کمترین عارضه و مرگ و میر طی کردیم.

نمکی افزود:در تاریخ  ۱۴/۰۱/۹۹ پیر و تقاضای من از مقام معظم رهبری بلافاصله یک میلیارد دلار به نظام سلامت داده شد. من تا این لحظه قسمت قابل توجهی از این پول را دریافت نکردم و آن‌هایی هم که دریافت کردم قطره‌چکانی بوده است. مثل این است که کسی دارد شهید می‌شود و شما یک قاشق چایخوری به آن آب می‌دهید.

وی بیان کرد: ما در طول یک سال حدود ۴۹۰ اکسیژن ساز تولید کردیم. همین الان در استان سیستان و بلوچستان ما حداقل پانصد تا ششصد تخت خالی داریم. میزان بیمار امروز در سیستان و بلوچستان یک چهارم پیکی است که ما در استان هرمزگان طی کرده‌ایم و می‌کنیم. اما بعضا سیاه نمایی‌های هم می‌شود. پریشب یک بیمار ۷۰.۸۰ساله در سیستان و بلوچستان فوت کرده بود و برخی سیاه‌نمایی می‌کنند که قبرستان‌ها پر شده است.

وی افزود: برخی افراد در انتخابات شوراها سفره‌های رنگین انداختند که من برای آن‌ها نامه‌های متعدد نوشتم، در برخی شهرها مردم ماسک‌ها را برداشتند و میهمانی آنچنانی گرفتند. همین چیزها ما را درگیر کرد اما در انتخابات ریاست جمهوری خوشبختانه چنین برنامه‌هایی نداشتیم. به هر تقدیر این دردمندی‌هایی است که مدافعان سلامت دارند و در خیلی از عرصه‌ها تنها ماندند.

نمکی اظهار کرد: با وجود اینکه در بحث خرید واکسن کرونا دوستان و دشمنان ، کم کاری کردند اما از شنبه با تزریق روزانه ۴۰۰هزار دوز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان های نمونه در بحث مقابله با کرونا  با وجود تمام ترددهای مرزی است، تصریح کرد: به دلیل شرایط جغرافیای این  استان شرایط تبدیل شدن به یک استان توریست سلامت را دارد.

وی با اشاره به تاکید بر اینکه با وجود تحریم ها و کمبود ها به دلیل بیماریابی و درمان سرپایی موج چهارم را با کمترین مرگ و  میر پشت سر گذاشتیم، خاطر نشان کرد: از دو ماه پیش با نقطه یابی کانون های ویروس جهش یافته در استان های آذربایجان غربی، یزد، قم، هرمزگان توانستیم از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم.

نمکی با اشاره به اینکه امروز کشور به صادر کننده ماسک و لوازم بهداشتی و دستگاه اکسیژن ساز تبدیل شده است، یاد آورشد: در یک سال گذشته ۱۶۰ دستگاه سی تی اسکن، ۴۰۰ آزمایشگاه تشخیص مولکولی و ۴۹۰ دستگاه اکسیژن ساز در سطح کشور نصب شده است.

وی با تاکید به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ تخت بیمارستانی خالی در سیستان و بلوچستان وجود دارد، اظهارکرد: در چند روز گذشته ۳ دستگاه اکسیژن ساز نیز در بیمارستان های سیستان و بلوچستان نصب شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز تولید داخلی دارو ۹۲درصد افزایش یافته و ۳۰درصد با وجود کرونا از واردات دارو دارای مشابه داخلی جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: در کجای دنیا وزیر بهداشت واکسن می‌آورد؟ آن‌ها واکسن را می‌آورند و تحویل وزارت بهداشت کشور خود می‌دهند و وزارت بهداشت هم واکسیناسیون را انجام می‌دهد.

نمکی گفت: قرار نیست بنده واکسن بیاورم اما این کار را دارم می‌کنم. دوستان و دشمنان هر دو ما را قال گذاشتن ولی ناجوانمردانه است که بگوییم وزارت بهداشت در آوردن واکسن تعلل کرد. فعلاً کسوت وزارت دهانم را بسته است، انشاالله بتوانم از این گرداب پرمشغله رها شوم زیرا گفتنی‌های زیادی هست که باید به مردم گفت تا بدانند  در روزهای سخت این مملکت مرد و نامرد کیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: اگر من تن به این آتش نمی‌زدم، مطمئن باشید از واکسن داخلی خبری نبود و یک مقداری از این ترکش‌هایی که به سمت ما می‌آید برای همین است که ما واکسن داخلی ساخته‌ایم. یک مافیا دنبال مقوله واکسن است. امروز تولید داخل ۹۲ درصد افزایش پیدا کرده و حداقل واردات ۳۳ درصد با وجود کرونا کم شده است. من همه اسناد در این زمینه را یک روزی افشا خواهم کرد. اگر فساد را ریشه‌کن نکنیم فرو خواهیم ریخت، ما آمده‌ایم تا فساد را افشا کنیم.

۱۴ هزار تخت طی یک سال به مراکز درمانی کشور اضافه شده است

سعید نمکی همچنین پس از افتتاح بیمارستان جامع تخصصی زنان دکتر مهزاد در ارومیه، افزود: در این دوره سخت، هزار و ۴۰۰ طرح بهداشتی، درمانی و رفاهی را در کشور  به بهره برداری رسانده ایم.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان زنان دکتر مهزاد ارومیه یکی از مجهزترین بیمارستان های سطح کشور آن هم در حوزه بانوان است، اظهار کرد: در این مرکز درمانی ۳۱۰ تختخوابی، از کلیه امکانات تشخیصی، درمانی و پیشگیری بیماری های زنان استفاده شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در سال های بعد از انقلاب اسلامی، اقدامات قابل توجهی در حوزه توسعه خدمات بهداشتی و درمانی به بانوان صورت گرفته که سبب کاهش مرگ و میر زنان بر اثر عوارض بارداری، زایمان و همچنین کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان شده است.

نمکی با اشاره به اینکه شاخص تخت های بیمارستانی در آذربایجان غربی از زیر یک مورد به ازای هر هزار نفر به حدود ۱.۶ تخت رسیده است، گفت: با اجرای کامل بیمارستان های نقده، اشنویه، پیرانشهر و شاهین‌دژ امیدواریم این رقم به نزدیک  ۲ نیز برسد که رقم بسیار خوبی است.

سعید نمکی وزیر  بهداشت در سفری یکروزه ضمن بازدید از طرح های در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، برخی طرح ها نظیر بیمارستان مهزاد ارومیه را نیز افتتاح کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا