کد خبر: 10030030226
روزنامهسلامت و رفاه

وزیر بهداشت: ۳ هزار صفحه مکاتبه با چین، روسیه و اروپا داشتم

وزیر بهداشت گفت: «من سه هزار صفحه مکاتبه با چین، روسیه و اروپا داشتم که خیلی از اینها خواستند فازهای مطالعاتی را در ایران انجام دهند که ما اجازه ندادیم.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت در ۲۸ آیین پویش ره سلامت و افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت استان گیلان، بیان کرد: ما ۵۳ هزار نیرو به نیروهای درمانی استخدامی در طول یک سال اضافه می‌کنیم و شرکتی‌ها را هم در دل این با یک مکانیزمی جای می‌دهیم، تاتفاوت بین شرکتی‌ها و نیروهای قراردادی و رسمی را کم کنیم.

نمکی افزود: در این شرایط همه کمک کردند و حماسه‌ای خلق شد که با هیج دوربین و زبانی وصف نمی‌شود، مقام معظم رهبری فرمودند که ای کاش سید مرتضی آوینی دیگری بیاید و این حماسه را به تصویر بکشد که بنظرم اگر مرتضی آوینی بود به تصویر کشیدن این همه ایثار و گذشت توسط او هم دشوار و سخت بود.

وی گفت: قابل بیان است که ما از اولین روزها که شنیدیم کشورهای دیگر بر روی واکسن کار می‌کنند، شروع به فعالیت کردیم.من سه هزار صفحه مکاتبه با چین، روسیه و اروپا داشتم که خیلی از اینها خواستند فازهای مطالعاتی را در ایران انجام دهند که ما اجازه ندادیم.

او افزود: گفتیم این ملت سرافرازتر از آن است که برای اینکه پول واکسن ندهد، تست آزمایشگاهی دیگران روی آن انجام شود، گفتیم اگر می‌آیید با هم این کار را انجام دهیم که شروع کنیم، اما اگر قرار است اینجا تست انجام دهید که هیچ خبری نیست.

وی افزود: همانطور که قول داده بودم که در خردادماه و پایان بهار واکسن ایرانی روی میز است و برای تزریق مردم آماده است، به امید خدا این کار را تا هفته‌ی دیگر آغاز خواهیم کرد.

نمکی گفت: اما برای رعایت برخی پروتکل‌ها این کار را داوطلبانه خواهیم کرد و خودم و همکارانم داوطلب این اقدام هستیم، امروز سالم‌ترین و بی‌ضررترین واکسن بومی را در اختیار داریم، چه واکسن پاستور که با انتقال دانش فنی است و چه واکسن برکت که در دست داریم، بنابراین توانستیم در کمتر از یک سال به مجموعه‌های با عظمت واکسن ساز دنیا بپیوندیم و راه ۲۰ ساله را یک ساله طی کنیم، دقیقا همانطور که رمدسیویر را ۶۰ روزه در ایران ساختیم.

وی با اشاره به اولین روزهای شیوع در کشور، بیان کرد: گیلان و قم دو نقطه اولیه شیوع بیماری بودند و باورمان هم نمی‌شد از قم ناگهان بیماری سر از گیلان درآورد.

او ادامه داد:  همانطور که بارها گفتم ویروس نیاز به پاسپورت ندارد و وقتی ویروس ووهان از ووهان چین خودش را به قطب رساند و ویروس هندی زیر گوش ما دارد زمزمه می‌کند، بنابراین خودمان را آماده کردیم و همکاران را جمع کردیم برای طراحی کیت جهت شناخت بیماری و تمام مواردی که از خارج می‌آمدند یا  ۵۷ دانشجویی که از ووهان آوردیم را خودمان تست کردیم.

نمکی گفت: از اول این تنهایی و غربت را می‌شناختیم و می‌دانستیم که باید روی پای خودمان بایستیم و کسی به ما کمک نخواهد کرد و اگر لگدی بر ما لب این چاه نزنند، دستی نخواهند گرفت، بنابراین در ۲۹ بهمن تست کردند و گفتند که دو نفر مشکوک داریم که من در روز ۳۰ بهمن در دولت اعلام کردم که دو مورد مشکوک پیدا شده که به نظر می‌رسد بالای ۹۰ درصد مشکوک به کرونا بوده و شاید به عنوان اولین موارد کرونا در کشور تایید شوند.

وی بیان کرد: از دولت بیرون آمدم که دکتر مختاری آزاد به من زنگ زدند و گفتند هر دو مورد تایید شد، از دکتر بیگلری انستیتو پاستور هم خواستم مجددا چک کنند، زیرا برایمان بسیار سنگین بود که اعلام کنیم اولین موارد پیدا شده است و به هر حال تایید شد و قم اولین کانون گرفتاری‌مان شد و همان زمان معاون درمان به اتفاق دکتر گویا شبانه عازم قم شدند، در آن زمان همه می‌ترسیدند. عکس‌ها و فیلم‌هایی از ووهان نشان داده بودند که مردم کنار خیابان به یکباره می‌میرند و ذهنیت وحشتناکی ایجاد شده بود.

نمکی با اشاره به سختی‌های روزهای تلاش برای ساخت واکسن کرونا و پیشنهاد انجام تست بالینی در ایران بیان کرد: همکارانم را صدا کردم و گفتم این مملکت بزرگ است ما از سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور را داشتیم و از سال ۱۳۰۳ هم انستیتو رازی را داشتیم، برای چه نباید خودمان واکسن کووید۱۹ بسازیم؟ هر ایرانی که در خارج از کشور هم زندگی می‌کند آنتی بادی واکسن موسسه انستیتو رازی و پاستور در بدنش می‌چرخد.

وزیر بهداشت ادامه داد: من ۳۰ سال پیش مسئول بهداشت بودم و افتخارم این بود که ما واکسن‎ساز هستیم، خدا رحمت کند، شهید فخری زاده را ایشان را صدا کردم، انستیتو پاستور و مجموعه برکت را صدا کردم و بعد از آن کار را شروع کردیم، ما قدرت خودمان را به کار انداختیم و رمدسیویری که باید از بیرون با التماس وارد می‌کردیم را خودمان با قیمت یک بیستم ساختیم و این هم یک افتخار است.

نمکی افزود: اتفاق دیگری که در این ایام در اوج تنگدستی و مدیریت سخت کرونا افتاد، توسعه زیرساخت‌ها بود که من هر چه برمی‌گردم به جز مرحمت الهی لطف قدرت مند دیگری نمی‌بینم، طرحی را طراحی کردیم که ۱۴۰۰ پروژه با ۱۴هزار تخت در طول ۱۴ ماه به نیت ۱۴ معصوم تا مرداد سال ۱۴۰۰ تمام کنیم.

وی ادامه داد: اینقدر این کار زیبا شکل گرفت که می‌بینید در استان گیلان در سال گذشته و امسال توانستیم ۹ دستگاه سی‎تی‎اسکن بیاوریم و این در تاریخ این مملکت اتفاق نیفتاده بود، در طول یکسال میزان تخت‌های آی‌سی‌یو دو برابر شد.

نمکی افزود: همچنین در یک سال ۵۲۰۰ ونتیلاتور توزیع کردیم که ۲۲۰ مورد آن به استان گیلان آمد و ۱۳۸ دستگاه سی‌تی‎اسکن در طول یکسال نصب کردیم، ما در استان گیلان فقط توانستیم ۶۰۰ تخت عادی و ۸۰ تخت آی‌سی‌یو در این مدت کوتاه اضافه کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا