کد خبر: 16120073258
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

وزیر صمت: تأمین مالی زنجیره‌ای یکی از راهبردهای اصلی نظام مالی کشور است

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، اگر پنج راهبرد و کار اصلی و اساسی در نظام پولی و مالی باشد، یکی از آن‌ها موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای است که بسیاری از مسائل ما را حل خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا فاطمی‌امین در این باره گفت: دو پروژه پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های سامانه جامع تجارت و تأمین مالی زنجیره‌ای را از دو ماه پیش آغاز کردیم و در این راستا تعاملات و هم‌افزایی بسیار خوبی با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد داشتیم.

کاهش انحراف از منابع با صورت‌حساب‌های سامانه‌ای

او با بیان این‌که پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های سامانه جامع تجارت از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز ابلاغ شده است، افزود: کاهش انحراف از منابع از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه خواهد بود، این یک حرکت رو به جلو و قابل ملاحظه است که به حل بسیاری از مسائل ما در این حوزه کمک می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که نظام بانکی همکاری بسیار خوبی با این پروژه دارد، توضیح داد: از ابتدای خردادماه، کار این پروژه شروع شده است و هر هفته برای رصد، پایش و نظارت بر پروژه جلسه داریم و استان‌ها نیز وارد این موضوع شده‌اند.

او پروژه تأمین مالی زنجیره‌ای را یکی دیگر از این پروژه‌ها دانست و اضافه کرد: سهولت دسترسی به منابع، هدایت نقدینگی و کاهش انحراف از منابع از دستاوردهای این پروژه خواهد بود.

حمایت نظام بانکی از تولید برای تحقق رشد صنعتی

فاطمی‌امین در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با توجه به این دستاوردها اگر امسال و سال آینده نظام مالی و بانکی نتواند از تولید حمایت کند به ‌یقین رشد تولید و صادرات محقق نمی‌شود. در حالی که امکان و ظرفیت‌های این رشد وجود دارد و این دستاوردها نمونه‌ای از همین امکان و ظرفیت است.

حل بسیاری از مشکلات سرمایه در گردش

او با بیان این‌که با این طرح‌های جدید (تأمین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های سامانه جامع تجارت) و تکمیل سامانه‌ها، سال آینده بسیاری از مشکلات سرمایه در گردش حل خواهد شد، افزود: نظام بانکی در این حوزه پیش‌رو بوده و همکاری تنگاتنگی داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که رشد پیش‌بینی‌شده از نظر سخت‌افزاری و تقاضا، امکان‌پذیر است، تأکید کرد: سومین مؤلفه موضوع تأمین مالی است که باید عملیاتی شود تا سال آینده سالی درخشان باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا