کد خبر: 01030183566
روزنامهگردشگری

میراث فرهنگی زیر پای اصحاب قدرت و ثروت

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر لزوم بازنگری درباره حریم برخی از آثار تاریخی گفت که به علت برخی از دخالت‌ها و بی‌قانونی‌ها و حضور برخی اصحاب قدرت و ثروت میراث تخریب می‌شود.

اولین نشست خبری عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعد از حدود ۹ ماه از استقرار دولت سیزدهم، روزگذشته در موزه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش عصراقتصاد، ضرغامی در ابتدا با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری این نشست خبری ارائه گزارش کار در خصوص ۹ ماه گذشته مشخصاً در خصوص حوزه میراث فرهنگی است، گفت: اولین کار ما احصای نظام مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی بود که در قالب ۲۲ مورد و سه بخش طبقه‌بندی شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با نیروی انتظامی، بنیاد مسکن و اداره اوقاف و امور خیریه در راستای رفع مشکلات زیرساختی میراث فرهنگی بوده است.

ضرغامی با بیان اینکه باید بپذیریم که حوزه میراث فرهنگی یک حوزه کاملا تخصصی است که با رشته‌های مختلف و متعدد ارتباط دارد، گفت: ضرورت دارد با توجه به میان‌رشته‌ای بودن این حوزه ارتباط تنگاتنگی با نخبگان برقرار کنیم. بر همین اساس یکی از اقدامات انجام گرفته برگزاری جلسات متعدد و مختلف با نخبگان و صاحب‌نظران این حوزه به منظور شناسایی مشکلات و پیشنهادهای کارشناسی این عزیزان بوده است.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از انتشار اخباری که مبتنی بر اطلاعات نادرست، ناکافی و ناصحیحی است، اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا از ایجاد فضای ناسالم که باعث می‌شود در آن نتوان حتی نظریات دقیق و درستی که کاملا کارشناسی است را بیان کنیم جلوگیری نماییم و راه کمک به این موضوع ایجاد فضای گفتگوی محترمانه و چندصدایی به جای تک‌صدایی است.

ضرغامی افزود: فضای مجازی به اعتقاد بنده نقش ویژه‌ای در انتقال پیام انقلاب اسلامی دارد. متاسفانه بعضا در این فضا با تولید محتوا به صورت سطحی مواجه هستیم که این یک آفت است و ضرورت دارد در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه میراث فرهنگی تولیدات فضای مجازی با تامل و تعمق بیشتری با محتوای بهتری صورت پذیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه از نظر قانونی در خصوص دریافت کمک‌های مردمی در قالب هدیه، هبه، نذر و … به مجموعه میراث فرهنگی مشکل قانونی وجود داشت که با پیگیری انجام شده و همکاری معاونت حقوقی این مشکل با مصوبه هیئت دولت مرتفع شد، گفت: بر همین اساس با آماده شدن اساس‌نامه انجمن خیرین میراث فرهنگی به‌زودی فعالیت این انجمن به جهت دریافت کمک‌های مردمی در داخل و خارج از کشور فراهم خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از فرصت فضای مجازی افزود: به عنوان کسی که عضو شورای عالی فضای مجازی هستم و همواره دقیق‌ترین تعابیر را در مورد فضای مجازی و فضیلت‌های فضای مجازی بیان میکنم، معتقدم فناوری‌های نوین و فضای سایبری آسیب‌ها و اشکالات خود را هم دارد.

به گفته او، تولیدکنندگان به دلایل مختلف، بیشتر بر تولیدات سطحی، هیجانی و زودگذر تمرکز می‌کنند و کار‌های محتوایی عمیق و تحلیل‌های راهگشا که بایستی برای همه مردم مایه درس عبرت باشد، متاسفانه در این حوزه‌ها کمتر به چشم می‌خورد. همه فعالان فضای مجازی، باید در مورد میراث فرهنگی، با عمق بیشتر و مطالعه و تحقیق بیشتر، تولیدمحتوا کنند.

ضرغامی تاکید کرد: ما میراث‌داران خوبی نبوده‌ایم، ما ملت مولد بودیم. در واقع ملت آپلود بوده‌ایم، اما در این سال‌ها ما را ملت دانلود کرده‌اند. به همین دلیل وقتی در مورد مهمترین موضوعات جستجوی ساده در موتور‌های جستجو انجام می‌دهیم، می‌بینیم در مهمترین موضوعات، کمتر متن و مقاله‌های عمیق تحقیقی برای استفاده پیدا می‌شود.

ضرغامی در مورد تبلیغ و معرفی میراث‌فرهنگی در رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: گردشگری ما تاریخی است اما حتی نمی‌توانیم تابلو معرفی آثار را در راه ها بگذاریم چراکه همه راه‌ها فروخته شده. با این وجود توانستیم تا حدودی این مشکل را رفع کنیم‌. تبلیغات نقش ضروری دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

او درخصوص مرمت آثار و حضور خارجی‌ها افزود: استفاده از ظرفیت کارشناسان ما در کشورهای همسایه و حتا حضور خارجی‌ها در ایران گام‌هایی برداشته‌ایم. استفاده از ظرفیت‌های خارجی و کارشناسان در بخش‌های لازم انجام شده و اگر کارشناس صاحب‌نظر مطلبی برای عنوان کردن دارد ما منعی برای استفاده از آن نداریم.

وی درباره امکان سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری و مشکلات سرمایه‌گذاران گفت: سیاست ما در این حوزه مشخص است هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد روز گذشته با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران ترکیه ملاقات داشتم حتی محل‌های سرمایه گذاری را مشخص کردند همه نوع همکاری با آنها انجام می‌شود.

برای هیچ کشوری در این حوزه غیر از رژیم صهیونیستی محدودیتی نداریم. اعلام کردم با افرادی که سرمایه‌گذاری کلان می‌کنند شخصاً ملاقات می‌کنم. شاید برخی از قوانین و موانع در این باره وجود داشته باشد که در حال برطرف کردن آن هستیم.

وزیر میراث‌فرهنگی درباره اقدامات وزارتخانه در حوزه تخریب میراث‌فرهنگی و تپه‌های باستانی که ثبت میراث هم شده‌اند اما به بهانه جاده‌کشی و پروژه‌های عمرانی تسطیح می‌شوند، گفت: با اینها مقابله می‌شود و برخی از این مصادیق در صفحه شخصی من نمایش داده می‌شود. ما به طور جدی در مقابل تخریب آثار تاریخی ایستادگی می‌کنیم.

او ادامه داد: باید درباره حریم برخی از آثار بازنگری شود و پژوهشگاه این کار را انجام دهد. من قبول دارم که تمام این امور باید مورد توجه قرار گیرد. چندی پیش در بازدید از شمس‌العماره وقتی در قسمت شاه‌نشین بودم، دیدم سازه‌ای نامتناسب در کنار این میراث ساخته شده و ارتفاع گرفته است. به علت برخی از دخالت‌ها و بی‌قانونی‌ها و حضور برخی اصحاب قدرت و ثروت میراث تخریب می‌شود.

ضرغامی همچنین درباره شورای عالی میراث فرهنگی اظهار کرد: ما در این مملکت شوراهای عالی و برجسته داریم اما ناکارآمد هستند. برخی از این شوراها مفت نمی‌ارزد. بارها خواستم به رئیس جمهوری نامه بنویسم که شورای عالی میراث فرهنگی را نمی‌خواهیم. ما کار خودمان را انجام می‌دهیم. شورایی به نام شورای عالی میراث فرهنگی را هم تا این لحظه قبول ندارم، چون کارآیی نداشته است اما بنابر نظر کارشناسان آن را در قانون قرار دادم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا