کد خبر: 13030185338
انرژیبازار

وزیر نفت: بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

جواد اوجی پس ازپایان بیست‌ونهمین نشست اوپک پلاس گفت: با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز مسافرت‌ها در اروپا و آمریکا، شاهد افزایش تقاضای جهانی برای نفت و فرآورده‌های نفتی خواهیم بود و در چنین شرایطی، کشور‌های مصرف‌کننده احتمالاً فشار‌های قیمتی مضاعفی را به‌ویژه در سمت بازار فرآورده‌های نفتی متحمل خواهند شد.

به گفته اوجی جمهوری اسلامی ایران همواره بر این مسئله تأکید دارد که برای تأمین امنیت عرضه به سود مصرف‌کنندگان، بازار‌های بین‌المللی انرژی و اقتصاد جهان باید از سیاسی کردن مقوله انرژی و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر تولیدکنندگان پرهیز کرد، چراکه بر هم خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسانات بازار یک بازی باخت – باخت برای همه بازیگران این عرصه است.

بر اساس جدیدترین آمار و گزارش‌های منتشرشده، پایبندی کشور‌های اوپک‌پلاس در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ به سطح بی‌سابقه ۲۲۰ درصد رسید که به گفته اوجی، دلیل اصلی افزایش سطح پایبندی، عدم تولید به مقدار تعهدشده از سوی برخی کشور‌ها بوده است.

وزیر نفت می گوید: بازار جهانی نفت با وجود برخی نگرانی‌ها از پیامد‌های تنش‌های ژئوپلیتیکی برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا، در جهت توازن و ثبات در حال حرکت است، البته نگرانی‌هایی در مورد احتمال کمبود عرضه نفت در ماه‌های پیش‌رو همچنان وجود دارد.

 وزیر نفت که روز (چهارشنبه، ۱۱ خردادماه) برای شرکت در رویداد‌های هفته انرژی باکو و مذاکره با مقام‌های حاضر در این رویداد بین‌المللی عازم آذربایجان شده بود، روز پنجشنبه از محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر باکو و از طریق ویدیوکنفرانس در اجلاس اوپک‌پلاس حضور یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا