کد خبر: 281001117260
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

وزیر نفت: طرح‌های ذخیره‌سازی گاز فعال می‌شوند

وزیر نفت با بیان اینکه در بعضی از روزهای دی‌۱۴۰۱ مصرف روزانه بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به‌دلیل سرمای شدید و پایداری هوا نسبت به مدت مشابه پارسال تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت که طی ۳۳ سال سابقه کاری‌ام در صنعت نفت تاکنون چنین سرمای پایداری در کشور شاهد نبوده‌ام.

به گزارش ایسنا، جواد اوجی ضمن یادآوری این موضوع که در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم روزانه حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز وجود داشت، بیان کرد: در همان زمان همه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که دولت برای گذراندن زمستان با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد بود، اما به لطف پروردگار و تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت و با مجموعه اقدام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، زمستان پارسال را بدون قطعی گاز سپری کردیم.

وی با اشاره به قطعی گاز و برق در زمستان ۹۹ تصریح کرد: صنعت نفت با تکیه بر کارکنان متخصص خود با مجموعه اقدام‌هایی همچون برداشت حداکثری از میدان‌های مستقل گازی و مشترک، تعمیرات به‌موقع تأسیسات گازی در سکوها، پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز توانست امسال در کشور تولید حداکثری گاز داشته باشد.

وزیر نفت ضمن اشاره به کمبود ۲۵ تا ۳۰ درصدی سطح ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور طی زمستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، گفت: پارسال با بسیج نفتکش‌های جاده‌پیما و تأمین سوخت Heavy End (سوختی شبیه به گازوئیل) از مجتمع‌های پتروشیمی توانستیم سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها را تأمین کنیم.

اوجی با تأکید بر اینکه از روز نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم اقدام‌هایی در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز در دستور کار قرار داشته است، اظهار کرد: همان‌طور که مطلع هستید از سال ۱۳۹۴ تعرفه‌های گازبها در کشور هیچ تغییری نداشته است، اما از ابتدای امسال با هدف اصلاح الگوی مصرف تعدادی جریمه و تشویق برای مشترکان پرمصرف و کم‌مصرف ازسوی شرکت ملی گاز ایران در نظر گرفته شد که در کاهش مصرف گاز بسیار موثر بوده است، در همین حال همزمان با این اقدام کارکنان صنعت گاز عملکرد موتورخانه‌ها در بخش‌های خانگی و اداری را به‌طور رایگان بهینه کردند.

وی با اشاره به مجموعه اتفاق‌های اخیر در کشور به سبب کاهش شدید دما و پایداری سرما، گفت: پارسال مطالعات و بررسی‌های پرشماری روی نقاط ضعف ۴۸۰ هزار کیلومتر از خطوط انتقال گاز سراسر کشور انجام شد تا بتوانیم در زمستان مدیریت بهتری روی شبکه گاز کشور داشته باشیم.

وزیر نفت به قطع سوآپ و واردات گاز از ترکمنستان از هفته گذشته اشاره و تصریح کرد: به سبب کاهش شدید دمای هوا و بدون کوچکترین بحث سیاسی ترکمنستان برای جلوگیری از قطع گاز بخش خانگی خود سوآپ گاز  را متوقف کرده است.

اوجی با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد ۳۶ هزار و ۳۶۵ روستا با پوشش ۹۵ درصدی و بیش از هزار و ۱۲۴ شهر با پوشش ۸۵ درصدی در ایران از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، اظهار کرد: ما هم‌اکنون در سر شاخه‌های خطوط لوله گاز کشور به‌دلیل افت فشار با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم که با توجه به برنامه‌ریزی مناسبی که انجام شده است تلاش می‌شود ضعف‌های موجود هر چه زودتر حل شوند تا سال آینده با چنین مشکلی روبه‌رو نباشیم.

وی با اشاره به اینکه تنها ۱۷ هزار از ۹۷ هزار مشترک گاز در شهرستان تربت جام با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو هستند، تأکید کرد: با توجه به تمهیدهایی که از ۲ ماه پیش ازسوی وزارت نفت اندیشیده شد، ما به هیچ عنوان در این زمینه غافلگیر نشدیم و تلاش کردیم با تغییر آرایش در شبکه گازی، استفاده از لوپ‌های خطوط لوله در سراسر کشور و مصرف بهینه ازسوی مردم از قطع بیشتر گاز در کشور جلوگیری کنیم.

اوجی به انبار کردن کپسول‌های گاز مایع، سوخت مایع و بخاری‌های نفتی و گازی در مناطق سرشاخه‌های خطوط انتقال گاز ایران طی دو ماه اخیر همچون شهرستان تربت جام اشاره و اظهار کرد: شرکت‌های گاز استانی از دو ماه پیش با برگزاری نشست در ستادهای مقابله با بحران و تأمین سوخت با حضور مسئولان استانی تلاش کردند مدیریت بهتری در زمینه گازرسانی داشته باشند.

وی ضمن تشکر از رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری و مسئولان ذی‌ربط به سبب پیگیری‌های منظم برای پایداری شبکه سراسری گاز تصریح کرد: در روزهای اخیر پویش‌های مردمی همچون هر خانه یک بخاری توانست کمک زیادی به پایداری شبکه گاز کشور کند.

وزیر نفت با بیان اینکه تعطیلی در استان‌های بزرگ کشور طی روزهای اخیر کمک زیادی به پایداری گاز در استان‌های شمالی کشور کرد، گفت: از مردم تربت‌جام بابت افت فشار گاز و مشکلات ناشی از آن عذرخواهی می‌کنم، ما تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی و اقدام‌های بلندمدت همچون افزایش برداشت گاز از میدان‌های تازه و فازهای موجود میدان مشترک پارس جنوبی از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری کنیم.

اوجی از بهره‌برداری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد و تصریح کرد: این طرح بیش از ۲۰ سال بلاتکلیف بود که ظرف ۱۶ ماه اخیر با جابه‌جایی سکوی C فاز ۱۲ شاهد تحول در این فاز بوده‌ایم.

وی با اشاره به فعال‌سازی طرح‌های ذخیره‌سازی گاز در کشور همچون کلنگ‌زنی مرحله دوم طرح ذخیره‌سازی گاز مخزن شوریجه D، گفت: دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه کشور پیشنهادهای مطلوبی در زمینه بهینه‌سازی مصرف در بخش‌های مختلف ارائه کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است، تصریح کرد: هم‌اکنون روزانه ۹۹۰ میلیون مترمکعب گاز ترش در کشور برداشت می‌شود، گفت: روزانه از این مقدار گاز ۸۴۸ میلیون مترمکعب در ۲۱ پالایشگاه گازی کشور شیرین‌سازی و در بخش‌های مختلف کشور مصرف می‌شود.

اوجی در پایان با اشاره به قطع گاز ۱۷ هزار مشترک گازی در تربت‌جام گفت: قبض برق همه این مشترکان در ماه جاری ازسوی وزارت نفت پرداخت خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا