کد خبر: 16090059812
روزنامهسلامت و رفاه

وزیر کشور: طرح قرنطینه هوشمند در ۵ مرحله اجرا می‏ شود

وزیر کشور از آغاز نخستین فاز طرح هوشمند بیماری کرونا در دستگاه‎های اجرایی خبر داد و اعلام کرد طرح قرنطینه هوشمند در قالب پنج مرحله در سازمان‎های اداری، حمل و نقل عمومی، اصناف و مراکز خدماتی و رفاهی اجرا خواهد شد.

احمد وحیدی در پایان جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران درباره مراحل اجرایی طرح هوشمند کرونا تحت عنوان «سامانه امید» گفت: دستگاه‎های اجرایی، حمل و نقل درون شهری، واحدها وفعالیت‎های صنفی، حمل و نقل برون شهری و تردد خودروهای شهری، علمی و تحقیقاتی و آموزشی ۵ مرحله اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید هستند که در جلسه امروز(سه‎شنبه) این مراحل مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

وی با اشاره به موضوع مرزها و بیماریابی در مرزها نیز گفت: در جلسه مجددا تاکید شد چه ایرانیانی که وارد کشور می‎شوند یا افراد خارجی که از مرز وارد می‎شوند به دقت کنترل شوند تا تست پی سی آر منفی داشته باشند و اگر بیماری در میان آنها بود و یا فرد مشکوکی وجود داشت به شکل مناسب قرنطینه شود.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‎های خود به تهیه و تدوین طرحی در مورد پیامدهای اجتماعی مربوط به کرونا اشاره کرد و افزود: امروز درباره این طرح مباحث روان‎شناختی و سلامت‎های اجتماعی کرونا مورد بحث و گفت‎و گو قرار گرفت و اعضا پیشنهادات خود را مطرح کردند که مقرر شد بر روی آنها به طور کامل‎تر ودقیق‎تر مطالعه انجام شود.

وحیدی درباره بحث اصناف برای اخذ مجوز کسب و کارها نیز گفت: درخواست مجوز اصناف قبلا به سازمان امور مالیاتی ارسال می‎شد که مقرر شد وزارتخانه‎های مربوطه این اقدام را انجام دهند و دیگر نیازی به ارسال درخواست به سازمان مالیاتی نیست.

وی درباره واکسن دانش‎آموزان نیز با توجه به حضوری شدن مدارس گفت: هنوز تصمیمی برای واکسیناسیون زیر۱۲ساله‎ها گرفته نشده است این موضوع در ستاد ملی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد وزارت علوم در کمیته‎ای این موضوع را بررسی کند که آیا واکسن زدن افراد زیر ۱۲ سال موثر است یاخیر؟ و سپس در جلسه ستاد کرونا درباره این موضوع بحث شود. در حال حاضر مدارس به شکل یک یا دو روز در هفته به صورت حضوری و مابقی تدریس‌ها به شکل غیرحضوری است.

وزیر ادامه داد: در حال حاضر گزارشی مبنی بر اینکه آمار دانش‎آموزان مبتلا به کرونا مربوط به حضوری شدن مدارس باشد داده نشده و این آمار باید از سوی وزارت بهداشت تأیید شود.

فازبندی اجرای طرح در همه شهر

همچنین کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا جزئیات طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه را صادر کرد.

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه شماره دو خود اعلام کرد که از روز یکشنبه ۲۱ آذر سالجاری طرح کنترل هوشمند آغاز می‎شود که در وهله اول در دستگاه‎های اجرایی  و در مرحله دوم: حمل و نقل درون شهری و… اجرایی می‎شود.

در این اطلاعیه آمده است که  مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند بیماری کرونا از طریق تبادل اطلاعات بر خط در بستر سامانه امید به منظور ایجاد تعادل در زندگی روزانه شهروندان و صیانت از سلامت آنان آغاز می‎شود که ارکان طرح واکسیناسیون و انجام تست غربالگری و پیوند آنها به زندگی روزانه شهروندان با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند بیماری است.

در این اطلاعیه در مورد حوزه‎های مشمول طرح آمده است که  کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های حاکمیتی، دولتی، عمومی و خصوصی، دستگاه‎های اجرایی موضوع ماده ۲ قانون مدیریت بحران. واحدها و فعالیت‎های صنفی (تجاری، بازرگانی، خدماتی، تفریحی، رفاهی، تولیدی، صنعتی، کارگاهی، اقتصادی).حوزه‎های علمی – تحقیقاتی و آموزشی (دانشگاه‎ها و حوزه‎های علمیه)؛ حوزه‎های فرهنگی واجتماعی(نمازهای جمعه و جماعت، مراسم‎های دینی و ملی و…)؛ تردد و حمل نقل (درون شهری، برون شهری، خوروهای شخصی) خواهد بود.

براساس این اطلاعیه جفرافیای طرح  در سراسر کشور به صورت فازبندی اجرایی خواهد شد که در  مرحله اول: دستگاه‎های اجرایی، مرحله دوم: حمل و نقل درون شهری؛ مرحله سوم: واحدها و فعالیت‎های صنفی؛ مرحله چهارم: حمل و نقل برون شهری و تردد خودروهای شهری و در مرحله پنجم نیز مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزش مشمول اجرای طرح می‎شوند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی وزارت کشور، همچنین زمان آغاز فاز ( مرحله ) اول، روز یکشنبه ۲۱-۹-۱۴۰۰  است که حد فاصل زمان فازبندی برای اجرای هر یک از مراحل پنجگانه یک هفته خواهد بود.

در اطلاعیه‎های بعدی جزئیات بیشتری تقدیم خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا